تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

مشخصات شاهد ۱۴۷؛ نسخه ایرانی گلوبال هاوک

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های پهپاد شاهد ۱۴۷ خواهیم پرداخت.

مشخصات شاهد ۱۴۷؛ نسخه ایرانی گلوبال هاوک

رویداد۲۴| حسین فلاحی: ایران اخیراً جدیدترین پهپاد بدون سرنشین خود را به نام شاهد-۱۴۷ معرفی کرده است که یک پهپاد پیشرفته با استقامت در ارتفاع بالا است که برای مأموریت‌های نظارتی ساخته شده است. این سیستم پیشرفته صنعت دفاعی داخلی در حال رشد ایران را برجسته می‌کند.

این پهپاد عضوی جدید از خانواده شاهد با نام «شاهد ۱۴۷» است. رونمایی از این پهپاد پیشرفته نشان دهنده تعهد ایران به ارتقای قابلیت‌های شناسایی هوایی است.  

طراحی و ویژگی‌ها

ماموریت پیش‌بینی شده برای «شاهد ۱۴۷» حوزه اطلاعاتی است و امکان دید در ماورای افق را فراهم می‌کند. شاهد-۱۴۷ می تواند برای مدت طولانی در ارتفاعات بالا کار کند و مناطق وسیعتری را تحت پوشش عملیاتی خود قرار دهد.

مشخصات شاهد ۱۴۷؛ نسخه ایرانی گلوبال هاوک

همین ویژگی آن را به یک دارایی بزرگ در نظارت و جمع آوری اطلاعات تبدیل می‌کند. فاصله دو سر بال این پهپاد، ۲۶ متر است که می‌تواند خود را به ارتفاع ۶۰ هزار پا برساند و تا بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را در محدوده شناسایی خود قرار بدهد.


بیشتر بخوانید: بهترین پهپاد‌های انتحاری جهان


قابلیت شاهد ۱۴۷

شاهد-۱۴۷ پهپادی در رده پهپاد‌های استقامت طولانی و ارتفاع بالا طبقه بندی می‌شود. این پهپاد جدید دارای ویژگی‌های متمایز است و طول بال‌های آن به ۲۶ متر است و قابلیت عملیات تا سقف ارتفاع  پروازی  ۶۰۰۰۰ فوت را دارد.

مشخصات شاهد ۱۴۷؛ نسخه ایرانی گلوبال هاوک

به گزارش رویداد۲۴ توانایی آن برای عملیات طولانی مدت در ارتفاعات بالا، بدون شک توانایی‌های نظارتی و شناسایی ایران را به ویژه در هنگام تشدید تنش‌ها در منطقه افزایش می‌دهد.  

قابلیت SAR پهپاد شاهد ۱۴۷

شاهد ۱۴۷، رادار SAR نیز حمل می‌کند تا کلکسیونی از تجهیزات پیشرفته و رصد و پایش را در خود جای داده باشد. مجهز بودن پهپاد شاهد ۱۴۷ به فناوری پیشرفته‌ رادار دیافراگم مصنوعی (SAR) قابلیت‌های نظارتی خود را به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش می‌دهد.  استفاده از SAR به پهپاد اجازه می‌دهد حتی در شرایط آب و هوایی سخت، تصاویری با وضوح بالا تولید کند.

مشخصات شاهد ۱۴۷؛ نسخه ایرانی گلوبال هاوک

این پهپاد به دارا بودن این رادار با دیافراگم مصنوعی با فناوری پیشرفته قادر به تولید تصاویر دقیق از زمین در هر شرایط آب و هوایی است. ادغام رادار دیافراگم مصنوعی قابلیت‌های عملیاتی شاهد ۱۴۷ را تقویت می‌کند.

این ویژگی پیشرفته جایگاه این پهپاد را به عنوان یک بازیگر کلیدی در ناوگان هواپیما‌های بدون سرنشین جاسوسی آینده ایران مستحکم می‌کند. این یک جهش در توانایی‌های پهپاد‌های ایرانی بشمار می‌رود.

اویونیک شاهد ۱۴۷

 با توجه به طراحی دماغه پهپاد شاهد ۱۴۷، به نظر می‌رسد این پرنده جدید نیز همچون پهپاد غزه به آنتن‌های ارتباط ماهواره‌ای مجهز است. پیش از این نیز، در یکی از گونه‌های شاهد-۱۲۹ این نوع آنتن‌ها برای ارتباطات و دریافت فرامین و ارسال داده‌ها خصوصا از نوع تصویری با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته بود.  طراحی دوقلو شاهد-۱۴۷ فضای محموله داخلی را برای ادغام سیستم‌های رادار و حسگر پیشرفته مورد استفاده در نقش‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی به حداکثر می‌رساند.

مشخصات شاهد ۱۴۷؛ نسخه ایرانی گلوبال هاوک

تخصص داخلی در زمینه‌هایی مانند آیرودینامیک، اویونیک، رادار‌های حسگر و کامپوزیت‌های پیشرفته سیستم‌های پهپادی جاه طلبی مانند شاهد-۱۴۷ را قادر می‌سازد تا به بهترین نحو عملیات‌های خود را انجام دهند.

موتور شاهد ۱۴۷

شاهد-۱۴۷ از یک موتور توربوپراپ نیرو می‌گیرد. از جمله ویژگی‌های مهمی که این پهپاد جدید سپاه پاسداران از آن برخوردار است، استفاده از همین موتور توربوپراپ بوده که بعد از پهپاد غزه، دومین نمونه در میان خانواده شاهد به شمار می‌رود.  

استفاده از این نوع موتور به دلیل آنکه دارای توربین خاص هستند، می‌توانند در ارتفاعات بالاتر راندمان بیشتری داشته باشند؛ همچنین سرعت بیشتری را برای پرنده فراهم کنند که همین ویژگی باعث افزایش سقف پروازی و سرعت بیشتر پهپاد غزه به نسبت دیگر پهپاد‌ها شود. چنین ارتقایی،  در این کلاس از پرنده‌های بدون سرنشین، نقطه نهایی و به عبارت دیگر لبه فناوری به حساب می‌آید.

مشخصات شاهد ۱۴۷؛ نسخه ایرانی گلوبال هاوک

به یک زبان ساده تعریف موتور‌های توربوپراپ نوعی موتور توربین گازی است که در آن، از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ وایجاد پیش رانش استفاده می‌شود. با اینکه گاز خروجی این موتور‌ها نوعی جت است، ولی در طراحی توربوپراپ، سرعت گاز خروجی را فدای قدرت چرخاندن محور می‌کنند تا بیشتر نیروی موتور، صرف گرداندن ملخ شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما
پیشخوان