موافقان و مخالفان لغو طرح ترافیک/ اجرای طرح ترافیک ارتباطی با درآمدهای شهرداری دارد !؟
رویداد۲۴ در روزهای پر ترافیک تهران، اختلاف نظرات در رابطه با وضع طرح ترافیک و یا لغو آن بالا گرفته و هر ارگان دخیل در این مسئله نظری متفاوت با آن میدهد و ادله خود را در این مورد بازگو می کند. به گفته برخی متخصصان مسئله ای که این روزها به عنوان یکی از دلایل اصرار شهرداری بر وضع طرح ترافیک وجود دارد این است که درآمدهای حاصل از طرح ترافیک تا حدودی روزهای سخت مالی شهرداری را آسانتر میکند.
روزهایی که با توجه به شیوع ویروس کرونا آن را برای این مجموعه عریض و طویل سختتر کرده و هزینههای مضاعفی بر این مجموعه تحمیل کرده است. این در حالی است که اعضای شورای شهر تهران نظر دیگری دارند بر لغو طرح ترافیک تاکید دارند.
اجرای طرح ترافیک ارتباطی با درآمدهای شهرداری ندارد
در همین زمینه یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت: نظر به اینکه درآمدهای حاصل از طرح ترافیک برای شهرداری تهران صرفا یک درصد از درآمدهای این مجموعه را تشکیل میدهد، بنابراین موضوع وضع طرح ترافیک به این علت از ابتدای هفته گذشته بهطور کل موضوعیت ندارد و آن را از اساس تکذیب میکنم.
او افزود: قاعدتا شهرداری بهواسطه چنین مبالغ اندکی سلامت مردم را به خطر نمیاندازد و مقوله سلامتی مردم از هر مورد دیگری بیشتر اهمیت دارد. از سوی دیگر این امر تصمیم شهرداری تهران نبوده بلکه شورای ترافیک دستور وضع دوباره طرح ترافیک را داده که در این شورا، شهرداری تهران یک کرسی دارد و علاوه بر شهرداری، راهنمایی و رانندگی، استانداری تهران و وزارت کشور نیز حضور دارند و این یک تصمیم جمعی بوده است. در این شورا، شهرداری صرفا یک رای دارد.
لغو طرح ترافیک صرفا به نفع سلامتی مردم نیست
یوسف حجت اذعان کرد: لغو طرح ترافیک صرفا به نفع سلامتی مردم نیست. در روز 13 فروردین شاهد بودیم ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرد طرح ترافیک از درب منازل اجرا شود پس اگر طرح ترافیک مقوله مضری برای سلامتی مردم بود این تصمیم گرفته نمیشد.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: وجود ترافیک در خیابانهای تهران در این روزها به این معنی است که مردم قصد عزیمت به مکانهایی خاص دارند. لغو طرح ترافیک از یک سو سبب شده مردم از وسایل نقلیه خود استفاده کنند و یک فاصله بین مردم بوجود آید از سوی دیگر تعداد سفرهای زائد و غیر ضروری نیز افزایش پیدا کرده است.
لغو طرح ترافیک ترددهای زائد را افزایش داده است
او افزود: لغو طرح ترافیک به گونهای سبب شده مردم برای حضور در خیابانها تشویق شوند و افرادی که برای خرید و کارهای غیر ضروری نمیتوانستهاند با خودروی شخصی به مرکز شهر سفر کنند امروز این امکان را پیدا کردهاند.
حجت با اشاره به وجود اختلاف نظر میان متخصصین بهداشتی و ترافیکی عنوان کرد: برخی معتقد هستند وضع طرح ترافیک مانع افزایش ترددها و خروج مردم از خانهها میشود و برخی نیز صرف وجود فاصله فیزیکی را حائز اهمیت میدانند.
تصمیمی برای تغییر طرح ترافیک نداریم
این مسئول شهری در رابطه با تغییرات احتمالی طرح ترافیک گفت: طرح ترافیک فعلی به تازگی در شورای اسلامی شهر تصویب شده و هیچ نیازی به بازنگری ندارد و دلیلی نیز برای تغییر آن در سال 99 نمیبینیم.
او افزود: برنامهای برای تغییر محدوده طرح ترافیک نداریم و طبق مصوبهای که وجود دارد ساعت طرح ترافیک در نیمه اول سال تا ساعت 19 و در نیمه دوم سال تا ساعت 18 خواهد بود.
یوسف حجت در پایان با اشاره به تمهیدات این شورا برای تطابق طرح ترافیک با وضعیت کرونایی اظهار کرد: شورای ترافیک در زمان وقوع کرونا طرح ترافیک را منعطف کرد و با ساعت کار ادارات هماهنگ کرد که مورد پذیرش ستاد ملی مقابله با کرونا قرار نگرفت. علت این انعطاف نیز بهخاطر جلوگیری از ترددهای غیر ضرور به مرکز شهر بود و از سوی دیگر فراهم شدن امکان تردد برای شاغلینی که قصد استفاده از حمل و نقل عمومی را ندارند.
شورای شهر مخالف اجرای طرح ترافیک بود
در همین رابطه محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، گفت: مجموعه شورای اسلامی شهرتهران مخالف اجرای طرح ترافیک درراستای فاصلهگذاری اجتماعی بوداما شورای ترافیک بر اجرای آن تاکید داشت. وضع طرح ترافیک قانونا بر عهده شورای شهر نیست اما در این زمینه همواره به تعامل با شهرداری پرداختهایم. در حال حاضر نیز این طرح توسط ستاد ملی مقابله با کرونا لغو شده و اجرای آن نیز منوط به اجازه این ستاد خواهد بود.
او افزود: مساله ترافیک تهران خیلی ریشهایتر از آن است که با تغییرات جزئی در طرح ترافیک بتوان آن را اصلاح کرد. راهکار این مساله شناور کردن ساعت کار دستگاهها و ادارات است که میتواند نتایج بهتری از سایر طرحها داشته باشد.
طرحهای فعلی تردد را بیشتر کرده است
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: عدم حضور یک سوم و یا دو سوم کارمندان کمکی به کاهش ترددها نمیکند. مراجعه کنندهای که با یک بار حضور در هر ادارهای میتوانست کار روزمره خود را انجام دهد امروز به دلیل نبود برخی کارمندان مجبور است چندین بار به اداره مربوطه مراجعه کند و این باز هم همان تعدد ترددها در سطح شهر به نحوی دیگر میشود.
بیشتر بخوانید:لغو طرح ترافیک چقدر به داد مردم رسید؟/ کاهش تنها ۹ درصد مسافران حملونقل عمومی
ساعت کاری شاغلین شناور شود
او افزود: کلیه طرحهای فعلی از نظر من اشتباه است. بهترین راهکار این بود که ساعت کاری شناور شود و به صورت عمومی اعلام شود که برخی ادارات صبح به کار مشغول میشوند و برخی دیگر بعدازظهرها به فعالیت میپردازند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: با این روش بهمراتب بهتر میتوان مانع ازدحام جمعیت شد. حتی با وضع شیفت برای کارمندان و حضور برخی در ساعات صبح و برخی در ساعات بعدازظهر نیز امکان به حداقل رساندن ترددها وجود داشت. با این روش مراجعات مردم نیز بین صبح و بعدازظهر تقسیم میشد و از ازدحام در ساعات ابتدایی صبح نیز جلوگیری میشد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به عدم وجود مدیریت نیروها در مجموعههای مختلف گفت: امروزه بسیاری از دستگاهها اعلام میکنند که نیروی مازاد در اختیار دارند و صرفا به اعتراض کردن در این عرصه روی میآورند. در صورتی که میتوان با مدیریت این نیروها در ابتدا بهرهوری را بالا برد و در مرحله بعد نیز خدمات بهتری به مردم عرضه کرد که یکی از روشهای آن نیز تقسیم نیروها در نوبت صبح و بعدازظهر است.
مدیریت جزیره ای بلای جان کشور شده است
علیخانی با تاکید بر وجود مدیریت جزیرهای در کشور گفت: متاسفانه به علت تصمیمگیری جزیرهای در کشور، ترافیک نیز و مسائل شهری نیز در ورطه این نوع مدیریتها و تصمیمگیریها قرار گرفته است.
او اظهار کرد: در مبحث آلودگی هوا، 16 دستگاه دخیل و تصمیمگیر هستند و در پایان نیز مشخص نیست کدام یک پاسخگو هستند. این امر سبب میشود تا کوتاهیها به گردن سایر دستگاهها بیفتد. در مساله ترافیک نیز همین معضل وجود دارد. اگر مردم رای دادند و شورای شهر انتخاب دادند تا تصمیات در عرصه شهری بر عهده این افراد باشد دیگر چه لزومی برای تشکیل شورای ترافیک وجود داشت.
شورای شهر در تصمیمگیریهای شهری دخیل نیست
عضور شورای اسلامی شهر تهران در پایان با گلایه از تصمیمگیریها در خارج از شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: وقتی نماینده مردم را صرفا به نظر دادن محدود کردهاند، دیگر این نمایندگان با خود مردم چه تفاوتی دارند؟
علیخانی افزود: مسئله ترافیک یک معضل مربوط به امروز نیست و یک مسئله جهانی است و تبدیل به یک علم شده و ایران نیز میتواند از تجربیات جهانی در این عرصه بهترین بهرهها را برد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد:طرح ترافیک مقولهای صرفا مربوط به ایران نیست و دربسیاری از کشورها اجرا میشود اما مدیریت اشتباه در این حوزه سبب شده گرهای از مشکلات حل نشود و متاسفانه در این زمینه شورای اسلامی شهر نیز به حاشیه رانده شده و صرفا میتواند نظر خود را اعلام کند.