تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

رسانه‌های اجتماعی مدارهای مغزی مرتبط با شرط بندی و شکلات را فعال می کنند

پژوهش جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس حاکی از آن است که مدارهای مغزی مرتبط با شرط بندی و شکلات در مغز نوجوانان در زمان استفاده از رسانه‌های اجتماعی فعال می‌شوند.
رویداد۲۴- پژوهش جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس حاکی از آن است که مدارهای مغزی مرتبط با شرط بندی و شکلات در مغز نوجوانان در زمان استفاده از رسانه‌های اجتماعی فعال می‌شوند.

به گزارش دیلی‌میل، محققان مغز نوجوانان 13 تا 18 ساله را که یک شبکه اجتماعی مشابه اینستاگرام را مشاهده می‌کردند، مورد اسکن قرار دادند.

این نوجوانان 148 تصویر را برای حدود 10 دقیقه تماشا کردند که 40 مورد آنها را خودشان ثبت کرده بودند. همزمان این افراد تحت اسکن اف.ام‌.آر.آی قرار داشتند.

هر تصویر به نمایش تعداد واکنش هایی پرداخت که از سایر شرکت‌کنندگان دریافت کرده بودند. زمانی که نوجوانان این واکنشها را بر روی تصاویر خود مشاهده می‌کردند، بخش‌های گسترده‌ای از مغز فعال می‌شدند.

به گفته محققان، یکی از این مناطق بخشی از جسم مخطط مغز بودند که "هسته آکومبنس" نام دارد. این بخش مغز به "مدار جایزه" معروف است که بطور خاص در دوره نوجوانی حساس می‌شود.

این منطقه در زمان مشاهده تصاویر دارای "لایک" بیشتر توسط نوجوانان فعال می‌شد. همچنین مغز این نوجوانان در زمان مشاهده تصاویر خطرناک مانند انواع محتوی سیگار و الکل نسبت به زمانی که تصاویر خنثی را می‌دیدند، فعال‌تر می‌شد. در این زمان، فعالیت کمتری در مناطق مرتبط با کنترل شناختی و مهار پاسخ مانند قشر پشتی قدامی، قشر پروفرونتال دوطرفه و قشر آهیانه جانبی دیده می‌شد.

این اثرگذاری تنها در دنیای آنلاین نیست؛ تاثیر گروههای اجتماعی در زندگی واقعی می‌تواند حتی چشمگیرتر باشد.

به گفته محققان، نوجوانان باید در مورد افرادی که با آن‌ها در دنیای مجازی تعامل دارند بسیار محتاط باشند.

این تحقیق در مجله Psychological Science منتشر شده است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: جوانان ، شکلات ، شرط بندی
نظرات شما