تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۱۳ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر

محمد مهاجری: با نگاه حاج قاسم سلیمانی، گشت ارشاد اصلا معنا ندارد

محمد مهاجری گفت: نگاه حاج قاسم به موضوع حجاب، یک نگاه کاملا فرهنگی و انسانی است که نه جبر و فشار را می‌پذیرد نه حتی با زبان فقه حرف می‌زند. من معتقدم با نگاه حاج قاسم سلیمانی، گشت ارشاد اصلا معنا ندارد؛ حتی پیامک‌هایی که برای مردم می‌زنند هیچ جایگاهی در آن نگاه ندارد.

محمد مهاجری: با نگاه حاج قاسم سلیمانی، گشت ارشاد اصلا معنا ندارد
رویداد۲۴ پایگاه خبری جماران: یک فعال رسانه‌ای اصولگرا با اشاره به اینکه بروز و ظهور بیرونی از حاج قاسم یک نگاه تعامل گرایانه با جامعه است، گفت: افرادی مثل حاج قاسم سلیمانی می‌دانستند که فضای متشتت و پر شکاف امروز جامعه ما، کشور را به سمت بی نظمی، بی قانونی، خشونت و نوعی تفرقه می‌کشاند. بنابر این، طبیعی است که حاج قاسم با آن نگاهش که هم نگاه امنیت ملی و هم انسانی بود، باید کاری می‌کرد که نزاع و جناح بندی‌های موجود از بین برود. نمی‌گویم معنایش این است که باید جناح‌ها از بین بروند؛ باید نگاه تند سیاسی که الآن وجود دارد از بین برود.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با محمد مهاجری را در ادامه می‌خوانید:

چهره‌ای که از سردار سلیمانی در تبلیغات رسمی معرفی می‌شود با واقعیت شخصیت سردار سلیمانی چه نسبتی دارد؟

چون شخصیت حاج قاسم جنبه‌های مختلفی دارد، افرادی که به ایشان نگاه می‌کنند فقط یک زاویه‌های محدود را می‌بینند. مثلا یک جریانی فقط حاج قاسم را به عنوان یک آدم ضد داعش، جنگجو و نظامی می‌دانند. از سوی دیگر افرادی هم هستند که با نگاه انسانی می‌بینند و حاج قاسم را یک آدم اهل تساهل و تسامح و مدارا با دیگران می‌بینند. معمولا این دو نگاهی هم که افراد دارند با همدیگر جمع نمی‌شود. یعنی افراد حاضر نیستند بپذیرند که حاج قاسم هر دو این‌ها بوده و وقتی می‌خواهند ایشان را توصیف کنند برداشت خودشان را توضیح می‌دهند. افرادی که از نزدیک با ایشان محشور بوده اند هم با این مشکل کلی جامعه مواجه هستند. یعنی نگاه آن‌ها نسبت به ایشان «از ظن خود» است.

چیزی که ما بروز و ظهور بیرونی از ایشان می‌بینیم، یک نگاه تعامل گرایانه با جامعه است، ضمن اینکه یک آدم با لباس نظامی و محبوبیت سیاسی خیلی بالا است. شاید اگر نگاه حاج قاسم در جامعه جاری باشد بسیاری از تندروی‌های هر دو طرف سیاسی کشور ما تعدیل شود.

به نگاه تساهل و تسامحی حاج قاسم اشاره کردید. یکی از جملاتی که از ایشان به خاطر من مانده این است که گفت «من اصلا قبول ندارم در بین بچه حزب اللهی‌ها بگیم این آدم با آو شکل و قیافست...! همان دختر کم حجاب، دختر منه، دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه ماست». این نوع نگاه چقدر به درد فضای امروز جامعه ما می‌خورد؟

اگر اظهار نظر برخی افراد راجع به مسائل امروز را بخوانید، به هیچ وجه آن جمله حاج قاسم را نمی‌بینید؛ اگر در رسانه‌های جریان اصولگرای تندرو این جمله را هم ببینید به عنوان یک خبر می‌بینید و برای برخورد با بی حجاب، بد حجاب و کم حجاب اصلی کسی به آن استناد نمی‌کند. به خاطر اینکه از آن نگاه تندرو، بی حجاب و بد حجاب و کم حجاب یک آدم فاسد، گمراه، عامل دشمن و یا چنین چیزی است؛ بنابر این اصلا نمی‌تواند برای اصلاح این جامعه با حاج قاسم همراه شود. اما اگر بخواهید با نگاه حاج قاسم موضوع حجاب را در جامعه حل کنید، یک نگاه کاملا فرهنگی و انسانی است که نه جبر و فشار را می‌پذیرد نه حتی با زبان فقه حرف می‌زند. بلکه او یک نگاه اخلاقی دارد و نگاه‌های اخلاقی برای اصلاح جامعه درازمدت هستند.

من معتقدم با نگاه حاج قاسم سلیمانی، گشت ارشاد اصلا معنا ندارد؛ حتی پیامک‌هایی که برای مردم می‌زنند هیچ جایگاهی در آن نگاه ندارد.

بعد از شهادت ایشان برخی اصلاح طلبان از جمله اسحاق جهانگیری اعلام کردند که ایشان در روز‌های آخر عمرش به دنبال حل کردن چالش‌های بین اصلاح طلبان و حاکمیت بود و دنبال می‌کرد که مسأله حصر، محدودیت‌های آقای خاتمی و این طور مسائل برطرف شود. این نوع نگاه که با تساهل و تسامح به برخی امور بنگریم، چقدر می‌تواند به حل مشکلات فعلی سیاست داخلی کشور ما کمک کند؟

من از چیز‌هایی که شما می‌گویید اطلاعی ندارم، اما به صورت کلی‌تر می‌شود این را گفت که افرادی مثل حاج قاسم سلیمانی می‌دانستند که فضای متشتت و پر شکاف امروز جامعه ما، کشور را به سمت بی نظمی، بی قانونی، خشونت و نوعی تفرقه می‌کشاند. بنابر این، طبیعی است که حاج قاسم با آن نگاهش که هم نگاه امنیت ملی و هم انسانی بود، باید کاری می‌کرد که نزاع و جناح بندی‌های موجود از بین برود. نمی‌گویم معنایش این است که باید جناح‌ها از بین بروند؛ باید نگاه تند سیاسی که الآن وجود دارد از بین برود.

بعضی از دوستان اصولگرای ما می‌گویند باید سر همه اصلاح طلبان را ببریم که مملکت درست شود و از سوی دیگر برخی دوستان اصلاح طلب می‌گویند باید تمام اصولگرایان را تارومار کنیم تا درست شود. نگاه حاج قاسم قطعا این نیست. افراد دیگری هم هستند که نگاه اصلاحی به جامعه دارند و دنبال این نیستند و دنبال این هستند حالت نقار و کینه‌ای که الآن وجود دارد، از بین برود. من می‌خواهم بگویم ادامه حیات آدمی مثل حاج قاسم سلیمانی مقبول تندرو‌های هر دو جناح نبود.

بالأخره حاج قاسم آدم بزرگی بود و هر جایی که ورود می‌کرد می‌توانست تأثیر جدی بر فضای سیاسی بگذارد. متأسفانه آن فضا با شهادت ایشان از بین رفت و دیدیم که وقایع امسال اتفاق افتاد که شاید اگر حاج قاسم یکی، دو سال پیش برای بهبود شرایط فعلی اقدام می‌کرد، شاهد این اتفاقات هم نبودیم.

منبع: جماران
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
همراه بلوچ قهرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
0
6
دوران گربه رقصونی سر اومده.
امید را
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
0
2
آقای مهاجری!شما آدم محترمی هستید اما اشتباه میکنید!
زبیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
0
3
محمد مهاجری گاهگاه برای اعلام زنده بودن خود لاطائلاتی را می بافد که هرگز نمی تواند دوباره تکرار کند!
همراه بلوچ قهرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
0
3
کاربر محترم
تا اطلاع ثانوی هیچ نظری منتشر نخواهد شد
بیخود زحمت نکشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
0
3
گشت ارشاد که دختران را می گرفتی و مانند گوسفند در ون می انداختی همه عمر.... چگونه شد که گور گشت ارشاد را گرفت....!!!
نظرات شما