تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

چه زمانی روغن گیربکس را تعویض کنیم؟

توصیه می‌شود بعد از ۵۰ یا ۶۰ هزار کیلومتر، روغن گیربکس اتوماتیک را به طور کامل تعویض کنید.

روغن گیربکس

رویداد۲۴ جعبه‌دنده‌ها به دو گروه دستی و اتوماتیک تقسیم می‌شوند. در این بین، جعبه‌دنده‌های دستی حساسیت کمتری به نوع روغن نشان می‌دهند و معمولاً مجاز هستیم واسکازین آن‌ها را طی دوره‌های طولانی‌تری در قیاس با گیربکس‌های اتوماتیک تعویض کنیم. به هر حال، توصیه می‌شود که روغن گیربکس دستی را پس از طی مسافتی در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض کنید تا عملکرد جعبه دنده با مشکل مواجه نشود و تعویض دنده‌ها به نرمی صورت گیرد.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس

برای جعبه‌دنده‌های اتوماتیک، مدت زمان تعویض روغن ممکن است متفاوت باشد. به‌ویژه اگر از روانکار‌های اصلی و مورد تایید توسط شرکت سازنده استفاده نشود، باید در فواصل زمانی بسیار کوتاه‌تر نسبت به تعویض روغن در این نوع گیربکس‌ها اقدام کرد. چراکه گیربکس‌های اتوماتیک به طور کلی حساسیت بالاتری نسبت به کیفیت روغن دارند و اگر واسکازین آن‌ها به موقع تعویض نشود، عملیات تعویض دنده نیز با مشکلاتی همراه خواهد بود یا به اصطلاح تقه خواهد خورد.

توصیه‌ها عموماً این است که روغن گیربکس اتوماتیک را پس از هر ۵۰ یا ۶۰ هزار کیلومتر به طور کامل تعویض کنید. همچنین، برای خالی کردن روغن گیربکس اتوماتیک، صرفاً باز کردن پیچ ته گیربکس کافی نیست، زیرا در این روش تمام روغن درون جعبه‌دنده خالی نخواهد شد. بنابراین، بهتر است زمان تعویض روغن را به ۳۰ هزار کیلومتر کاهش داده تا مشکلاتی در عملکرد جعبه دنده به وجود نیاید.

چه زمانی روغن گیربکس را تعویض کنیم؟

لازم به ذکر است که برخی منابع خارجی بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک را بازه‌های بالاتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر یا حتی ۱۵۰ هزار کیلومتر معرفی می‌کنند، با شرط استفاده از واسکازین ارجینال مطابق استاندارد کارخانه و تخلیه کامل روغن مستعمل درون جعبه دنده. در این میان، کیفیت ساخت و نوع گیربکس نیز اهمیت دارند و اگر می‌دانید که گیربکس شما حساسیت بیشتری نسبت به کثیفی روغن دارد، باید زودتر آن را تعویض کنید. همچنین، در هر مرتبه تعویض روغن بایست فیلتر روغن گیربکس نیز عوض شود تا به دلیل کثیفی بیش از حد، صافی عملکرد جعبه دنده با مشکل مواجه نشود.

مهم است که بدانید تا قطعه گران‌قیمتی مانند گیربکس اتومبیل شما با آسیب جدی مواجه نشود، این مسئله را به هیچ وجه به تعویق نندازید. همچنین، توصیه می‌شود در هر مرحله تعویض روغن موتور، از تکنسین تعمیرگاه یا متخصص تعویض روغن خودرو خود درخواست کنید که میزان روغن جعبه دنده را نیز بررسی کند و در صورت کمبود، آن را به حد نرمال برساند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار خودرو
نظرات شما
پیشخوان