تاریخ انتشار: ۰۰:۴۱ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

چگونه لرزش فیلم را بگیریم؟

حذف لرزش فیلم، یکی از آن مسائلی است که اگر بدون تجهیزات حرفه‌ای به سراغ فیلمبرداری برویم، قطعاً برای ما دردسرساز می‌شود. درست است که امروزه حتی دوربین گوشی‌های معمولی هم یک استابلایزر (لرزشگیر) درونی دارند تا تکان‌های ناخواسته را حذف کنند، ولی قطعا تاثیر آن‌ها آنقدر زیاد نیست که بشود در هر شرایطی به آن‌ها تکیه کرد.

چگونه لرزش فیلم را بگیریم؟

رویداد۲۴| هدی کاشانیان: در زمان‌های کمی دورتر گاهی هنگام عکاسی دستمان به طور ناگهانی می‌لرزید و عکس یا فیلم ما با لرزش روبرو می‌شد. اما امروزه با کمک لنز‌های جدید دوربین‌های عکاسی و یا برنامه‌هایی که برای حذف لرزش فیلم و ایجاد تصاویری پایدارتر در گوشی‌های موبایل و یا کامپیوتر‌ها بوجود آمدند، می‌توانیم تصاویری با کیفیت و بدون لرزشی بگیریم ویا با کمک این برنامه‌ها لرزش آن‌ها را از بین ببریم. 

اهمیت برنامه حذف لرزش فیلم

حذف لرزش فیلم، یکی از آن مسائلی است که اگر بدون تجهیزات حرفه‌ای به سراغ فیلمبرداری برویم، قطعاً برای ما دردسرساز می‌شود. درست است که امروزه حتی دوربین گوشی‌های معمولی هم یک استابلایزر (لرزشگیر) درونی دارند تا تکان‌های ناخواسته را حذف کنند، ولی قطعا تاثیر آن‌ها آنقدر زیاد نیست که بشود در هر شرایطی به آن‌ها تکیه کرد. گاهی اتفاق می‌افتد که سوژه‌ای را به سختی شکار می‌کنیم و دیگر اتفاق افتادنش امکان پذیر نیست، اما به محض تماشای فیلم آن حسابی شوکه می‌شویم. چراکه لرزش‌های توی ذوق زننده دست هم در فیلم ضبط شدند. این تکان‌ها قطعاً روی کیفیت نهایی کار تاثیر می‌گذارند و شفافیت لازم را از بین می‌برند. پس دقیقاً در همین جا است که اهمیت استفاده از یک برنامه برای گرفتن لرزش ویدیو خودش را به ما نشان می‌دهد.

معرفی پرطرفدارترین برنامه‌های حذف لرزش فیلم

۱. PowerDirector 

PowerDirector را می‌توان یکی از بهترین برنامه‌های کاهش لرزش ویدیو به حساب آورد. عملکرد بسیار خوب در عین سادگی دو ویژگی بسیار مهم این برنامه هستند. لرزشگیر داخلی این برنامه می‌تواند لرزش‌های دروبین شما را با دقت بالایی از بین ببرد و نتایج فوق العاده را خلق کنید. این برنامه به جز حذف لرزش فیلم امکانات ادیت بسیار مختلفی در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید با استفاده از آن‌ها ویدیو‌های بهتر و جذاب‌تر تولید کنید. PowerDirector در حال حاضر برای ios، android و ویندوز در دسترس است و از فرمت‌های مختلف نیز پشتیبانی می‌کند و همین امر آن را به یک برنامه خوب تبدیل کرده است.

۲. Emulsio 

اگر کاربر آیفون هستید، می‌توانید از برنامه Emulsio، استفاده کنید. یکی از مزایای جذاب این نرم افزار این است که می‌توانید مقدار لرزش‌گیری را انتخاب کنید. همچنین در این برنامه شما این امکان را دارید تا فیلم اصلی و فیلم تغییر داده شده را با یک‌دیگر مقایسه کنید. ضمناً یکی دیگر از قابلیت‌های نرم افزار Emulsio این است که در بخش ویرایش فیلم می‌توانید ویدئو را برش دهید و یا اعوجاج لنز دوربین را رفع کنید.

۳. Microsoft Hyperlapse

یکی دیگر از بهترین برنامه‌های حذف لرزش فیلم برنامه Microsoft Hyperlapse Mobile است. این برنامه قابلیت‌های زیادی دارد که عبارتند از حذف لرزش فیلم، ساخت فیلم‌های سرعت بالای هایپر لپس، امکان مقایسه تغییرات فیلم، ضبط فیلم، و فیلم برداری.

۴. ProDAD Mercalli SAL

ProDAD Mercalli SAL نرم افزاری حرفه‌ای به منظور تثبیت و حذف لرزش تصویر در فیلم‌های ویدئویی است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند حرکات و لرزش‌های ناخواسته موجود در فیلم‌ها را که به دلیل لرزش دست در فیلم ثبت شده‌اند به سادگی تصحیح و حذف کنند، نرم افزار ProDAD Mercalli رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و از قابلیت‌های دیگر آن می‌توان به مواردی همچون تکنولوژی هوشمند تطبیق فریم‌ها، پشتیبانی از ویدیو‌های ۴K و ۲.۷K، قابلیت پردازش دسته‌ای فایل‌های ویدئویی، حذف و تصحیح تاثیرات نامطلوب Rolling Shutter و بسیاری دیگر اشاره کرد.

۵. AVS editor

این نرم افزار برای کاربران رایانه شخصی که به دنبال نرم افزار تثبیت کننده سریع ویدیو به صورت رایگان هستند، عالی است. عملکرد گسترده‌ای دارد و استفاده از آن آسان است. برنامه AVS Editor شامل طیف گسترده‌ای از ابزار‌ها و ویژگی‌های جالب است. پشتیبانی از ویدئو‌های بلوری، قابلیت به اشتراک گذاری مستقیم ویدئو‌ها در پلتفرم‌های اجتماعی، افکت‌های زیاد، پشتیبانی چند زبانه و قابلیت تثبیت ویدئو‌ها در اختیار شماست. این برنامه تثبیت کننده ویدیوی ویندوز شامل بسیاری از ابزار‌های مفید است که نتایج عالی را ارائه می‌دهد. از ویژگی‌های آهنگ صوتی دوگانه، پشتیبانی HD، تک آهنگ ویدیو و ویرایش بهره ببرید.

۶. Shaky Video Stabilizer

اکثر برنامه‌هایی که در این زمینه مشاهده می‌کنید معمولاً در یک برنامه ادیت هستند که قابلیت حذف لرزش ویدیو را هم به شما ارائه می‌دهند. Shaky یکی از کامل‌ترین و تخصصی‌ترین برنامه‌ها برای موبایل به حساب می‌آید که در زمینه کاهش لرزش ویدیو فعالیت می‌کند. این برنامه می‌تواند لرزش دوربین را از چندین فرمت ویدیو معروف مانند: mkv، mp۴ و gp۳ حذف کند. همچنین Shaky Video Stabilizer از محیط کاربری بسیار جالبی برخوردار است. تنها کافیست تا ویدیو خود را انتخاب کنید چندتا پارامتر را تنظیم کنید و سپس کمی صبر کنید تا ویدیو بدون لرزش خود را دریافت کنید. این برنامه مخصوص اندروید است و به صورت رایگان در گوگل پلی در دسترس شما است. همچنین هیچ واترمارکی بر روی ویدیو‌های ادیت شده شما قرار نمی‌دهد که یکی از ویژگی‌های بسیار مثبت آن است.

۷. Video Stabilizer Deshake

اگر به دنبال یک نرم افزار هستید که تنها ویدئوی را وارد کنید و تمام کار‌ها را خودش انجام دهد، پیشنهاد می‌کنیم که برنامه‌Video Stabilizer Deshake را نصب کنید. درواقع تنها کاری که باید انجام دهید این است که فیلم را ذخیره کنید. ممکن است افراد حرفه‌ای از این سیستم اتومات خوششان نیاید، اما این برنامه سریع‌ترین روش حذف لرزش ویدئو را دارد. همچنین در این نرم افزار امکان crop کردن ویدئو را نیز دارید. اما یک نکته بسیار مهم در رابطه با استفاده کردن از این برنامه وجود دارد که باید بدانید. این برنامه دارای دو نسخه رایگان و پریمیوم است که در نسخه رایگان آن تنها می‌توانید لرزش ویدئو‌های کمتر از ۲۱ ثانیه را حذف کنید.

۸. iMovie

iMovie بهترین نرم افزار تثبیت کننده تصویر برای کسانی است که به دنبال ویژگی‌های اولیه هستند. علاوه بر توانایی تثبیت ویدیو، طیف وسیعی از عملکرد‌ها از جمله یکپارچه سازی iDVD، کنترل ویرایش، حرکت آهسته و موارد دیگر را دریافت می‌کنید. بیشتر ابزار‌های آن را در نرم افزار‌های بی‌کیفیت و ابتدایی نمی‌توان یافت. برخی از دستگاه‌های مک از آخرین نسخه‌ها قبلاً iMovie را نصب کرده‌اند. این امکان وجود دارد که شما قبلاً این نرم افزار را داشته باشید، اما متوجه آن نشده‌اید. اگر هنوز نیاز به خرید iMovie دارید، هزینه زیادی نخواهید کرد.

۹. Final Cut Pro X

اگر کاربر مک هستید، پس این نرم افزار فقط برای شما مناسب است. این برنامه ویرایش با کیفیت بالا از جمله توانایی تثبیت فیلم لرزان را فراهم می‌کند. این نرم افزار تثبیت کننده ویدئو برای مک دارای بسیاری از ویژگی‌های سطح حرفه‌ای است. علاوه بر این، حاوی ابزار‌های خودکار جالب است. می‌توانید از Easy export، کدک‌های ProRess، iChat Theater، Alpha Transition، پشتیبانی کامل از DVD و بسیاری موارد دیگر استفاده کنید. این یک راه حل عالی هم برای فیلمبرداران مبتدی و هم برای کاربران با تجربه است. البته شایان به ذکر است که این نرم افزار هزینه زیادی دارد.

۱۰. Google Photos

در تازه‌ترین نسخه اپلیکیشن Google Photos ویژگی افزوده شده است که بسیاری از کاربران از آن استقبال خواهند کرد. آن‌هایی که به طور حرفه‌ای با دوربین گوشی خود فیلم‌برداری می‌کنند مطلع هستند داشتن ویژگی لرزشگیر تصویر در دوربین گوشی‌های هوشمند چقدر کارا و به درد بخور است. با بودن این ویژگی اگر هنگام فیلم‌برداری دست شما بلرزد اثر آن در فیلم ثبت شده دیده نخواهد شد یا کمتر دیده می‎شود. متاسفانه بسیاری از گوشی‌های هوشمند، حتی برخی از پرچمداران، مجهز به این ویژگی نیستند، ولی از این پس کاربران می‌توانند به کمک گزینه Stabilize در اپلیکیشن Google Photos لرزش فیلم‌های خود را تا حدی زیادی کاهش دهند. برای استفاده از ویژگی تثبت کننده یا همان لرزشگیر تصویر Google Photos ابتدا آخرین نسخه این اپ را دریافت کنند. سپس از درون برنامه فیلم مورد نظرتان را انتخاب کنید و دکمه (مداد شکل) ادیت را بزنید. در قدم بعد گزینه Stabilize را انتخاب کنید و کمی منتظر بمانید تا پردازشش تمام شود. بعد از آن پیش نمایشی از فیلم شما نمایش داده خواهد شد که در صورت رضایت می‌توانید آن را روی گوشی خود ذخیره کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی ، نرم افزار
نظرات شما