تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ درباره جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی

چرا باید مجلس در ترمیم کابینه با رییس‎جمهور همراه شود؟

مجلس دهم، تجربه ای ارزشمند از دوره قبل از خود به ارث برده است که اگر به آن توجه کند بسیاری از مشکلات فعلی، در آینده تکرار نخواهد شد و آن تجربه ارزشمند اینست که وزرای پیشنهادی روحانی در اولین معرفی، توانا ترین و کاردان ترین و از نظر مشی فکری؛ نزدیک ترین افراد به شخص رئیس جمهور هستند و معرفی آنان با تیزبینی و شناخت فراوان دکتر روحانی انجام شده است.
رویداد۲۴پس از استعفا و کناره‎گیری سه وزیر آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، و ورزش و جوانان، دکتر روحانی سه وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرده است و امروز جلسه رای اعتماد آنان، برگزار شود.

افراد معرفی شده، شخصیت‎هایی هستند که در گذشته و در دوران مجلس نهم هم برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی شده ولی موفق به این مهم نشده بودند. اینک مجلس دهم در اولین میدان رای اعتماد، باید تکلیف سه وزارتخانه را مشخص کند تا اداره امور، با توقف مواجه نشود.

مجلس دهم، تجربه‎ای ارزشمند از دوره قبل از خود به ارث برده است که اگر به آن توجه کند بسیاری از مشکلات فعلی، در آینده تکرار نخواهد شد و آن تجربه ارزشمند این است که وزرای پیشنهادی روحانی در اولین معرفی، توانا‎ترین و کاردان‎ترین و از نظر مشی فکری؛ نزدیک‎ترین افراد به شخص رئیس جمهور هستند و معرفی آنان با تیزبینی و شناخت فراوان دکتر روحانی انجام شده است. 

اگر به این تجربه ارزشمند بنگریم متوجه خواهیم شد هنگامی که افراد پیشنهادی اولیه، حائز رای اعتماد نشده‎اند نفرات معرفی شده بعدی، به ترتیب از حجم توانمندی کمتر و قرابت کمتر فکری به رئیس جمهور برخوردار بوده و معرفی آنان، بیش از شناخت رئیس جمهور از آنان، سرچشمه گرفته از مشاوره مشاوران است.

نتیجه چنین اقدامی، بر سر کار آمدن وزرایی با ظرفیت و کارآمدی کمتر است و در نتیجه؛ عدم حرکت مناسب وزارتخانه بر روی ریل اصلی و مدنظر رئیس جمهور.

اگر به عملکرد مجلس نهم در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دکتر روحانی بنگریم متوجه خواهیم شد که تمامی وزرایی که در اولین معرفی، به مجلس شناسانده شدند از ظرفیت‎های فنی و کارآمدی مناسب برخوردار بودند که نتیجه عملکرد اکثر آنان که رای اعتماد گرفتند؛ مطلوب و مابقی نیز خوب هستند اما وزارتخانه‎هایی که گزینه اولیه خود را از دست دادند و دولت مجبور به معرفی گزینه جایگزین شد با عملکرد نامطلوبی مواجه شده‎اند.

اگر وزارت آموزش و پرورش را در نظر بگیریم متوجه می‎شویم عدم رای اعتماد به دکتر نجفی، موجب شد که آقای فانی بر مسند امور بنشیند و در نتیجه، اعتراضات به نحوی گسترده شود که وی، مجبور به پیاده شدن از قطار دولت شود. یا در وزارت ورزش و جوانان، اگر مسعود سلطانی‎فر که هم اکنون برای نوبت مجدد به مجلس معرفی شده است در همان ابتدای دولت رای اعتماد کسب می‎کرد محمود گودرزی به مجلس معرفی نمی‎شد که مجبور شود با انتقادات فراوانی، از مسوولیت خود کناره بگیرد.

در وزارت علوم هم به همین نحو است. میلی‎منفرد و فرجی‎دانا کجا و فرهادی کجا؟ اگر در همان ابتدای دولت، میلی‎منفرد حائز رای اعتماد شده بود این همه مشکلاتی که به واسطه ضعف فرهادی در وزارت علوم، وجود دارد مشاهده نمی‎شد. چنان ملموس است تفاوت دیدگاه‎های فرهادی و آنچه روحانی در دانشگاه‎ها می‎خواهد و قرابت دیدگاه‎های فرجی‎دانا و خواسته‎های رئیس‎جمهور که اصلا نیاز به بررسی ندارد.

اینک مجلسی که از همان شروع به کار خود، خواستار تغییر برخی وزرا بود و مترصد فراهم شدن زمینه مناسب، باید از این تجربه ارزشمند استفاده کند و ضمن همراهی با رئیس جمهور، هم وزرای مدنظر روحانی را بر مسند بنشاند و هم زمینه مناسبی را فراهم کند تا رئیس جمهور به پشتوانه این تعامل و همکاری، وزرای ناموفقی همچون وزیر علوم را نیز تغییر داده و به گزینه های اولیه خود بازگردد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما