ساخت جاده در قلب جنگل!
پیشنهاد طرحهایی برای ساخت جاده و یا احیای جاده قدیمی در پارک ملی پابند بهشهر موجب کشمکش میان دوستداران محیط زیست و مسئولان شهرستانی شده است.
رویداد۲۴- پیشنهاد طرحهایی برای ساخت جاده و یا احیای جاده قدیمی در پارک ملی پابند بهشهر موجب کشمکش میان دوستداران محیط زیست و مسئولان شهرستانی شده است.
پارک ملی پابند به وسعت 26597 هکتار از ناحیه شمالی از روستای چناربن تا روستای نمکه، از سمت شرق از روستای نمکه تا ارتفاعات کوه بادله، در جنوب از ارتفاعات کوه بادله تا نکاء و زارم رود و از سمت غرب از نکاء و زارم رود تا رودخانه زارم رود، کشیده شده است.
این پارک در جنوب شهرستان نکا و بهشهر و با جنگلهای طبیعی بکر و رویشگاه گونههای منحصر به فرد گیاهی علفی، بوتهای، درختچهای و زیستگاه گونههای شاخص جانوری چون مرال و شوکا و پلنگ برای صیانت از جنگلهای شمال و حفظ گونههای گیاهی و جانوری به عنوان پارک ملی واقع در استان مازندران در سال 1383 تعیین شده است.
منطقه حفاظت شده هزار جریب در جوار این پارک قرار دارد که گونههای اصلی جانوری منطقه شامل پلنگ، خرس قهوه ای، گراز، شغال، روباه معمولی، تشی، سمور جنگلی، دارکوب، عقاب جنگلی، کبک و انواع سنگ چشم در آن قرار دارد. از ویژگیهای این پارک میتوان به وجود جنگلهای کم نظیر و دارای اقلیم نیمه مرطوب معتدل اشاره کرد و منطقهای کوهستانی با قلههای مرتفع است. وجود درهای پر آب که رودخانه ظالم رود آن را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم میکند از ویژگی های این منطقه است.
در این پارک جادهای قدیمی وجود دارد که از زمان گذشته برجای مانده است و بر طبق سیاستهایی قرار است این جاده تعریض و مرمت شود. با انجام این کار درختان زیادی از بین میرود و با ایجاد خیابان به درون پارک ممکن است قاچاق چوب و تخلفات بیشتری انجام شود.
داریوش عبادی، مدیر شبکه سمن های محیط زیست استان مازندران در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، درباره جادهای که قرار است از کنار "پارک پابند" عبور کند، اظهار کرد: در شهر نکا، پارک ملی پابند دارای پوشش درختی بلوط و اورس با حدود 18 کیلومتر طول مسیر منطقهای جنگلی است که از داخل پارک میگذرد. از بندوان نکا به نمکه دامغان مسیری در حدود 400 متر احداث شده است که با دخالت اداره محیط زیست استان مازندران متوقف شد.
وی تصریح کرد: طرح تعریض جاده نکا – دامغان بدون مجوز آغاز شد و با صحبتهایی که با مدیر کل محیط زیست استان انجام دادیم به نظر میرسد مجوزی صادر نشد و صادر هم نخواهد شد.
مدیر شبکه سمن های محیط زیست استان مازندران با اشاره به اینکه مسیری به موازات همین جاده در حدود 3 تا 4 کیلومتر وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه مسیر 3 تا 4 کیلومتری دامغان به نکا برای رفت و آمد وجود دارد بنابراین دیگر نیازی به مسیر 18 کیلومتری نیست که بخواهد از منطقه جنگلی عبور کند.
این فعال محیط زیست، ساخت جاده در پارک ملی جنگلی پابند نکا را مناسب ندانست و تأکید کرد: هرگونه احداث جاده در منطقه جنگلی پابند نکا در کل درست نیست؛ جادهای 4 کیلومتری وجود دارد و دلیلی برای ایجاد جاده جدید نیست؛ معتقدیم نباید در طبیعت دخالت کنیم که دودش به چشم خودمان برود.
عبادی با بیان اینکه مسیری که جاده از آن رد میشود مسیر جنگلی است که بسیار بکر با درختان بلوط و اورس است، یادآور شد: این توجیه درستی نیست که به دلیل ختم شدن به دامغان این جاده احداث شود. خواهشی که از مسئولان به ویژه محیط زیست و سازمان جنگلها دارم این است که به وظایف قانونی خود عمل کنند و برای حفاظت از محیط زیست تلاش کنند. در مقابل مسائل سیاسی از منافع محیط زیست عقب نشینی نکنند که منافع عموم مردم است.
عبادی با اشاره به اینکه امروزه با بحران آب و همچنین بحران تغییر اقلیم مواجه هستیم، افزود: هر درخت حاوی 10ها لیتر آب است؛ این درختان تنها پشتوانه انسان هستند که باید برای بشر تولید آب و خاک و اکسیژن کنند بنابراین نباید به راحتی آنان را از دست داد. آنانی که مسئول هستند باید شجاعانه از منافع محیط زیست و مردم دفاع کنند.
محمد محمدیان، بخشدار هزارجریب نکا نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: این مسیر جادهای قدیمی است و راه ارتباطی بین شهرها بوده که چندین بار بازسازی شد و قرار به ساخت جاده جدید نیست. تقاضای چندین ساله مردم حوزه شهرستان دامغان برای بازگشائی نهایی این جاده است. طرح بازگشایی جاده نکا دامغان نیز از مصوبات کمیته برنامه ریزی شهرستان بود و به لحاظ یک سری مشکلات فیزیکی، امکان استفاده از آن وجود نداشت.
محمدیان با اشاره به اینکه تصمیمی برای بازگشایی این مسیر گرفته شد اما مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمیکند، ادامه داد: این جاده در انتهای پارک قرار دارد. جاده جدیدی احداث نخواهد شد که بخواهیم مجوز بگیریم. اگر تشخیص دهیم کوچکترین آسیب به محیط زیست می رسد قطعا وارد نمی شویم . هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.
بخشدار هزارجریب تاکید کرد: اگر سازمان محیط زیست تشخیص دهد که ضرورت به بازسازی نیست و ضررهایی برای مناطق حفاظت شده دارد قطعا تجدید نظر خواهد شد. محیط زیست جدای از منطقه نیست و هدف فراهم آمدن تسهیلات برای مردم است.
این مسئول با بیان اینکه محیط زیست به دنبال حفاظت از منطقه است و فرماندار و بخشداران نیز حوزه محیط زیست و مردم را در نظر میگیرند، خاطرنشان کرد: برای توسعه منطقه قطعا این جاده برای محیط زیست نیز تاثیرگذار خواهد بود زیرا ساخت جاده در دسترسی به منطقه ممنوعه و دستگیری شکارچیان موثر خواهد بود. در نهایت باید در این زمینه جمع بندی نهایی صورت گرفته و سپس تصمیم گیری شود.
جعفر احمدی، فرماندار شهرستان نکا در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه این جاده قدیمی است و از قدیم به جاده چنگی معروف بود و تبادل اقتصادی در آن انجام میشد، اظهار کرد: ساخت جاده کنار پارک ملی پابند شهرستان نکا بدون قطع هر گونه درختی ساخته میشود و این طرح در چهارچوب ضوابط محیط زیست قرار دارد.
احمدی با بیان اینکه روستاهای کنار پارکها نیاز به توسعه دارند، افزود: این جاده حدود 4.5 کیلومتر در مسیر قدیمی نکا به دامغان قرار دارد؛ خود نیز از علاقمندان به محیط زیست هستیم و هدفمان درباره جاده کنار پارک ملی پابند بازسازی است.
وی، سیاست دولت تدبیر و امید را حمایت از محیط زیست اعلام کرد و گفت: نباید به بهانههای مختلف جلوی توسعه را بگیریم. پارک ملی پابند می تواند موجب جذب گردشگر شود. باید از این یافته های خدادادی استفاده کنیم زیرا در اقتصاد روستاییان اثر مثبت دارد.
منبع: ایسنا