گزارش رویداد۲۴ از جدول اکران پرده نقرهای
پاییز داغ سینما
سینما ایران همچنان با گیشه موفقی مواجه است. طبق گفته علی سرتیپی رئیس کانون پخشکنندگان سینمای ایران فیلمهای اکران شده تا پایان آبان ماه به فروش یازده میلیارد و پانصدتومانی دست پیداکردهاند.
رویداد۲۴-سینما ایران همچنان با گیشه موفقی مواجه است. طبق گفته علی سرتیپی رئیس کانون پخشکنندگان سینمای ایران فیلمهای اکران شده تا پایان آبان ماه به فروش یازده میلیارد و پانصدتومانی دست پیداکردهاند.
درحالیکه سال گذشته در همین ماه میزان فروش فیلمها پنج میلیارد و هفتصد میلیون تومان بوده است. این اعداد و ارقام بیانگر رشد دو برابری مخاطبان در سال نودوپنج سینمای ایران است. طبق گفته سرتیپی سینمای ایران در آبان ماه یکمیلیون و سیصد و پنجاههزار مخاطب داشته است.
این در حالی است که این رقم در سال گذشته تنها نهصد و هشتاد هزار نفر بوده. مهمترین اتفاق پاییز امسال عبور فروشنده از مرز پانزده میلیارد تومان فروش است که عملاً این فیلم اصغر فرهادی را بدل به پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران به لحاظ ریالی میکند. نکته جالبتوجه درباره میزان فروش این فیلم این است که فروشنده فیلمی کمدی نیست، بلکه درامی تلخ است که به این میزان فروش دست پیداکرده است.
منهای مورد خاص محمد رسولالله (ص) که با اکران ویژهای که داشت توانست مرز چهارده میلیارد تومان فروش را رد کند اغلب فیلمهای پرفروش سینمای ایران در سالهای گذشته فیلمهای کمدی و شادی بودند. این حجم از فروش برای فیلم فروشنده نشانگر تغییر دیدگاه تماشاگران سینما رو سینمای ایران است.
تغییر نگرشی که باید بهجای خود بسیار دقیق بررسی شود؛ اما پاییز امسال چند فیلم دیگر هم به جدول اکران اضافه شدند. فیلمهایی که همگی با روند معقول و چهبسا کمنظیری به فروش خود ادامه میدهند. مهمترین فیلمهای اکران شده در پاییز امسال خشکسالی و دروغ، نفس و سیانور هستند که همگی گیشه موفقی را تجربه کردهاند.
خشکسالی و دروغ فیلمی است درباره پشت پرده روابط زناشویی و روی علل ازهمپاشیدگی روابط زوجهای جوان تمرکز میکند. فیلمی که از یک نمایش بسیار موفق محمد یعقوبی توسط خود او اقتباسشده است. فیلم با تلفیقی از بازیگران نمایش مورد اقتباس و بازیگران مشهور سینما توانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد و با دو میلیارد و دویست و بیستوچهار میلیون و ششصد و سیوسه هزار تومان بالاتر از فیلمهایی چون آبنباتچوبی، اژدها وارد میشود و عادت نمیکنیم در جدول اکران قرار بگیرد.
نفس که روایت نویی از سالهای انقلاب و جنگ بود بدون اینکه بازیگر چندان مطرحی داشته باشد و صرفاً بر اساس جذابیت خود فیلم توانست به فروش بسیار خوبی دست پیدا کند. نفس در بسیاری از سینماها و پردیسها به سانس فوقالعاده رسید.
نفس تا امروز سیصد و پنجاهوپنج میلیون تومان فروخته است. با توجه به اینکه فیلم بهتازگی اکران شده این میزان فروش، برای فیلمی با این سبک و سیاق عالی به نظر میرسد. فروش نفس لزوم ورود دیدگاههای نو به سینما را گوشزد میکند. خصوصاً اینکه تاریخ انقلاب و جنگ ما در سینما بیش از آنکه چوب عدم امکانات را بخورد، چوب فقدان خلاقیت سازندگان آثار سینمایی را خورده است.
فیلم پرفروش بعدی که از همان آغاز با فروشی کمنظیر مواجه شد سیانور بهروز شعیبی بود. سیانور هم درباره تاریخ معاصر ایران است. فیلمی پیچیده که درباره تغییر ایدئولوژیک سازمان مجاهدین خلق (منافقین) ساختهشده است.
سازندگان اثر با هوشمندی تمام توانستهاند به چنین داستانی چاشنی عاشقانهای اضافه کنند و با ویترینی جذاب از بازیگران جوان و کارکشته سینمای ایران فروش بالای دو میلیارد تومان را تجربه نمایند. فروشی که برای یک فیلم تاریخی با لایههای سیاسی عالی به نظر میرسد.
این در حالی است که اکران سیانور همچنان ادامه دارد و اگر همین روند را ادامه دهد فروش بالای چهار میلیارد تومان هم برای این فیلم دور از دسترس نخواهد بود. فیلم بعدی جدول اکران که با فروش مناسبی روبهرو شده یتیمخانه ایران اثر ابوالقاسم طالبی است.
فیلمی درباره دورهای کمتر شناختهشده در تاریخ معاصر ایران که به قحطی بزرگ در ایران و نقش انگلیسیها در این قحطی میپردازد. فیلم فروشی سیصد و شصتونه میلیون تومانی را تجربه کرده که برای فیلمی با این مختصات عالی به نظر میرسد.
کما اینکه فیلم بازیگر مشهوری هم ندارد و از قصه نسبتاً تلخی هم بهره میبرد. اگر یتیمخانه ایران روند فروش خود را حفظ کند به فروشی نزدیک دو میلیارد تومان دست پیدا خواهد کرد. آس و پاس تنها فیلم کمدی اکران پاییز است که فروشی نزدیک دو میلیارد تومان را تجربه کرده است. فیلمی با همان سبک و سیاق آثار فرحبخش و علیخانی که این بار مایههای فانتزی به آن اضافهشده. هم اینکه فیلم در این هیاهوی اکران یک میلیارد و هفتصد و هشتادوهشت میلیون تومان فروخته است باید لقب موفق را به این فیلم داد.
فیلم مهجور اکران پاییز متولد 65 مجید توکلی بود که با بازیگرانی کم و نام نشان و داستانی جوانانه اکران شد و توانست با بهرهگیری از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی برای تبلیغات فروش هفتصد و پانزده میلیون تومانی را تجربه کند. فیلمی که اگر در فضایی غیرازاین فضا اکران میشد، بعید بود بیش از دویست میلیون تومان فروش داشته باشد. پاییز امسال با اکران سلام بمبئی و مشکل گیتی وارد آخرین ماه اکران خود شد. فیلمهایی که به نظر میرسد گیشه سینمای ایران را همچنان گرم نگه میدارند.