کمفروشی در جایگاههای سوخت/ ماجرای وجود آب و هوا در بنزین چیست؟
رویداد۲۴ صدای نارضایتی مردم درمورد تخلفاتی که در جایگاههای سوخت صورت میگیرد، همواره به گوش میرسد. برخی از وجود آب و هوا در بنزین گله میکنند و برخی دیگر ادعا دارند کارگران جایگاهها تخلف کرده و زمانی که مشتری سوختگیری را برعهده آنها میگذارد، برای مثال ۳۰ لیتر بنزین میزنند اما پول ۳۵ لیتر بنزین را از مشتری میگیرند. حتی بیژن زنگنه- وزیر نفت کشور اوایل سال ۱۳۹۵ موضوع کم فروشی جایگاهداران را مطرح کرد و گفت که از جمله موارد تخلف درجایگاهها عدم پرداخت بدهی به شرکت نفت، قاطی کردن گازوئیل با بنزین و کمفروشی است.
اکنون نیز در پی مطرح شدن مسائلی مبنی بر توزیع بنزین با ترکیب آب در جایگاه های عرضه سوخت، فاطمه کاهی سخنگوی - شرکت ملی پخش فراورده های نفتی توضیحاتی را به ایسنا ارائه کرد و گفت: بنزین توزیعی در جایگاه ها دارای همان کیفیتی است که از پالایشگاه ها و انبارهای شرکت ملی پخش دریافت می شود و به هیچ عنوان بنزین توزیعی در جایگاه ها با آب مخلوط نمیشود.
وی درباره مسائل مطرح شده مبنی بر ترکیب بنزین با آب، تصریح کرد: باید توجه کرد که چگالی بنزین و آب یکسان نیست و آب که چگالی بیشتری دارد و سنگین تر است، در مخازن ته نشین می شود و طبق برنامه های دوره ای آب ته مخازن ته کشی می شود و امکان امتزاج آب با فراورده های نفتی وجود ندارد، اگر چه ممکن است این باور غلط در بین عموم وجود داشته باشد که آب و بنزین مخلوط می شوند اما از نظر علمی چنین چیزی با توجه به زمان ماندگاری بنزین در مخازن و پمپ کردن بنزین از سطح بالایی فرآورده، شدنی نیست.
بیشتربخوانید: کمبود برق به جایگاههای CNG رسید/ پمپبنزینها خاموش میشوند؟
وی با بیان اینکه نوع پمپ استفاده شده در مخازن بنزین جایگاهها بر اساس استاندارد باید حتما پمپ مخصوص سیال مایع باشد عملا این فرضیه نیز نادرست است.
وی گفت: بازدید از جایگاهها مطابق برنامه های روتین هر هفته توسط همکاران من در شرکت ملی پخش صورت می گیرد و ایشان در محل اقدام به نمونه گیری از مخزن کرده و در صورتی که نسبت به کیفیت فراورده مشکوک باشند فراورده از مخزن تخلیه و به انبار انتقال می یابد و جایگاه بطور موقت تعطیل می شود و اگر مشخص شود که فراورده به صورت عمد دارای ناخالصی بوده است، جریمه های لازم مطابق با دستورالعملهای موجود وابلاغی برای مالک جایگاه در نظر گرفته می شود.
به گفته وی بنزین مخازن روزانه با خمیر آب یاب مورد آزمایش قرار می گیرد و در صورت وجود آب در مخازن، مخزن از سرویس خارج شده و آب آن ته کشی می شود.