فرصت معلم شدن برای معلولان فراهم شد
رویداد۲۴ سال ۹۹ بود که «نرگس خدادادی» داوطلب نابینای کنکور در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شد، اما در مرحله مصاحبه به دلیل مشکل نابینایی تأیید نشد و همین موضوع درباه پذیرش معلولان در دانشگاه فرهنگیان نقدهایی را ایجاد کرد.
پس از آن بود که بررسیها برای پذیرش داوطلبانِ دارای معلولیت آغاز شد و هماکنون معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی از حل مشکل و فراهم شدن فرصت معلمی برای این گروه از داوطلبان معلول البته در مدارس استثنایی خبر میدهد.
مجید هداوند، معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره تحصیل داوطلبان نابینا در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: پیرو درخواست نرگس خدادادی، داوطب گنابادی که در کنکور سال گذشته به دلیل نابینایی در مرحله مصاحبه دانشگاه فرهنگیان پذیرفته نشد، وزیر سابق آموزش و پرورش برای بررسی موضوع، نامهای به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال کرد و ما نیز در شورای عالی حضور یافته و اعلام کردیم به جز این داوطلب افراد مختلفی جزو رتبههای برتر کنکور هستند که در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته میشوند اما به دلیل نگاه برخی افراد و دستورالعملها در مرحله مصاحبه رد میشوند.
وی افزود: کارگروهی با محوریت مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنایی تشکیل و شیوهنامهای تهیه شد که براساس آن سه گروه از داوطلبان آسیبدیده شنوایی، آسیبدیده بینایی، چندمعلولیتی و حتی دانشآموزان طیف اوتیسم با هوش عادی میتوانند متقاضی شغل معلمی شوند.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: کدرشتههای دانشگاه فرهنگیان را بررسی کردیم و کد رشتههایی که این افراد مجاز به شرکت در آنها هستند و میتوانند به عنوان معلم در مدارس عادی و استثنایی تدریس کنند، مشخص شد. همچنین پیشنهاد شد کارگروه مصاحبهگر این داوطلبان باید متخصصانی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی باشد تا تشخیص دهند آیا فرد توانایی تدریس و ادامه کار در مدارس عادی و استثنایی را دارد؟
هداوند گفت: نامهای توسط واحد امور اداری وزارت آموزش و پرورش به استانها ارسال و در آن ذکر شده است که این داوطلبان میتوانند به عنوان معلم در آموزش و پرورش استثنایی فعالیت کنند. این اقدام یک گام رو به جلو است اما به دنبال این هستیم که براساس قانون ۳ درصد استخدام معلولان، امکان فعالیت افرادی که توانایی دارند و کارگروه این توانایی را تشخیص میدهد، در سایر بخشها فراهم شود.