عبدی: در بر کدام پاشنه میچرخد؟
عباس عبدی: بهار سال ۱۳۷۵ بود. مجلس چهارم به پایان خودش نزدیک بود و انتخابات مجلس پنجم نیز انجام شده بود. در هفتههای آخر فعالیت این مجلس، گزارش تحقیق و تفحص مجلس چهارم از بنیاد جانبازان و مستضعفان بیرون آمد.
رویداد۲۴این گزارش در پی پرونده ۱۲۳ میلیاردی بود که روزنامه سلام پیگیر آن بود و مدیریت بنیاد و بانک صادرات درگیر با متهمان این ماجرا بودند که شرح مفصلی میطلبد. نکته آن تحقیق و تفحص این بود که از حدود ۱۵۰ پرونده آن بنیاد که به صورت تصادفی انتخاب کرده بودند، یک گزارش سراسر آکنده از فساد را منتشر کردند.
البته تعداد پروندههای قابل رسیدگی بسیار زیادتر بود و این ۱۵۰ مورد به صورت نمونه انتخاب شده بودند. این گزارش در آخرین روزهای آن مجلس ارایه و سپس به بایگانی سپرده شد! اگر شما خبری از رسیدگی در آن دیدید و اطلاعی از انجام اقدامات درباره آن داشتید ما را هم خبر کنید. گزارش چنان بود که خواستم خلاصه آن را در چند شماره در روزنامه سلام بنویسم که در نهایت با مشورت مدیرمسوول محترم احتیاط را شرط عقل دانسته و از انتشارش گذشتم.
بیشتر بخوانید: عباس عبدی: این سیاست را اعدام کنید!
حیف شد که دستنوشتههایش نیز نگهداری نشد. حالا مجلس دهم و ۲۴ سال بعد از آن رویداد، گزارش مشابهی را درباره صنعت خودرو تهیه و در آخرین روزهای کاری خود آن را منتشر کرده است. سرنوشت این گزارش نیز از حیث تغییر رویهها و سیاستها چیزی مشابه همان گزارش قبلی و قبلیها است وای کاش یک تحقیق و تفحص هم درباره بایگانی شدن و بیتوجهی به تحقیق و تفحصها میشد. البته آن بهطور طبیعی نیز بایگانی میشد!
هنگامی که گزارش تحقیق و تفحص درباره خودرو را میخوانیم، متوجه میشویم که کل ساختار آن معیوب است. بعد مردم اعتراض میکنند که چرا قیمت خودرو در ایران گران و کیفیت آن پایین است و مشکلات را متوجه مدیریت آنجا میکنند. اگر بهترین کشاورز را بگذاریم که در زمین کمکیفیت و شور بخواهد محصولات زراعی مفید با آب فاضلاب و آلوده تولید کند، انتظار بیهودهای داریم. حالا بیایید سیاهه مشکلات مطرح در این صنعت را با یکدیگر مرور کنیم:
فقدان و ضعف سیاستگذاریهای کلان صنعتی
تضاد میان مالکیت و مدیریت
دخالت کامل دولت در مدیریت، در حالی که فقط حدود ۲۰ درصد سهام را دارد.
ورود خودروسازان به بنگاهداری، بهطوری که ایرانخودرو به تنهایی ۱۰۷ شرکت تابعه دارد. فقط توجه کنید که چند صد نفر هیاتمدیره این شرکتهای تو در تو و غیر شفاف، چه محل مناسبی برای اتلاف منابع و رانتخوری و منصوب کردن افراد وابسته به قدرت است. ساختار تو در توی شرکتها ریشه بیشتر این فسادها بوده است.
تحریم.
قیمتگذاری دستوری.
این بخشی از مشکلات این صنعت است و تا هنگامی که این مشکلات ساختاری جدی حل نشود، تشکیل دادگاهها تحت عنوان مقابله با فساد، بیش از یک نوشدارو نخواهد بود. مجموعه راهحلها نیز در گزارش تحقیق و تفحص آمده است ولی هیچ احتمال جدی برای اجرای این راهحلها داده نمیشود. بنابراین درهای صنعت خودروسازی در آینده نیز همچنان بر پاشنه گذشته خواهد چرخید.
البته تعداد پروندههای قابل رسیدگی بسیار زیادتر بود و این ۱۵۰ مورد به صورت نمونه انتخاب شده بودند. این گزارش در آخرین روزهای آن مجلس ارایه و سپس به بایگانی سپرده شد! اگر شما خبری از رسیدگی در آن دیدید و اطلاعی از انجام اقدامات درباره آن داشتید ما را هم خبر کنید. گزارش چنان بود که خواستم خلاصه آن را در چند شماره در روزنامه سلام بنویسم که در نهایت با مشورت مدیرمسوول محترم احتیاط را شرط عقل دانسته و از انتشارش گذشتم.
بیشتر بخوانید: عباس عبدی: این سیاست را اعدام کنید!
حیف شد که دستنوشتههایش نیز نگهداری نشد. حالا مجلس دهم و ۲۴ سال بعد از آن رویداد، گزارش مشابهی را درباره صنعت خودرو تهیه و در آخرین روزهای کاری خود آن را منتشر کرده است. سرنوشت این گزارش نیز از حیث تغییر رویهها و سیاستها چیزی مشابه همان گزارش قبلی و قبلیها است وای کاش یک تحقیق و تفحص هم درباره بایگانی شدن و بیتوجهی به تحقیق و تفحصها میشد. البته آن بهطور طبیعی نیز بایگانی میشد!
هنگامی که گزارش تحقیق و تفحص درباره خودرو را میخوانیم، متوجه میشویم که کل ساختار آن معیوب است. بعد مردم اعتراض میکنند که چرا قیمت خودرو در ایران گران و کیفیت آن پایین است و مشکلات را متوجه مدیریت آنجا میکنند. اگر بهترین کشاورز را بگذاریم که در زمین کمکیفیت و شور بخواهد محصولات زراعی مفید با آب فاضلاب و آلوده تولید کند، انتظار بیهودهای داریم. حالا بیایید سیاهه مشکلات مطرح در این صنعت را با یکدیگر مرور کنیم:
فقدان و ضعف سیاستگذاریهای کلان صنعتی
تضاد میان مالکیت و مدیریت
دخالت کامل دولت در مدیریت، در حالی که فقط حدود ۲۰ درصد سهام را دارد.
ورود خودروسازان به بنگاهداری، بهطوری که ایرانخودرو به تنهایی ۱۰۷ شرکت تابعه دارد. فقط توجه کنید که چند صد نفر هیاتمدیره این شرکتهای تو در تو و غیر شفاف، چه محل مناسبی برای اتلاف منابع و رانتخوری و منصوب کردن افراد وابسته به قدرت است. ساختار تو در توی شرکتها ریشه بیشتر این فسادها بوده است.
تحریم.
قیمتگذاری دستوری.
این بخشی از مشکلات این صنعت است و تا هنگامی که این مشکلات ساختاری جدی حل نشود، تشکیل دادگاهها تحت عنوان مقابله با فساد، بیش از یک نوشدارو نخواهد بود. مجموعه راهحلها نیز در گزارش تحقیق و تفحص آمده است ولی هیچ احتمال جدی برای اجرای این راهحلها داده نمیشود. بنابراین درهای صنعت خودروسازی در آینده نیز همچنان بر پاشنه گذشته خواهد چرخید.
خبر های مرتبط