تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ تبعات انفجار پیجر‌ها در لبنان را بررسی می‌کند:

تمام هدف نتانیاهو از ترور هنیه در روز تحلیف پزشکیان، به‌هم زدن ارتباط ایران با غرب بود | فشار‌ دموکرات‌ها برای آتش‌بس، باعث سقوط دولت نتانیاهو می‌شود

جلال ساداتیان، دیپلمات سابق، درباره انفجار پیجر‌ها می‌گوید: «نتانیاهو به این علت می‌خواهد پای ایران را به جنگ بکشاند که حمایت ناتو را به دنبال داشته باشد تا با ایران برخورد جدی کند. این مسائل بهم پیوستگی دارند و ایران هم با هوشیاری تاکنون وارد فضای جنگی نشده است. »

تمام هدف نتانیاهو از ترور هنیه در روز تحلیف پزشکیان، به‌هم زدن ارتباط ایران با غرب بود | فشار‌ دموکرات‌ها برای آتش‌بس، باعث سقوط دولت نتانیاهو می‌شود

رویداد۲۴ | امیرحسین جعفری: انفجار پیجر‌ها در لبنان باعث افزایش تنش در منطقه شده و تداوم این شرایط می‌تواند منطقه را از کنترل خارج کند. نتانیاهو که پس از انفجار با خوشحالی در صحنه حاضر شد، نشان داد که به واقع دنبال افزایش تنش به جهت بقای دولت خود است؛ دولتی که با امضا آتش‌بس دیگر دلیلی برای تداوم فعالیت ندارد و در جایگاه قضایی محاکمه خواهد شد.

جلال ساداتیان، کارشناس روابط بین‌الملل، معتقد است که سکوت آمریکایی‌ها در برابر انفجار پیجر‌ها به جهت شرایط انتخاباتی در آمریکا است. او می‌گوید: «در طول تاریخ این اتفاق بی‌سابقه است و بزرگترین دیکتاتور‌های تاریخ به میزان جنایت نتانیاهو نمی‌رسند. ایشان یک وسیله ارتباطی مردم را هم به ابزار جنگی تبدیل کرده است. من متعجبم که سازمان‌های بین‌المللی چقدر در برابر این همه جنایت سکوت می‌کنند. مسألهٔ انتخابات آمریکا چقدر اهمیت دارد که مسئولین آمریکایی هم اینگونه از کنار این ماجرا رد می‌شوند و کماکان به حمایتشان از اسراییل و نتانیاهو ادامه می‌دهند.»


بیشتر بخوانید: ابراهیم عقیل، فرمانده حزب‌الله که توسط اسرائیل ترور شد، کیست؟ | داستان یک نسل از جوانان لبنان که همه توسط اسرائیل ترور شدند


تلاش نتانیاهو برای کسب حمایت ناتو

این دیپلمات سابق معتقد است که انفجار پیجر‌ها باعث افزایش تنش خواهد شد و نتانیاهو خواهان جلب حمایت ناتو است. او می‌گوید: «ظاهر ماجرا به این سمت رفت که وقتی هنیه در تهران به واسطهٔ موبایلش رهگیری شد، حزب‌الله برای حفظ امنیت نیرو‌هایش این پیجر‌ها را مورد توجه قرار داد و گویا از گذشتهٔ نه چندان دوری به دستشان رسیده بود. برخی می‌گویند از قبل بمب‌گذاریی از طریق این پیجر‌ها صورت گرفته اما از نظر فنی هنوز مشخص نیست کدام روایت درست است.»

ساداتیان درباره پیامدهای این حادثه بر توانایی حزب‌الله می‌گوید: «حسن نصرالله می‌گوید که می‌خواستند حزب‌الله را فلج کنند اما موفق نشدند. این واقعه باعث افزایش تنش میان حزب‌الله و اسراییل شده است. اسراییل در حال ایجاد جبههٔ جدیدی غیر از غزه است.»

آقای ساداتیان معتقد است نتانیاهو چشمی هم به انتخابات آمریکا دارد: «ایجاد چنین جبهه‌ای، جنگ را تا آبان ماه ادامه می‌دهد و نتانیاهو در آرزوی پیروزی ترامپ این کار‌ها را انجام می‌دهد. آن‌ها در حال تلاش برای ایجاد یک حمایت سیاسی به نفع ترامپ هستند. نتانیاهو به این علت می‌خواهد پای ایران را به جنگ بکشاند که حمایت ناتو را به دنبال داشته باشد تا با ایران برخورد جدی کند. این مسائل بهم پیوستگی دارند و ایران هم با هوشیاری تاکنون وارد فضای جنگی نشده است. حزب الله هم کاملاً متوجه این فضا هست و متکی به خودشان در حال دفاع از مواضعشان هستند. به هر حال حادثه انفجار پیجر‌ها و بیسیم‌ها، یک هدف سیاسی در راستای انتخابات آمریکا را در پیش دارد.»

سقوط نتانیاهو با پایان جنگ

او معتقد است که نتانیاهو دنبال تداوم جنگ برای بقای دولت خود است. او می‌گوید: «نتانیاهو و کابینه جنگی او در نهایت می‌خواهند یک درگیری با حضور ایران درست کنند و این درگیری را تا زمان انتخابات ریاست جمهوری کش دهند. چون نتانیاهو امیدوار است که ترامپ رأی می‌آورد، خواهان تداوم جنگ و حمایت جمهوری خواهان است. نتانیاهو می‌داند که فشار‌های دموکرات‌ها برای تن دادن اسراییل به آتش بس، باعث سقوط دولت او می‌شود. اگر نتانیاهو مجبور شود تحت تأثیر افکار عمومی دنیا و محکومیت دادگاه لاهه و مصوبه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل، به علاوه‌ی فشار‌های آمریکا، دچار چالش‌های سیاسی جدی می‌شود و دولت او به پایان می‌رسد.»

سفر پزشکیان و ارتباط با غربیها

ساداتیان معتقد است که پزشکیان باید در حاشیه سفر خود به آمریکا با شخصیت‌های غربی گفتگو‌های جدی‌تری داشته باشد. او می‌گوید: «لابی‌های اسراییل در آمریکا فعال هستند اما در نهایت یک کشور منفور هستند. امید ما این است که آقای پزشکیان همانطور که در تبلیغات انتخاباتی مطرح کردند و بعد از پیروزی هم گفتند، به سمت و سوی بهبود روابط با غرب حرکت کند. ایشان باید با شخصیت‌های مختلف غربی هم ملاقات کند و گام‌هایی را در جهت بهبود روابط بردارد. اگرچه تمام هدف نتانیاهو از ترور هنیه در روز تحلیف پزشکیان، بهم زدن ارتباط ایران با غرب بود. آن‌ها نمی‌خواهند ایران به یک جهت درست سیاست خارجی حرکت کند.»

تداوم تنش در شرایط فعلی و همزمان شدن با سفر رئیس جمهور به آمریکا، نشان از تلاش مداوم رقبای ایران برای عدم بهبود ارتباط ایران با غرب است. ترور هنیه آغاز این تلاش‌ها بود و حالا انفجار پیجر‌ها و آسیب دیدن سفیر ایران هم به این وضعیت اضافه شده است. در این بین کارشناسان معتقدند که پزشکیان باید برخلاف نقشه اسراییل عمل کرده و به سوی ارتباط با غرب حرکت کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما