تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳

شرق: مساله درگیری ایران و اسرائیل نیست، درگیری مستقیم بین ایران و آمریکا است| نتانیاهو روی شکاف دولت و ملت در ایران دست گذاشته

محسن جلیلوند به «شرق» می‌گوید: اکنون اسرائیلی‌ها و کلا دنیای غرب روی حد فاصل موجودیت و امنیت ایران برنامه‌ریزی می‌کنند. یعنی شما تهدید امنیتی را کف موضوع و تهدید موجودیت را سقف موضوع در نظر بگیرید و اکنون غرب و اسرائیل روی این کف و سقف با هم معامله کرده‌اند.

شرق: مساله درگیری ایران و اسرائیل نیست، درگیری مستقیم بین ایران و آمریکا است| نتانیاهو روی شکاف دولت و ملت در ایران دست گذاشته

رویداد۲۴| روزنامه شرق حمله دیشب ایران به اسرائیل را در یک گزارش خبری با عنوان «پاسخ تهران لرزش تل‌آویو» پوشش داده و نوشته: «پاسخ ایران موج خبری زیادی به راه انداخت. به‌طور قطع این پاسخ، لرزش بزرگی بر تن تل‌آویو انداخت.»
این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین در گفت‌وگویی با محسن جلیلوند، کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرده که «نباید بگذاریم کف تهدید امنیتی به سقف تهدید موجودیت برسد».
جلیلوند در این مصاحبه که قبل از حمله دیشب ایران و با در نظر گرفتن تحولات پیش از آن انجام شده است، به «پارامتر نقش‌آفرینی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» اشاره کرده و درباره آینده جنگ لبنان و اسرائیل می‌گوید: «چون عملیات‌های اسرائیل در یک سال گذشته در غزه و همچنین انفجار پیجرها، ترور حلقه فرماندهان حزب‌الله و همچنین ترور سید‌حسن نصرالله، آن واکنش جدی را به دنبال نداشته است، اکنون نتانیاهو تصور می‌کند که توان لازم برای تسری و تعمیم بحران و جنگ را به خارج از مرز‌های لبنان و فلسطین اشغالی دارد.

من تصورم این است که نتانیاهو با دیپلماسی عمومی، زمینه‌چینی تحریک افکار عمومی در ایران را کلید زده است. به هر‌حال باید اذعان کرد که نتانیاهو با پیام ویدئویی خطاب به مردم ایران به دنبال دامن‌زدن به گسل دولت و ملت در ایران است. من پیام ویدئویی بنیامین نتانیاهو را چندین بار دیدم و با قاطعیت می‌گویم که او روی شکاف دولت و ملت تمرکز کرده است. حالا اینکه در لایه‌های بعدی بتوان تحلیلی درباره کلیدزدن جنگ با ایران داشت یا نه، باید موضوع را کاملا در یک فضای تحلیلی جداگانه بررسی کرد.»
او تاکید می‌کند: «اقتضائات جنگ با ایران کاملا متفاوت از لبنان، فلسطین، عراق، یمن، سوریه و... است. با‌این‌حال موضوع شکاف دولت و ملت بسیار جدی است.»
این تحلیلگر سیاست خارجی می‌گوید: نتانیاهو در آن پیام تصویری به دنبال دست‌گذاشتن روی شکاف دولت و ملت بود. اما در‌عین‌حال نخست‌وزیر اسرائیل تصور می‌کند در چنین شرایطی می‌تواند فضایی را ایجاد کند که پای ایران را به جنگ بکشاند؛ البته نه جنگ با اسرائیل، بلکه جنگ با آمریکا. به هر‌حال ما می‌بینیم که طی یک هفته گذشته آمریکایی‌ها یک‌سوم نیروی دریایی خود را به خاورمیانه گسیل کرده‌اند و چندین هزار سرباز دیگر راهی منطقه شده‌اند؛ لذا در تحلیل نهایی، موضوع جنگ ایران و اسرائیل نیست، بلکه مسئله ایجاد یک تنشی است که نهایتا درگیری مستقیم ایران و آمریکا را به دنبال داشته باشد.
جلیلوند که این مصاحبه را قبل از حمله موشکی ایران به اسرائیل انجام داده، با تاکید بر اینکه «از نظر تئوریک باید ما یک وضعیت کاملا متفاوت را تعریف کنیم: می‌گوید: «تغییر در حد فاصل «تهدید امنیت» تا «تهدید موجودیت». چون کشور‌ها حد فاصل بین امنیت و موجودیت باید بیشترین و بهترین عملکرد را داشته باشند. زمانی که کشور با تهدید امنیت مواجه باشد، می‌تواند با برخی برنامه‌ریزی‌ها امنیت را دوباره بازتولید و بازتعریف کند؛ اما هیچ نظام تصمیم‌گیری روی موجودیت خود ریسک نمی‌کند. اکنون اسرائیلی‌ها و کلا دنیای غرب روی حد فاصل موجودیت و امنیت ایران برنامه‌ریزی می‌کنند. یعنی شما تهدید امنیتی را کف موضوع و تهدید موجودیت را سقف موضوع در نظر بگیرید و اکنون غرب و اسرائیل روی این کف و سقف با هم معامله کرده‌اند. ما باید روی تهدیدات امنیتی دست به یک باز‌تعریف و یک بازتولید جدی از معادلات ذیل دیپلماسی فعال بزنیم. اما به هر طریقی شده نباید اجازه دهیم که کف تهدید امنیتی به سقف تهدید موجودیت نزدیک شود.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما