تاریخ انتشار: ۲۳:۲۱ - ۰۷ تير ۱۴۰۳

نوشیندنی‌ها ممنوع در تابستان

بسیاری از مردم در گرما به سراغ آب‌میوه‌ها یا نوشابه‌هایی مانند کولای سرد یا لیموناد می‌روند. اما مطالعات نشان دادند این نوشیدنی‌ها به دلیل دارا بودن مقدار زیاد فروکتوز، باعث تشکیل "فروکتوز-۱-فسفات" می‌شوند.

نوشیندنی‌ها ممنوع در تابستان

رویداد ۲۴ | در روز‌های گرم تابستان، بدن دو یا سه برابر بیشتر نسبت به روز‌های دیگر سال، مایعات از دست می‌دهد. نوشیدن مایعات به میزان کافی بسیار مهم است. اما مصرف چه نوشیدنی‌هایی برای جبران #کم_آبی_بدن بهتر و یا بدتر است؟

به گزارش نشریه آلمانی Focus، عرق کردن به طور طبیعی خاصیت خنک‌کنندگی دارد، در عین حال مصرف آب را افزایش می‌دهد. ما روزانه حدود ۱.۵ لیتر آب از طریق تنفس، عرق و ادرار از دست می‌دهیم، اما در دما‌های بالا این میزان می‌تواند در حدود دو لیتر باشد.

به گفته متخصصان مرکز پزشکی دانشگاه ماینس، کم‌آبی بدن، بر سیستم قلبی عروقی بسیار اثرگذار است، زیرا خون غلیظ‌تر شده و قلب باید سریع‌تر پمپاژ کند. همچنین در این شرایط کلیه‌ها بسیار آسیب‌پذیرند. اگر مایعات بدن خیلی کم باشد، عملکرد کلیه به شدت آسیب می‌بیند. ۵۰ تا ۹۰ درصد بیماران مبتلا به شوک گرمایی دچار آسیب حاد کلیه می‌شوند.

هرچند نوشیدن مایعات بسیار حیاتی است، اما نوشیدن آب‌میوه یا لیموناد‌های شیرین می‌تواند شما را بیشتر تشنه کند. بسیاری از مردم در گرما به سراغ آب‌میوه‌ها یا نوشابه‌هایی مانند کولای سرد یا لیموناد می‌روند. اما مطالعات نشان دادند این نوشیدنی‌ها به دلیل دارا بودن مقدار زیاد فروکتوز، باعث تشکیل "فروکتوز-۱-فسفات" می‌شوند. این ترکیب شیمیایی نه تنها باعث تولید اسید اوریک می‌شود، بلکه می‌تواند التهاب بدن را نیز افزایش دهد. همچنین خطر ابتلا به #سنگ_کلیه و نارسایی مزمن کلیه به طور قابل‌توجهی در کسانی که بخصوص در روز‌های گرم به طور منظم نوشابه می‌نوشند افزایش می‌یابد.

آب لوله‌کشی، آب معدنی و دمنوش‌های گیاهی و میوه‌ای خنک شده (و البته بدون شکر) بهترین انتخاب هستند. آب‌میوه را نیز به شرطی که یک‌چهارم آب میوه و سه‌چهارم آب باشد می‌توان جایگزین کرد. مصرف میوه‌ها و سبزیجات غنی از آب مانند خربزه، پرتقال یا خیار در روز‌های گرم بسیار توصیه می‌شود.

دمای نوشیدنی‌ها در حالت ایده‌آل باید ولرم یا کمی سرد باشد، نه خیلی سرد. اگر نوشیدنی‌ها خیلی سرد باشند، ترموستات طبیعی بدن با پیام سرمای شدید مواجه می‌شود و در نتیجه تنظیم گرما را افزایش می‌دهد و شما حتی بیشتر عرق می‌کنید؛ بنابراین باید مصرف یخ را فراموش کنید.

 

منبع: دویچه وله

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نوشیدنی ، تابستان
نظرات شما