ماجرای توقیف «رحمانی» که خوب میفروخت
رویداد۲۴ ماجرای توقیف رحمانی که خوب میفروخت و خوب ...
اکران نوروزی چند سالی است که از سوی فیلمسازان اهمیت ویژهای پیدا کرده به طوری که جلسات بسیاری برای انتخاب فیلم در این ایام اختصاص مییابد و در انتها چند فیلم محدود به این مهم دست مییابند که شبهای تعطیلات نوروزی مخاطبان خود را به سینما دعوت کنند.
امسال هم از این قائده مستثنی نبود بعد از برگزاری سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر انگشت شماری از فیلمها این فرصت را به دست آوردند و در این میان بعد از آغاز اکران دو فیلم توانستند گوی سبقت را از باقی رقبا بربایند و عنوان پرفروشترین فیلمهای اکران نوروزی را به دست آورند. نخست «رحمان 1400» به کارگردانی منوچهر هادی و بعد از آن «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی که با حضور بازیگران چهره و یا به اصطلاح بازیگران گیشه رقابت تنگاتنگ و پایاپایی را پیش بردند و حواشی بسیاری را نیز ایجاد کردند.
تا پایان اکران نوروزی دو هفته باقی مانده بود که ناگهان چند روز پیش خبری در صدر اخبار سینمایی قرار گرفت؛ «رحمان 1400 توقیف شد».
حالا در چند روز گذشته بیلبوردهای پرفروشترین فیلم اکران نوروزی همه جا دیده میشود اما خود فیلم دیگر بر پرده سینما نیست.
توقیف دیرهنگام این فیلم به همان اندازه سوال برانگیز است که در تمام نوروز فروش موفق و چند ده میلیاردی آن که توانست فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» را خاک و در مورد سلیقه مخاطبان سینما سوال ایجاد کند.
«رحمان 1400» که از هفته پیش از آغاز سال جدید بر پرده سینما جا خوش کرد و هفته پس از پایان تعطیلات را نیز به خود اختصاص داد و ناگهان با این عنوان که نسخه اصلاح شده بر پرده سینما اکران نشده است توقیف آن اعلام شد.
این اتفاق با محاسبهای ساده تنها نشان دهنده این است که بخش نظارت بر پخش همراه با مردم در ایام تعطیلات در استراحت بودند و وظیفه خود را به بعد از ایام تعطیلات موکول کرده تا این مدت حیات خلوتی شود برای جولان اشتباهات و تنها چند روز بعد از پایان یافتن تعطیلات نوروزی به سر کار برگشتهاند و متوجه موضوع جدید و مهمی شدهاند.
البته منوچهر هادی در واکنش به این دلیل توقیف در صفحه مجازی خود این سخنان را رد کرده و نوشته «تمام سینماهای کشور نسخه اصلاح شده را روی پرده اکران می کردند و تازه سینماهای حوزه نسخه اصلاح شدهتری را».
باید در نظر گرفت ادعای اکران شدن نسخه اصلاح نشده برای عموم به جای اینکه انگشت اتهام را به سمت فیلم، کارگردان و تهیه کننده ببرد در همان ابتدا سیستم عملکردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی را به چالش میکشد که فیلمی با 22 میلیارد تومان فروش و اکرانی یک ماهه را از پرده سینما پایین کشیدهاند.
هادی در پستهای بعدی اینستاگرام خود از تلاشی دو روزه خبر داد که به نتیجه نرسیده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوانی نهادی اجرایی که تصمیم گیری را برعهده ندارد نتوانست بار دیگر این فیلم را به پرده سینما بازگرداند و انگشت اتهام خود را به فیلم و رسانه و شهر دیگری گرفت.
کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این اتفاق خواستار توضیح درباره ابعاد آن شدهاند و تاکید دارند که ابعاد این موضوع باید بررسی شود.
این اتفاق البته برای نخستین بار نبوده پیش از این نیز فیلم سینمایی «50 کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی پس از مدتی اکران توقیف شد که با وجود حواشی که برای آن به وجود آمد کارگردان فیلم در نامه ای سرگشاده به علی جنتی وزیر فرهنگ وقت نوشت «ماجرای تولید و اکران فیلم 50 کیلو آلبالو حاکی از این است که مدیریت فرهنگی کشور من در این زمینه بیضابطه، مغشوش و غیراصولی بودهاست. به همین دلیل، من دوستانه و برادرانه از شما تقاضا میکنم که کار را به کاردان بسپارید.»
حالا هرچند فیلم «رحمان 1400» میتوانست رکورد فروشهای پیش از خود را تغییر دهد البته نه به ادعای کارگردان آن به فروشی 60 میلیارد تومانی دست پیدا کند اما نزدیک شدن به رکورد 36 میلیاردی فیلم سینمایی «هزار پا» برای آن قابل پیش بینی بود و حال این سوال ها مطرح میشود همانطور که سیدصادق طباطبایینژاد عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اشاره داشته است دائم یا موقتی بودن توقیف این فیلم مشخص نیست.
وی گفته که توقف و اکران مجدد یک فیلم قطعا موجب بالا رفتن حساسیتها نسبت به فیلم مذکور و حتی افزایش فروش آن میشود درحالی که برخوردها در این حوزه باید قاطع و بازدارنده باشد نه اینکه رفتار ناظر خود دارای ابهامات و سئوالاتی باشد.
با همه اظهار نظرها و واکنشهایی که طی روزهای گذشته درباره توقیف فیلم «رحمان 1400» صورت گرفته است اگر ضعف نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نادیده بگیریم حال باید به دنبال پاسخ این سوالها باشیم که تکلیف سرگروه اکران فیلم چه میشود؟ یا به این موضوع رسیدگی کنیم که چه فیلمی قرار است جای اکران پرفروشترین فیلم نوروز 98 را بگیرد؟ یا این اتفاق تنها یک مانور تبلیغاتی است تا با اکران مجدد فیلم فروش بیشتری برای آن شاهد باشیم؟
این روند نشان میدهند که قرار است هر چند سال یکبار فیلمی به پرده برود و بعد از فروش میلیاردی توقیف شود و هیچ بازبینی بر افرادی که وظیفه صدور پروانه از ساخت تا نمایش و نمایش خانگی را بر عهده دارند نشود تا در سیکلی ناقص به جای ترک جایگاه خود به دلیل عدم کفایت کافی از مدیریت و سمتی به مدیریت و سمتی دیگر رهسپار شوند و سرنوشت فیلم ها نیز جز توقیف بیموقع نباشد و در این میان از بین رفتن فرهنگ و تفکر در میان عموم جامعه اصلا مورد توجه قرار نگیرد.