کارشناس آموزش و پرورش مطرح کرد:
تعداد زیاد دانش آموزان عامل افزایش خشونت در مدارس/ ۸۰ درصد کادر بعضی مدارس بازنشسته هستند
کارشناس آموزش و پرورش در مورد راهکارهای رفع یا کنترل خشونت گفت: آموزش و پرورش باید تعداد دانش آموزان را در کلاس های درس کاهش دهد و درتشکیل جلسات ماهانه با اولیای دانش آموزان باید دقت بیشتری به کیفی بودن جلسات داشته باشد.
رویداد۲۴ اخیرا شاهد افزایش اخبار مربوط به خشونت در مدارس توسط کادر آموزشی، اولیا و حتی دانش آموزان در کشور بودهایم. این میزان خشونت در سیستم آموزشی کشور قابل قبول نیست و باید ریشه یابی اساسی در این زمینه صورت بگیرد. برخی کارشناسان یکی از دلایل اصلی این معضل را تعداد زیاد دانش آموزان و تعداد کم کادر اجرایی و آموزشی در مدارس میدانند.
مهدی بهلولی خشونت در مدارس را هم از سوی اولیا و هم مربیان دانست و گفت: خشونت در مدارس چند جانبه است؛ دانش آموز با معلم و بالعکس و اولیا با کادر مدرسه. متاسفانه در طول سال اخبار بسیاری از چنین نزاعهایی به گوش مردم میرسد. ظاهرا آموزش وپرورش هیچ برنامه طولانی مدتی برای کاهش خشم در مدارس ندارد. در نهایت اگر مقصر معلم باشد، توبیخ یا برکنار میشود و اگر خانواده دانش آموز مسبب درگیری باشد، کادر مدرسه میتواند شکایت کند.
وی یکی ازمهمترین دلایل خشونت درمدارس را زیاد بودن تعداد دانش آموزان در کلاس درسی عنوان کرد: اگر به فیلم پخش شده از معلم همدانی که دانش آموزش را کتک میزد دقت کنید، متوجه تعداد بالای دانش آموزان در کلاس درس میشوید که قطعا معلم به تنهایی نمیتواند این تعداد دانش آموز را کنترل کند و ناخودآگاه عصبانی میشود.
بهلولی افزود: با گفتن «خشونت بد است» که مسئله حل نمیشود شاید حتی اگر خود شما هم درآن موقعیت قرار بگیرید چه بسا همین عکس العمل را داشته باشید. دانش آموز انگیزه مناسب را برای تحصیل ندارد و تعداد هم درکلاسهای درس بالاست و منجر به شیطنت دانش آموز میشود و معلم هم ناخودآگاه صبرش را از دست میدهد.
مهدی بهلولی خشونت در مدارس را هم از سوی اولیا و هم مربیان دانست و گفت: خشونت در مدارس چند جانبه است؛ دانش آموز با معلم و بالعکس و اولیا با کادر مدرسه. متاسفانه در طول سال اخبار بسیاری از چنین نزاعهایی به گوش مردم میرسد. ظاهرا آموزش وپرورش هیچ برنامه طولانی مدتی برای کاهش خشم در مدارس ندارد. در نهایت اگر مقصر معلم باشد، توبیخ یا برکنار میشود و اگر خانواده دانش آموز مسبب درگیری باشد، کادر مدرسه میتواند شکایت کند.
وی یکی ازمهمترین دلایل خشونت درمدارس را زیاد بودن تعداد دانش آموزان در کلاس درسی عنوان کرد: اگر به فیلم پخش شده از معلم همدانی که دانش آموزش را کتک میزد دقت کنید، متوجه تعداد بالای دانش آموزان در کلاس درس میشوید که قطعا معلم به تنهایی نمیتواند این تعداد دانش آموز را کنترل کند و ناخودآگاه عصبانی میشود.
بهلولی افزود: با گفتن «خشونت بد است» که مسئله حل نمیشود شاید حتی اگر خود شما هم درآن موقعیت قرار بگیرید چه بسا همین عکس العمل را داشته باشید. دانش آموز انگیزه مناسب را برای تحصیل ندارد و تعداد هم درکلاسهای درس بالاست و منجر به شیطنت دانش آموز میشود و معلم هم ناخودآگاه صبرش را از دست میدهد.
دانش آموزان دقت بیشتری به کیفی بودن جلسات داشته باشد، نه اینکه صرفا با هدف گرفتن پولهایی درقالب کمک به مدارس، جلسات اولیا ومربیان راتشکیل دهد. یکی دیگر از اقدامات مهم، افزایش تعداد کادر اجرایی درمدارس است که متاسفانه حتی کمتر ازقبل هم شده است؛ بنابراین آموزش و پرورش هیچ برنامه خاصی برای کاهش خشم در مدارس ندارد و بعد از اتفاق افتادن این نزاعها بین کادر آموزشی ودانش آموزان، به برخورد اداری یا گاهی قانونی اکتفا میکند.
بهلولی با اشاره به لزوم استفاده از نیروهای جوان در سیستم آموزشی کشور افزود: طبق اعلام آموزش و پرورش این سازمان تا سال ۱۴۰۰، چهارصدهزار کمبود نیرو خواهد داشت. درحال حاضر مدرسهای را میشناسم که حدود ۸۰ درصد کادر آن بازنشسته هستند وحتی معلمی را سراغ دارم که پنجاه سال سابقه کاردارد وافتخارش این است که برای بار دوم بازنشسته میشود. متاسفانه بسیاری ازمعلمهای حال حاضر مدارس، همان بازنشستگان هستند. آموزش و پرورش باید نیروی جوان تربیت یافته در دانشگاه را وارد سیستم خود کند، مثلا دانشگاه فرهنگیان سالانه ظرفیت حدود ۴۰ هزار نیرو رادارد، اما فقط ۴ یا ۵ هزاردانشجو میپذیرد؛ با این اوصاف برای حل مشکلات اخلاقی و کاهش خشونتها در مدارس سراسر کشور باید گامهای اساسی از سوی آموزش و پرورش و سایر نهادهای ذیربط برداشته شود.
منبع: برنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط