صادق زیباکلام در گفتوگو با رویداد۲۴:
فراکسیونی برای مذاکره با آمریکا در مجلس دهم تشکیل شود
صادق زیباکلام در گفتگو با رویداد۲۴ در مورد ضرورت مذاکره با آمریکا در مورد مسائل غیرهستهای در قالب مجلس دهم، گفت: «معتقدم که ۳۷ سال «مرگ بر آمریکا» گفتن، به جز ضرر و زیان برای منافع ملی، هیچ پیامد دیگری برای ما نداشته است.»
رویداد۲۴- صادق زیباکلام در مورد ضرورت مذاکره با آمریکا در مورد مسائل غیرهستهای در قالب مجلس دهم، گفت: «معتقدم که ۳۷ سال «مرگ بر آمریکا» گفتن، به جز ضرر و زیان برای منافع ملی، هیچ پیامد دیگری برای ما نداشته است.»
دیدارهای دوجانبه وزرای خارجه جمهوری اسلامی و ایالات متحده در قالب مذاکرات هستهای، تا حدود زیادی تابو رابطه مستقیم مقامات دو کشور را شکست؛ موضوعی که در هر دو کشور با واکنش شدید تندروها روبرو شد.
اینک با کنار رفتن مجلس افراطی نهم در ایران و آغاز به کار قریب الوقوع مجلس دهم با فضایی کاملا متفاوت، این بحث مطرح میشود که آیا میتوان پس از شکستن قبح این موضوع، مذاکره با مقامات آمریکایی را در سطح پارلمانهای دو کشور ادامه داد؟
صادق زیباکلام در مورد رویکرد مجلس دهم نسبت به این موضوع، گفت: «انتظار میرود که مجلس دهم تابوی تنش زدایی با آمریکا را بشکند و اجازه ندهد که آمریکاستیزی بیش از این به منافع ملی کشور آسیب برساند.»
صادق زیباکلام تحلیلگر سیاسی و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتوگو با رویداد۲۴در مورد انتظار چنین موضوعی از مجلس دهم، گفت: «انتظار این است که مجلس به این موضوع بپردازد که ۳۷ سال «مرگ بر آمریکا» گفتن ما، چه تاثیر و چه تبعاتی بر منافع ملی ایران داشته است. معتقدم که ۳۷ سال «مرگ بر آمریکا» گفتن، به جز ضرر و زیان برای منافع ملی، هیچ پیامد دیگری برای ما نداشته است. از اصولگرایان خواهش میکنم که تنها به یک مورد از نتایج مثبت آمریکاستیزی در این ۳۷ سال اشاره کنند؛ من در مقابل آن، دو جین نمونه ذکر میکنم که چطور اصرار بر «مرگ بر آمریکا»، تیشه به ریشه منافع ملی ما زده است.»
زیباکلام ادامه داد: «انتظار میرود که مجلس دهم تابوی تنش زدایی با آمریکا را بشکند. زمانی که وزرای خارجه ایران و آمریکا ابتداییترین رسم دیپلماتیک یعنی فشردن دست یکدیگر را به جا میآورند، عدهای در ایران در اعتراض به این موضوع تظاهرات میکنند. تمام این مسائل در راستای بهره برداریهای سیاسی یک اقلیت، تحت لوای آمریکاستیزی است. مجلس دهم نباید اجازه دهد که آمریکاستیزی بیش از این به منافع ملی کشور آسیب برساند.»
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در مورد آغاز این روند از سوی مجلس جدید، گفت: «مجلس دهم باید با سنا و کنگره آمریکا ارتباط برقرار کند؛ اعضای میانه رو و معتدل کنگره که دشمنی با انقلاب و جمهوری اسلامی ندارند را به کشور دعوت کنند تا با فضای اجتماعی، مطبوعاتی و علمی ایران آشنا شوند تا از این طریق، فضایی که در آمریکا علیه ایران شکل گرفته و بیشتر آن تقصیر ما بوده، تا حدودی تلطیف شود. متقابلا اعضای مجلس ایران به ایالات متحده سفر کنند و باب گفتگو و مراوده و تنش زدایی را باز کنند که در نتیجه آن، مجموعه نظام از آمریکاستیزی فاصله بگیرد و به تدریج به تنش زدایی با آمریکا نزدیک شویم.»
وی در مورد اینکه آیا مجلس دهم اساسا چنین قابلیتی دارد، ادامه داد: «شاید در نگاه اول به این نتیجه برسیم که این گونه نیست، ولی این قابلیت باید ایجاد شود. تمام ۳۰ نماینده منتخب تهران چنین قابلیتی را ندارند ولی از میان آنها تعدادی قطعا از این وجه برخوردارند. این تعداد باید در کنار نمایندگان سایر شهرستانها که چنین قابلیتی دارند، یک فراکسیون دموکراسی خواه قدرتمند را در مجلس تشکیل دهند و حرکت آنها در جهت قانونگرایی، توسعه دموکراسی و آب کردن یخ ۳۷ ساله دشمنی با آمریکا باشد. این مجلس باید به مردم اعلام کند که آمریکاستیزی چه لطمات وحشتناکی به منافع ملی ایران وارد کرده است.»
این تحلیلگر علوم سیاسی در مورد عواقب احتمالی برای نمایندگانی که باب مذاکره با آمریکا را باز کنند، گفت: «بدانند و آگاه باشند که در دوره بعد مجلس از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت خواهند شد، ولی باید از خود بپرسند که نمایندگی مجدد مهم است یا منافع ملی ایران؟ این سوال مطرح است که آیا باید مثل نمایندگان مجلس هشتم و نهم، اجازه دهیم که منافع ملی زیر پاهای ما له شود که مبادا شورای نگهبان ما را رد صلاحیت کند؟»
زیباکلام در مورد دیگر انتظار رای دهندگان از مجلس دهم، گفت: «انتظارات رای دهندگان از مجلس دهم بیشتر انتظاراتی است که ابتدا در عرصه سیاسی و اجتماعی مطرح میشود. یکی دیگر از اولین انتظارات از مجلس دهم، اصلاح لایحه قانون انتخابات است. در این انتخابات شاهد بودیم که شورای نگهبان به شکل فراقانونی اعلام کرد که صلاحیت ۳ هزار نفر از داوطلبان رد شده یا برای شورای نگهبان احراز نشده که در واقع همان رد صلاحیت است؛ بدون اینکه شورای نگهبان اعلام کند که بر اساس کدام قانون این رد صلاحیتها صورت گرفته است؟ مشخصا قانون به شورای نگهبان این حق را میدهد که کاندیدایی را تایید یا رد صلاحیت کند، ولی همان قانون، شورای نگهبان را مکلف میکند که رد صلاحیتها در چارچوب قانون انجام شود. به بیان دیگر، اگر شورای نگهبان کاندیدایی را رد صلاحیت میکند، باید اعلام کند که به استناد کدام قانون این تصمیم را گرفته است، نه اینکه این گونه توجیه کنند که «ما این طور فکر میکنیم، ما این طور احساس میکنیم، این نظر ماست». با این فکر کردنها، احساس کردنها و نظرها مملکت اداره نمیشود. بنابراین یکی از نخستین انتظارات از مجلس دهم، اصلاح قانون انتخابات است که شورای نگهبان از این پس نتواند رای ۲۰۰ هزار نفر از مردم اصفهان را باطل کند به این بهانه که عکس بدون حجاب خانم مینو خالقی در فضای مجازی منتشر شده است.»