تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۸ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

مشخصات توپ خودکششی شولف اسرائیل

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های شولف، توپ خودکششی 155 میلی متری اسرائیل خواهیم پرداخت.

مشخصات توپ خودکششی شولف اسرائیل

رویداد۲۴  حسین فلاحی: شولف (به عبری «Slammer» که در زبان عامیانه توپ جنگی«Gunfighter» است) یک نمونه اولیه هویتزر خودکششی اسرائیلی بود که بر روی شاسی Merkava Mk.1 ساخته شد.

تاریخچه توپ خودکششی شولف اسرائیل

توسعه این سیستم توپخانه در دهه 1970 آغاز شد. این پروژه در اولویت ملی قرار گرفت و جدیدترین پیشرفت های فناوری را در خود جای داد. دو نمونه اولیه از این توپ به ترتیب در سال های 1984 و 1986 رونمایی شد اما برای تولید انتخاب نشدند. در عوض نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) نسخه ارتقا یافته هویتزر آمریکایی M109 را انتخاب کردند.

شاسی Sholef، جدای از چند اصلاح جزئی، مشابه شاسی Merkava Mk.1 است. صفحه glacis به جز اضافه کردن یک براکت پشتیبانی برای لوله، که در صورت عدم استفاده به سمت پایین جمع می شود تغییر داده نشده است.  به این ترتیب، سری Sholef و Merkava درصد زیادی از اجزای مشترک را دارا هستند.

مشخصات توپ خودکششی شولف اسرائیل

سمت چپ جلوی شاسی دارای یک پنجره اگزوز برجسته، همراه با یک پورت بسیار کوچکتر درست در جلوی آن است. عملکرد دقیق این درگاه نامشخص است، اگرچه دوده‌ای که در اطراف آن در عکس‌های Sholef دیده می‌شود نشان می‌دهد که ممکن است یک درگاه اگزوز جدید یا اضافی یا شاید یک خروجی برای خروجی دود باشد.

شولف می تواند تنها 15 ثانیه پس از توقف کامل آماده شلیک باشد و تنها در مدت 15 ثانیه سه پرتابه شلیک کند. همچنین با مهمات استاندارد ناتو 155 میلی متری سازگار است و در مجموع 75 گلوله را می توان در یک شولف قرار داد که 60 گلوله آن برای نبرد آماده است.

تسلیحات توپ خودکششی شولف اسرائیل

اسلحه 155 میلی‌متری/52 شولف طرحی اصلی است که توسط Soltam ایجاد شده است، اگرچه بی شباهت به G5 Howitzer آفریقای جنوبی نیست. دارای دودکش و ترمز دهانه است و در حین حرکت خودرو توسط قفل ثابت نگه داشته می شود. حداکثر سرعت شلیک این تفنگ 9 گلوله در دقیقه و برد بیش از 40000 متر هنگام شلیک گلوله ERFB-BB است. اگرچه اسلحه به طور خودکار بارگیری می شود می توان در صورت نیاز، اسلحه را چرخاند و به صورت دستی ره اندازی کرد.

مشخصات توپ خودکششی شولف اسرائیل

در حالی که اسلحه به طور معمول توسط یک قفل حمل می شود، مانند اکثر هویتزرهای خودکششی دیگر در حالی که شولف در حال حرکت است، اسلحه تثبیت می شود و در واقع می تواند برای شلیک مستقیم در حالی که وسیله نقلیه در حال حرکت است مورد استفاده قرار گیرد، که به آن قدرت بسیار بیشتری می دهد.

طراحی توپ خودکششی شولف اسرائیل

برای بهره برداری کامل از شولف به یک خدمه 4 نفره نیاز است. تهویه مطبوع و گرمایش برای خدمه و همچنین بخاری جیره ای فراهم شده است. بدنه دارای همان حفاظت بالستیک Merkava Mk.1 است. زره روی برجک برای غلبه بر آتش اسلحه های کوچک، ترکش های گلوله، فشار بیش از حد انفجار و اکثر گلوله های مسلسل سنگین تعبیه شده است. زره توسط آسترهای اسپال تقویت شده است و سیستم NBC فشار بیش از حد مشابه Merkava Mk.1 روی آن نصب شده است. همچنین یک سیستم NBC جمعی پشتیبان وجود دارد.

چرخ دنده متشکل از 6 چرخ جاده لاستیکی با فاصله ناهموار در هر طرف و 5 غلتک برگشتی است که دومی از عقب به طور قابل توجهی بزرگتر از بقیه است. چرخ دنده درایو رو به جلو است و چرخ دنده با پره آشکار در عقب است. اینها مانند Merkava Mk.1 که دارای 10 پانل است، با قسمت زیرین و پوشش کمی از چرخ دنده، تا حدی پوشیده شده است. قیمت واحد Sholef مشخص نیست، اما احتمالاً دیگر برای فروش ارائه نمی شود.

مشخصات توپ خودکششی شولف

سازنده: اسرائیل
ورود به خدمت:
خدمه: 4 نفر

ابعاد و وزن
وزن: 45 تن
طول (لوله): 13.5 متر
طول بدنه: 9 متر
عرض: 3.72 متر
ارتفاع: 3.49 متر

مشخصات توپ خودکششی شولف اسرائیل

تسلیحات
تفنگ اصلی: 155 میلی متر
طول بشکه: 52 کالیبر
مسلسل: 1 × 12.7 میلی متر
وزن پرتابه: 43.7 کیلوگرم
حداکثر برد شلیک 45 کیلومتر
حداکثر سرعت شلیک: 9 دور در دقیقه
زاویه آتش: 5 تا + 70 درجه
گردش برجک: 360 درجه

بار مهمات
تفنگ اصلی: 75 گلوله
مسلسل: 1000 گلوله

نیروی محرکه
موتور: Continental AVDS 9AR 1790 دیزل
قدرت موتور: 1200 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده: 60 کیلومتر در ساعت
برد جاده ای: 500 کیلومتر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
0
0
اسراعیل یارژیم سهیونیستی ازکشتیهای توقیفی چه خبر بدپسکلی زده
نظرات شما