تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۴ نظر

قالیباف: اگر با مذاکره به منافعمان برسیم مذاکره می‌کنیم| انقلاب نکردیم که تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی داشته باشیم

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به همان میزان که در حکمرانی اقتصادی اشتباه می‌کنیم، در حکمرانی فضای مجازی هم اشتباه می‌کنیم و تا وقتی این اشکال را نپذیریم، نمی‌توانیم آن را اصلاح کنیم.
قالیباف: اگر با مذاکره به منافعمان برسیم مذاکره می‌کنیم| انقلاب نکردیم که تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی داشته باشیم

رویداد ۲۴ | رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع گروهی از طلاب برگزیده سراسر کشور، با اشاره به مفهوم عقلانیت اسلامی براساس بیانات و گفتمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، عقلانیت اسلامی را متضمن برقراری استقلال، آزادی، عدالت و معنویت دانست و گفت: البته این عقلانیت و این معنویت و این عدالت باید متوازن باشند؛ لذا ما نمی‌توانیم این عقلانیت را به صورت کاریکاتوری دنبال کنیم.

محمدباقر قالیباف در جریان برگزاری جلسه با 250 نفر از طلاب برگزیده سراسر کشور که صبح امروز (جمعه، 19 مرداد ماه 1403) در حسینیه جماران برگزار شد، با بیان اینکه همه ما مدیون امام و شهدا هستیم؛ چه از نسل همچون من که در سن 14سالگی با نام امام قبل از انقلاب آشنا شد، چه شما عزیزانی که در متن جمهوری اسلامی قرار داشته و عمدتاً قریب به اتفاقتان بعد از دفاع مقدس به دنیا آمدید، گفت: جمهوری اسلامی ایران نعمت بزرگی است که از تاریخ مبارزه شیعه تا این زمان حیات داشته است؛ جمهوری اسلامی ایران اولین حکومت و نظام شیعه‌ای است که در سازماندهی سیاسی که متغیر بوده، فعالیت خود را بنا گذاشته است بنابراین من و شما امروز در چنین استقلال و چنین نظام سیاسی آن‌هم با اندیشه سیاسی برخاسته از قرآن و اهل بیت(ع) نفس می‌کشیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با نگاه بر 1400 سال سپری شده از تاریخ اسلام، تأکید کرد: اینکه خداوند عمر بنده و شما را در این مسیر قرار داده، که در جریان این عمر، این نظام را درک کنیم، نعمت بزرگی است بنابراین وظیفه داریم شکر این نظام را به‌جا بیاوریم و شکر این نعمت این است که راه امام و شهدا و همچنین مقام معظم رهبری که فرمودند: «این انقلاب بی‌نام خمینی در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست» طی کنیم، از این رو ما همه مدیون امام خمینی(ره) هستیم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه روایتگری در رابطه با انقلاب یک بخش از جهاد تبیین است که همواره مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند، گفت: به هرحال ما قصد داریم امام(ره) را در یک کلام بشناسیم و این مسئله ممکن است ده‌ها دلیل داشته باشد. ما باید راه و مکتب امام(ره) را در پیش گرفته و روی دست بگیریم چرا که احیای اسلام و امت اسلامی در گرو چنین نگاهی قرار دارد لذا نگاه امام جز برخاسته از مکتب اهل بیت (ع) و قرآن چیز دیگری نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام مردی به تمام معنا الهی بود که جز برای خدا کلامی نمی‌گفت و جز در راه خدا گامی برنمی داشت بیان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری و شهید مطهری یکی از ویژگی‌های امام(ره) این بود که وی به خودش و مردم و به خدا ایمان داشت؛ امام بر پایه این ویژگی‌ها و بر مبنای سنت‌های الهی و شریعت حرکت کرد و وقتی همین فرهنگ در جبهه‌ها وارد شد، باعث شد تا رزمندگان از مرگ هراسی نداشته باشند.

وی با طرح این پرسش که وقتی قرار است امام(ره) را بشناسیم پرسش این است که باید از چه طریقی اقدام کنیم؟ ادامه داد: بدون شک رهبر معظم انقلاب منحصر به فردترین عزیزی است که ما می‌توانیم امام (ره) را از روی بیانات ایشان بشناسیم چرا که معرفت ایشان دقیق است. همچنین تجربه ایشان در مسیر نظام انقلاب اسلامی یک تجربه عمیق است و ایشان اشراف، صداقت، صفا و صمیمیت و احساس مسئولیت لازم را دارند و از همه مهم‌تر این‌که ایشان در جایگاه مهمی قرار دارند و این مهم است که برخی حرف‌ها از چه منظری گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز ما باید تبیین فعالیت‌های امام (ره) را از منظر رهبری بشنویم و یاد بگیریم، گفت: البته اظهارات من بدین معنا نیست که نباید حرف‌های دیگران درباره امام (ره) را بشنویم بلکه باید همه آن‌ها را شنید اما بنده طبق بسیاری از بررسی‌ها بیان می‌کنم که هیچکس تا امروز در تبیین و شناخت راه امام خمینی(ره) به اندازه رهبر انقلاب فعالیت تعریفی، توصیفی و تبیینی نداشته‌ است

قالیباف اظهار کرد: رهبر انقلاب معتقدند که امام (ره) یک طرح و راهی داشتند که حرکت کردند و مسیر خود را دنبال کردند، ایشان معتقدند نقشه امام(ره) و کار اصلی امام، برای یک نظم مدنی و سیاسی، براساس عقلانیت اسلام است از این رو طبیعتاً امام اول باید رژیم مستبد و آلت دست استکبار و پهلوی را فرو بریزند و به جای آن یک نظم مدنی سیاسی را مستقر کنند آن هم مبتنی بر عقلانیت اسلامی.

وی افزود: طبیعتاً ما وقتی در این مسیر حرکت می‌کنیم این قطعی است که این حرکت مبنایش مردمی است و مبنای حرکت مردم هم دین و دینداری است.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مکتب امام(ره) بر سه عنصر عقلانیت، عدالت و معنویت استوار است، بیان کرد: بنابراین وقتی ما از یک نظم سیاسی و مدنی بحث می‌کنیم باید بدانیم این حقیقت 2 روی دارد؛ روی نخست این حقیقت برمبنای مردم سالاری از طریق انتخابات در نظام اسلامی است و روی دیگر آن این است که مردم خودشان در اداره حکومت ایفای نقش کنند و باید به این نکات به درستی دقت داشته باشیم.

قالیباف افزود: بنابراین بنده می‌توانم جمله جمله این موارد را به صورت مصداقی و ابتدای انقلاب تا حوادث اخیر غزه مطرح کنم و بگویم و حتی ذکر کنم کجا اشتباه کرده و کجا اشتباه نکردیم و کجا افرادی از راه امام (ره) فاصله گرفته‌اند و درباره آنها بحث کنیم.


بیشتر بخوانید:

مبنای مشترک وفاق دولت و مجلس | مشاور سیاسی قالیباف: ادبیات مشترک بین پزشکیان و رئیس مجلس وجود دارد


وقتی حرف از مردم سالاری زده می‌شود این مفهوم از جنس شرعی و دینی است نه از جنس فرهنگ و دموکراسی غرب

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی حرف از مردم سالاری زده می‌شود این مفهوم از جنس شرعی و دینی است نه از جنس فرهنگ و دموکراسی غرب، ادامه داد: در این زمینه رهبر انقلاب می فرمایند: «رأی ملت حق الناس است» بنابراین وقتی رهبری می‌فرمایند مشارکت در انتخابات مهم و اساس کار است به این دلیل است که این مسئله پایه و اساس شرعی دارد. همچنین وقتی حرف از اساس کار مردم زده می‌شود و مقام معظم رهبری عقلانیت، عدالت و معنویت را به عنوان سه رکن اساسی مکتب امام(ره) عنوان می‌کنند، به واقع منظورشان درباره عقلانیت، عقلانیت اسلامی است، همان عقلانیتی که در آن مردم سالاری دینی موجود بوده و درون آن انتخابات بوده و درباره نظم مدنی حرف می‌زند.

وی با بیان اینکه رویکرد برشمرده شده همان نظم مبتنی است که به ما فرصت استقلال می‌دهد، ادامه داد: بنابراین نظام اسلامی در حال ملت‌سازی و ایجاد انسجام و تشکیل دولت است. البته اندیشه‌هایی وجود دارد و بنده قصد ندارم وارد بحث آن شوم که اساساً اعتقاد دارند در عصر غیبت نباید حکومت تشکیل شود. ولی امام، ملت‌سازی کرده و بر همین اساس حرکت می‌کنند و این را هم در راستای تعبیری که از انتظار به معنای اینکه منتظر واقعی کسی است که هم صالح و هم مصلح باشد پیگیری می‌کنند.

قالیباف افزود: این عقلانیت اسلامی برشمرده شده به ما استقلال، آزادی، عدالت و معنویت خواهد داد. نکته دیگر این است که این عقلانیت و این معنویت و این عدالت باید متوازن باشند. لذا ما نمی‌توانیم این عقلانیت را به‌صورت کاریکاتوری دنبال کنیم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: بنابراین حکمرانی ما به معنای طراحی برای کارآمدی نظام در تحقق اندیشه سیاسی امام(ره) است و برهمین اساس بنده حداقل بیش از ۳۰سال در هرجا توفیق خدمت داشتم، تاکید کرده‌ام که اگر قرار است اندیشه‌های سیاسی امام(ره) را حفظ کنیم و راه مقام معظم رهبری را پیش ببریم باید کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم و باید در این کار نیز، متوازن عمل کنیم؛ یعنی هم به دین مردم و هم دنیای مردم بپردازیم.

ما انقلاب نکردیم که ثروت‌اندوزی کنیم اما انقلاب هم نکردیم که تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی داشته باشیم

وی بیان کرد: بله، ما انقلاب نکردیم که ثروت‌اندوزی کنیم و به دنبال هوا و هوس برویم اما انقلاب هم نکردیم که تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی داشته باشیم و جز سه کشور انتهای دنیا باشیم که بیش از ۱۰سال تورم بالای ۴۰ درصد دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس به تبیین دو نگاه انقلابی و غرب زده در مدیریت مسائل مختلف پرداخت و با اشاره به دو صنعت موشکی و خودروسازی در مقایسه این عرصه گفت: درحالی که در یک سمت از اتوبان کرج که صنایع هوافضا مستقر است به دلیل مدیریت مبتنی بر فرهنگ انقلاب اسلامی و اتکا به فرهنگ ما می‌توانیم، پیشرفته‌ترین موشک‌ها با تکنولوژی‌های پیچیده طراحی و ساخته می‌شود که بخش‌هایی از این صنعت را درعملیات وعده صادق دیدیم، اما در سمت دیگر اتوبان، صنایع خودروسازی مستقر است و می‌بینیم گاهی یک خودرو مدت طولانی در پارکینگ معطل یک قطعه است؛ آیا ما که قطعات پیچیده موشکی را می‌سازیم نمی‌توانیم گیربکس خودرو تولید کنیم؟

وی در ادامه همین بخش از صحبت‌های خود گفت: بنده دست تک تک کارگران صنعت خودروسازی ایران و همچنین سرمایه‌گذارانی که در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند را می‌بوسم اما به دلیل مدیریت غلط و ناکارآمد و غرب زده شرایط کنونی این صنعت باعث بی‌آبرویی است.

قالیباف در همین زمینه تأکید کرد: «ما می‌توانیم» که امام خمینی(ره) مطرح کردند یک شعار نیست و یک حقیقت و واقعیت است و اتکا به آن مسیر اصلی رفع مشکلات کشور است.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پرهیز از نگاهی که تنها یک جمع محدودی را دور خود می‌پذیرد، بیان کرد: امام با مردم انقلاب کرد، توجه کنیم که وقتی نام از مردم می‌بریم یعنی همه مردم. اما گاهی می‌بینیم که متأسفانه مردم را از هم جدا می‌کنیم و همه چیز را برای جمع خودمان می‌خواهیم درحالی که این رفتار خلاف رویکرد و مکتب امام است.

وی در ادامه به ذکر مثالی در همین زمینه پرداخت و با بیان اینکه همه حزب‌اللهی‌ها در فضای مجازی در یک پلتفرم خاص فعالیت کنیم و مابقی را به جای دیگری بفرستیم، کار غلطی است؛ اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد به همان میزان که در حکمرانی اقتصادی اشتباه می‌کنیم، در حکمرانی فضای مجازی هم اشتباه می‌کنیم و تا وقتی این اشکال را نپذیریم، نمی توانیم آن را اصلاح کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین و تنظیم برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی گفت: این برنامه در دولت شهید رئیسی و مجلس یازدهم به اتمام رسید و براساس تجربه اصلاح اشکالات ۶ برنامه گذشته است؛ ما در جریان این برنامه تلاش کردیم حرف همه را بشنویم و این برنامه را در مجلس به صورت دقیق بررسی کردیم. بنده نمی‌گویم این برنامه اشکال ندارد اما معتقدم که این برنامه کم اشکال‌ترین برنامه 5 ساله کشور است که با امکانات موجود در کشور امکان اجراسازی دارد و اگر این برنامه را اجرا کنیم،تا پایان برنامه، به ثبات اقتصادی دست پیدا خواهیم کرد.

منبع: جماران
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۰
0
0
کافی است شما و دوستانتان فقط به دنیا فحش ندهید. همه چیز درست می شود.
Jam
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۰
0
0
حاجی تورم ۳۰ یا ۴۰ درصدی؟! این دو عدد رو باهم جمع بزنی و بشه ۷۰ درصد بازهم از عدد واقعی تورم درخیلی از کالاهای مصرفی روزانه مردم کمتر هست تورم واقعی و احساسی بسیار بیشتر از این اعداد هست تورمی که شما میگی مربوط به آمار اعلامیِ بانک مرکزی یا مرکز آمار ایران هست که اصلا واقعی نیستند( با هر ملاکی که درنظر بگیری.)
مثلا هندوانه ای که سال گذشته به وفور حتی کیلو ۴ تا ۵ هزارتومان شخصا خرید کردم امسال کمتر از ۱۲ تا ۱۵ هزار تومن نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
0
0
با سلام . یکی از آموزهای دینی ما این است که هر روز عاشورا است و ما ملت امام حسین هستیم
در فلسفه پیروان اما حسین ‌ فقر و عنی در یم سفره در کنار هم بودند .یعنی به زبان امروزی ‌ اگر عنی امکان داشتن مسکن .خودرو کولر گازی و سایر امکانات را دارد ‌ فقیر نیز باید توان داشتن انها را برایش فراهم شود
اینکه برای داشتن خرید مسکن باید 100سال صبر کرد و یا امکان خرید خودرو بعلت گرانی برای فقر ا فراهم نباشد و یا
امکان خرید کولر گازی و سایر لوازم خانگی بعلت گرانی برای فقر ا فراهم نشود
درک فلسفه اینکه هر روز عاشورا است و ما ملت امام حسن هستیم . برای مردم مخصوصا جوانان بسیار دشوار است
گرانی چ کاهش قدرت خرید همان روشی است که امریکا برای به چالش کشیدن ارزش های اسلامی و مخصوصا شیعه بکار می برد
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
0
0
آقای قالیباف ظاهرا" از نرخ واقعی تورم اطلاعی ندارند. البته حق دارند. باحقوق چند ده میلیونی تورم معنایی ندارد.
نظرات شما