تاریخ انتشار: ۲۳:۰۷ - ۰۶ تير ۱۴۰۳
یادداشت داود دشتبانی؛

همه برای ایران

همه برای ایران

رویداد۲۴ شاید بسیاری از شما صحنه گفتگوی من با دکتر پزشکیان در نمایشگاه مطبوعات شش سال پیش را که امروز برای تخریب ایشان از آن سواستفاده می شود در فضای مجازی دیده باشید. به عنوان یک اصلاح جوی میهن دوست که بیش از دو دهه به فعالیت سیاسی و اجتماعی و مطبوعاتی پرداخته ام یک دهه اخیر را نگران نفرت پراکنی قومی و تلاش دشمنان این مرزبوم برای ایجاد تفرقه میان ملت یکپارچه و سربلند ایران بوده ام. آن گفتگو که در فرصتی کوتاه و گذرا رخ داد چه از سوی دکتر پزشکیان و چه از سوی من از سر غیرتمندی و ایراندوستی و صداقت بوده است. ما آذری ها سری پرشور داریم و بی محابا و استوار از باور و اندیشه خود دفاع میکنیم و این هرگز به معنای عدم پذیرش نظر مخالف نیست. در آن برهه به خاطر اینکه قومگرایان آذری به کنش پزشکیان دل بسته بودند منتقد او بودم اما او در گذر زمان ثابت کرد که به تمامیت ارضی، وحدت و هویت ملی باور دارد. درک او از مسایل قومی ذیل دو میزان عدالت و انصاف در منافات با بیگانه گرایی و نفرت پراکنی قرار می گیرد و همین مرز باریک، قوم گرایی دیگرستیز را از میهن دوستی برابری خواه جدا میکند. براساس سخنان و عملکرد دکتر پزشکیان می توان تشخیص داد که ایشان به «همه برای ایران و ایران برای همه» باور دارد.

برخلاف قوم گرایان میان هموطنان از گویش های مختلف فرقی نمی گذارد و «ایران را برای همه» می خواهد. به نمادهای هویت ملی چون زبان فارسی و تمامیت ارضی و مفاخر فرهنگی ایران چون حافظ و سعدی و کوروش و فردوسی باور دارد. بیگانه ستیز است و در مقابل شعر طعنه آمیز رهبر یکی از کشورهای همسایه غیورمندانه او را به عبرت گیری از سرنوشت صدام فرا می خواند.  

می داند که قوم گرایی با دفاع غیرتمندانه از میهن در هشت سال دفاع مقدس منافات دارد و حضورش در جبهه های جنگ را سند میهن دوستی اش معرفی می کند.

پزشکیان براساس گفته های خودش مخالف نژادگرایی و نفرت پراکنی قومی است و آگاه است که پانترکیسم و پان عربیسم و سایر پان ها توطئه برای تجزیه ایران است. 

به دنبال تفرقه نیست بلکه شعار اتحاد می دهد و معتقد است «همه برای ایران» باید متحد شوند. «ایران را برای همه» می خواهد نه چون انحصارگرایان برای قشر و باوری خاص. 

حتی بر این باورم که پزشکیان با تلاش برای توسعه متوازن و رفع نابرابری های اقتصادی و توزیع برابر فرصت ها و بهره گیری از شایستگان همه مناطق ایران فارغ از باور و اعتقادشان خواهد توانست
با سلب بهانه از قوم گرایان راه نفرت پراکنی آنان را سد کند.

فارغ از همه اینها پزشکیان در مقابل اقلیتی ایستاده که ایران را بدون ایرانیان می خواهد اقلیتی که حاضر به پذیرش حق برابر همه شهروندان در مالکیت این سرزمین نیست و می خواهد نتیجه کوشش صدساله این مردمان برای حاکمیت قانون و عدالت و آزادی را به مسلخ ببرد. این رای دادن تلاش برای رهاندن ایران از تباهی و ویرانی است تلاش برای اینکه ایران برای همه ایرانیان باشد. این تلاش شایسته یاری است،

من هم مثل شما روز انتخابات با افتخار خواهم نوشت مسعود پزشکیان خاک پای ملت ایران.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما