تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳
در رویداد 24 بخوانید

دلیل مخالفت مجلس با استعفای حسین‌زاده چه بود؟

«فارس» نوشته بود که چون حکم حسین‌زاده زودتر از بررسی استعفای او در مجلس صادر شده، مجلس استعفای او را رد کرده است! عباس عبدی اما نوشته: اطلاع یافتم که خبر انتصاب نادرست منتشر شده و حکمی صادر نشده است.

دلیل مخالفت مجلس با استعفا حسین‌زاده چه بود؟

رویداد ۲۴| مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز با رد استعفای عبدالکریم حسین‌زاده و ممانعت از حضور او در دولت به رغم استقبالی که از تلاش دولت برای به کار گرفتن یک چهره اهل سنت و کرد شده بود؛ همه را شوکه کرد.

علت این اقدام مجلس چه بود؟ خبرگزاری فارس مدعی شده که، چون قبل از بررسی استعفای او در مجلس، حکم انتصاب او در دولت صادر شده و مجلس این روند را قانونی نمی‌داند چنین تصمیمی گرفته است!

راهکار عباس عبدی که این ایراد را درست دانسته بود، این بود که آقای پزشکیان می‌توان اشتباه را بپذیرد و آقای حسین‌‎زاده هم دوباره استعفا دهد و مجلس هم بپذیرد.

نکته، اما اینجاست که اصل موضوع مورد اشاره فارس نادرست بوده است. از همین رو عباس عبدی نوشت: «اطلاع یافتم که خبر انتصاب نادرست منتشر شده و حکمی صادر نشده است. بعلاوه طبق نظر تفسیری شماره ۲۷۰۸ شورای نگهبان؛ نماینده مجلس با قبول و عهده‌دار شدن یکی از مشاغل دولتی مذکور در اصل ۱۴۱ در حکم مستعفی از نمایندگی است هر چند بطور رسمی استعفا نداده یا استعفایش در مجلس قرائت نشده باشد.»

از این رو، جدای از چرایی اقدام مجلس که هنوز محل بحث و مورد سوال است؛ باید به این سوال هم پاسخ داد که با رد استعفای حسین‌زاده تکلیف این تفسیر شورای نگهبان از اصل ۱۴۱ چیست؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
سوژه‌های روز