تاریخ انتشار: ۰۶:۰۲ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳

ناراحتی «کیهان» از تلاش‌های دولت برای رفع مشکل FATF؛ دست نهاد‌ها امنیتی، سپاه و گروه‌های مقاومت را نبندید

کیهان نوشت: در صورت پذیرش FATF جمهوری اسلامی موظف است از ارائه خدمات مالی به نهاد‌ها و افرادی که از نظر FATF یا کشور‌های دیگر مصداق تروریسم شناخته می‌شوند، خودداری کند. این اقدام باعث می‌شود نهاد‌های امنیتی کشور از داخل تحریم شوند.

ناراحتی «کیهان» از تلاش‌های دولت برای رفع مشکل FATF؛ دست نهاد‌ها امنیتی، سپاه و گروه‌های مقاومت را نبندید

رویداد۲۴| گره از پرونده FATF هنوز باز نشد، اما نشانه‌هایی وجود دارد که دولت چهاردهم به فکر حل این موضوع است. مثلا عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد نوشته: «با توجه به تلاش‌های مکرر دشمنان کشور برای ایجاد محدودیت مالی برای ایران که یکی از اضلاع اثرگذار در تحریم ایران است، صبح امروز گزارشی از وضعیت فعلی و اقدامات ضروری برای عادی‌سازی پرونده ایران در FATF به رئیس‌جمهور ارائه کردم. این اقدامات با آنچه که در رسانه‌ها گفته می‌شود متفاوت است. ایشان مقرر کردند؛ اقدامات لازم جهت رفع محدودیت‌ها و تعلیق اقدام تقابلی گروه اقدام ویژه مالی ((FATF در چارچوب منافع ملی کشور پیگیری شده و همزمان نسبت به رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های داخلی در این خصوص از طریق همکاری نهاد‌های اقتصادی با شورای عالی امنیت ملی اقدام شود. با همکاری و وفاق محدودیت‌های مالی علیه ایران را کاهش خواهیم داد».
قبل‌تر هم مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور به روزنامه اعتماد گفته بود: «به لحاظ فنی این موضوع در حوزه کار همکاران ما در وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و دیگر مراجع ذی‌ربط است. اما از منظر روند کار حقوقی مستحضر هستید ۲ کنوانسیون باقی مانده از مجموعه FATF که یکی جرایم سازمان یافته و بحث پالرمو است هر دو در مجمع تشخیص مسکوت مانده بود. مجمع تشخیص هم به لحاظ استجازه داشتن این موضوع ر‌ا از دستور کار خارج ساخت.
این امکان وجود دارد که اگر مجموعه به جمع‌بندی نهائی برسند و روند کار طی شود با چراغ سبز مجمع FATF دوباره در دستورکار مجمع قرار گیرد. ضمن اینکه آقای رئیس‌جمهور و هیئت دولت هم تصمیم به پیگیری موضوع بگیرند این ظرفیت وجود دارد که مجمع تشخیص این موضوع را دوباره به جریان بیندازد. روند تصویب FATF در مجلس طی شده است. موضوع به مجمع آمده و در مجمع بنا به ملاحظاتی فعلا مسکوت مانده است. اگر مجموعه به این نتیجه برسد که نیاز به اقداماتی است پیش‌بینی می‌کنم که مجمع با دولت همکاری و همراهی کرده و FATF تصویب می‌شود».
جعفر قائم‌پناه معاون اجرائی پزشکیان نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت گفته بود: «نامه درخواست بررسی مجدد FATF از سوی دولت به مجمع تشخیص مصلحت ارسال می‌شود».
این حرف‌ها و نشانه‌ها مبنی بر پیگیری دولت برای رفع مساله FATF، اما روزنامه اصولگرای کیهان را به شدت نگران کرده است. چنانچه در ستون اخبار ویژه خود با تاکید بر اینکه «FATF یک کارگروه کاملا سیاست زده با نقاب حقوقی است» نوشته: «متهمان ردیف اول پولشویی و تامین مالی تروریسم در دنیا، بر این کارگروه حکومت می‌کنند. هم اکنون ۷۶ درصد پولشویی‌های بزرگ در دنیا در آمریکا و اروپا انجام می‌شود و همین‌ها بزرگ‌ترین حامیان سیاسی و مالی در دنیا هم هستند.»
«کیهان» در ادامه برجام را یک پروژه ناموفق دانسته و افزوده است: «نکته مهمی که حتما آقایان همتی و انصاری و دیگران از آن مطلع هستند، پاسخ آقای ظریف به یک سؤال مهم در‌باره FATF بود. مقامات دولت روحانی وقتی در برابر این سؤال قرار گرفتند که چه تضمین هست با اجرای دو بند دیگر مطالبات FATF تحریم‌ها کم شود و افزایش پیدا نکند، ناظر بر واقعیات عبرت‌آموز گفتند: هیچ تضمینی وجود ندارد!»
دلیل اصلی مخالفت «کیهان» با پیوستن با FATF، اما چیز دیگری است. دلیلی که در شرح آن خیلی صریح نوشته: «از نظر کشور‌های غربی، فعالیت‌هایی که برای دور زدن تحریم‌ها انجام می‌دهد، مصداق پولشویی محسوب می‌شود و برخی نهاد‌ها و گروه‌هایی که در تأمین امنیت کشور نقش کلیدی دارند - مانند سپاه پاسداران و گروه‌های مقاومت منطقه – جزو گروه‌های تروریستی محسوب می‌گردند. در صورت پذیرش این استاندارد‌ها، جمهوری اسلامی موظف است از ارائه خدمات مالی به نهاد‌ها و افرادی که از نظر FATF یا کشور‌های دیگر مصداق تروریسم شناخته می‌شوند، خودداری کند. این اقدام باعث می‌شود نهاد‌های امنیتی کشور از داخل تحریم شوند (خود تحریمی) و بدیهی است که کاهش توان نهاد‌های امنیتی و نظامی، باعث به خطر افتادن امنیت کشور می‌گردد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما