قولهایی برای برگشت حق بیمه رانندگان تاکسی
از متضررشدن ٢٧ هزار راننده تاکسی برای حق بیمهشان چندماه میگذرد، چندماه است این رانندگان علاوه بر دلخوری و ناراحتی که به داخل تاکسی و خانه و خانوادهشان کشیده شده، جلوی ساختمان بیمهگذارشان، شورا و شهرداری و تاکسیرانی تجمع کردهاند. شاید اگر از ابتدای این تخلف بزرگ رانندگان این اعتراض را نداشتند، کارشان تا همینجا هم پیش نمیرفت و طبق تجربه همیشگی در این موارد که متخلف خود را قربانی میداند، دست این رانندگان به جایی بند نبود.
رویداد۲۴- از متضررشدن ٢٧ هزار راننده تاکسی برای حق بیمهشان چندماه میگذرد، چندماه است این رانندگان علاوه بر دلخوری و ناراحتی که به داخل تاکسی و خانه و خانوادهشان کشیده شده، جلوی ساختمان بیمهگذارشان، شورا و شهرداری و تاکسیرانی تجمع کردهاند. شاید اگر از ابتدای این تخلف بزرگ رانندگان این اعتراض را نداشتند، کارشان تا همینجا هم پیش نمیرفت و طبق تجربه همیشگی در این موارد که متخلف خود را قربانی میداند، دست این رانندگان به جایی بند نبود.
اطلاع از این تخلف و حقخوری مربوط به روزهای پایانی سال گذشته است اما رانندگانی که همیشه به ساختمان مربوط به بیمهشان در خیابان ملک مراجعه میکردند، فکر نمیکردند قضیه تا این اندازه جدی باشد و یکباره مسئولان این شرکت، ساختمان را تخلیه کنند و غیبشان بزند. حالا چندماه است که رانندگان ماندهاند و چندماه کار بدون بیمه و در هر تاکسی در شهر مینشینید، محال است از این ماجرا نگویند و خبر نداشته باشند یا حتی خودشان متضرر نشده باشند.
ماجرا از این قرار است که این شرکت تعاونی ازجمله تعاونیهای خصوصی زیرمجموعه تاکسیرانی است که شرکتهای تاکسیرانی خصوصی امورات بیمهای رانندگان خود را از طریق این شرکت انجام میدادند. این شرکت طرف حساب سازمان تأمین اجتماعی بوده است و رانندگان تاکسی مبالغ بیمهای خود را در ماه موردنظر و یا چندماه جلوتر به این شرکت پرداخت میکردند. طبق گفته رانندگان متضرر، از آبانماه متوجه میشوند که حق بیمه آنها پرداخت نشده و این موضوع را به مسئولان شرکت اعلام میکنند اما اعلام میشود که مشکلی وجود ندارد و بهزودی این وقفه برطرف میشود. مبلغ بیمه رانندگان تاکسی که قرار بود حق بیمه آنها از این شرکت پرداخت شود، حدود ٩میلیارد تومان است که تاکنون توضیح شفاف و مشخصی را درباره آن به رسانهها و رانندگان تاکسی ندادهاند.
البته سازمان تاکسیرانی بعد از علنیشدن این تخلف و اعتراض رانندگان تاکسی رسما اعلام کرد که این موضوع هیچ ارتباطی به این شرکت ندارد و رضا قاضی، معاون برنامهریزی تاکسیرانی اعلام کرد که این شرکت فقط نام شرکت تعاونی تاکسیرانان را یدک میکشد، هیچ ارتباطی با سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران ندارد و از سال گذشته نیز شهرداری تهران طی مکاتبات گسترده با وزارت تعاون به استفاده از نام تاکسیرانی و شباهت آرم این شرکت تعاونی با سازمان تاکسیرانی مراتب اعتراض خود را اعلام کرده است. وی اعلام کرده بود که این شرکت تعاونی از چند سال پیش مجوز فعالیت خود را از وزارت تعاون دریافت میکند و در حوزههای غیر تاکسیرانی هم سرمایهگذاری میکند.
وی اعلام کرده بود که علاوه بر تاکسیرانی سازمان تأمین اجتماعی نیز به عنوان سازمان بالادستی این کارگزاری مراحل قضائی این پرونده را پیگیری خواهد کرد. اما این همان قولی است که داده شده اما تا امروز هنوز روی هواست و تا همین هفته گذشته رانندگان تاکسی معترض مقابل ساختمان این شرکت، شورا و شهرداری تجمع داشتهاند و هنوز این حقخوری به نتیجه مورد نظر، یعنی اعاده حق تاکسیرانان نرسیده است. ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران درباره آخرین پیگیریهای این پرونده توضیح داد و گفت: ٢٨ هزار نفر راننده تاکسی بیمه این شرکت تعاونی هستند، این شرکت، سابقه ٥٠ ساله دارد و در حوزههای مسکن و مصرف و نیز کد کارگاهی فعال بوده است. روال کار هم اینگونه بود که بخشی از پول بیمه رانندگان را این شرکت از رانندگان میگرفت و بخشی را هم دولت پرداخت میکرد اما از آبانماه سال گذشته با مشکل مواجه میشوند.
وی در ادامه با بیان اینکه ایراد اصلی کار به مشکلات هیأتمدیره این شرکت برمیگردد، افزود: موضوع خرید یک زمین با پول حق بیمه رانندگان صحت دارد اما کل مسئله نیست. این شرکت مدعی است که دولت در چندماه منتهی به پایان سال ٩٤ سهم ٥٠ درصدی بیمه رانندگان تاکسی را پرداخت نکرده و بیمهگذار هم قبول نکرده تا با نیمی از حق بیمه، بیمه رانندگان را رد کند. قناعتی میگوید این شرایط شوکی را به این شرکت وارد میکند و این تأخیر چندماهه باعث میشود کد درمانی و دفترچه بیمه رانندگان در این مدت، تأیید نشود و در ادامه اعتراض رانندگان را در پی داشته باشد.
این عضو شورای شهر تهران تأکید دارد که این شرکت تعاونی مقصر است و این شرایط ارتباطی به سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران ندارد و در عین حال میافزاید: تاکسیرانی نباید منفعل باشد و باید روی روال کار این شرکتها که امورات رانندگان تاکسی را دارند، نظارت میکرد تا به نام تاکسیرانی هر کاری را انجام ندهند. قناعتی افزود: سازمان تاکسیرانی از همان ابتدا وارد موضوع شد و یک پیگیری اورژانسی انجام داد تا حق بیمه اسفند و فروردین رانندگان با موافقت سازمان تأمین اجتماعی تأیید شود. درحالحاضر هم رانندگان به طور انفرادی یا گروهی میتوانند به آدرسهای اعلامشده مراجعه کنند تا کد دفترچههایشان فعال شود. البته هنوز در مورد ماههای آذر، دی و بهمن این مشکل پابرجاست و حل نشده است. وی گفت: در مرحله بعد با حل مسائل حقوقی این شرکت، کل این مشکل برطرف میشود و رانندگان نباید نگران باشند.
منبع: روزنامه شرق