تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

درباره سایت میدل ایست‌ای که خبر بازداشت سردار قاآنی را منتشر کرده چه می‌دانیم؟

وب‌سایت «میدل‌ایست‌ای» (Middle East Eye) که اولین بار شایعه جنجالی بازداشت سردار قاآنی را منتشر کرده رسانه‌ای نزدیک به دولت قطر است و گروهی از روزنامه‌نگاران سابق الجزیره در آن مشغولند. این سایت دریافت کمک از دولت قطر را رد می‌کند، اما همیشه سعودی‌ها آن را نزدیک به قطر و اخوان می‌دانند.

درباره سایت میدل ایست‌ای که خبر بازداشت سردار قاآنی را منتشر کرده چه می‌دانیم؟

رویداد۲۴| وب‌سایت خبری میدل ایست آی در سال ۲۰۱۴ در لندن تأسیس شد و به پوشش اخبار خاورمیانه و شمال آفریقا می‌پردازد. این رسانه با بهره‌گیری از حدود ۲۰ کارمند تمام‌وقت در لندن، محتوای خود را در دسته‌های خبری، تحلیل و مقالات ارائه می‌دهد.

مالکیت میدل ایست آی همچنان شفاف نیست. به‌طور رسمی این رسانه تحت مالکیت شرکتی به نام M.E.E. Limited است و جمال بساسو به‌عنوان مدیر ثبت شده است. اما نقش بساسو به‌عنوان مالک واقعی توسط دیوید هرست، سردبیر سایت، رد شده است. جمال بساسو، فلسطینی‌تبار و مدیر پیشین تلویزیون القدس است.

میدل ایست آی به دلیل گزارش‌هایی که منتشر می‌کند، با اتهامات مختلفی از سوی کشور‌های منطقه مانند عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین روبه‌رو شده است. این کشور‌ها این رسانه را به طرفداری از اخوان‌المسلمین و دریافت کمک مالی از قطر متهم کرده‌اند.

وجود این اتهامات، میدل ایست آی ادعا کرده که یک رسانه مستقل است و هیچ‌گونه وابستگی مالی به کشور‌ها یا جنبش‌ها ندارد. این رسانه در پی محاصره قطر از سوی کشور‌های منطقه، در فهرست خواسته‌های تعطیلی از سوی ائتلاف ضد قطر قرار گرفت.


بیشتر بخوانید:

سردار اسماعیل قاآنی کیست؟/ از نامه به خاتمی تا هشدار به ظریف

ادعای رویترز؛ از جمعه تماس‌ها با سردار قاآنی قطع شده است

آیا فرمانده سپاه قدس ایران در حملات هوایی به ضاحیه زخمی شده است؟

ترورهای اسرائیل؛ از شایعه تا واقعیت| جریان ترور سردار فلاح‌زاده چه بود؟

اولین پیام سردار قاآنی پس از شایعات اخیر منتشر شد | درخواست مجری: صلوات برای سلامتی سردار

چرا سپاه درباره وضعیت سردار قاآنی بیانیه نمی‌دهد؟


میدل ایست آی در افشاگری‌های مختلفی دخیل بوده، از جمله ایمیل‌های هک‌شده یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن، که به ارتباطات پشت‌پرده با مقامات عربستان و آمریکا اشاره داشت. این افشاگری‌ها باعث جلب توجه رسانه‌های جهانی شد.

در سال ۲۰۱۶، این رسانه مقاله‌ای درباره نقش امارات و محمد دحلان در کودتای ترکیه منتشر کرد. دحلان از میدل ایست آی شکایت کرد، اما پیش از آغاز دادگاه، شکایت را پس گرفت. این ماجرا تأکیدی بر نقش حساس این رسانه در پوشش رویداد‌های منطقه‌ای بود.
هم ایران و هم اسرائیل خبر میدل ایست‌ای را تکذیب کرده‌اند. تسنیم از قول ۲۰ منبع تکذیب کرده و منبع مطلع گاردین هم آن را رد کرده است.

متن خبر دربارهٔ سردار قاآنی توسط خانم سؤدد الصالحی کار شده. نام مستعار نیست و خبرنگار ارشد وب‌سایت خبری میدل ایست آی است که به پوشش اخبار سیاسی و امنیتی عراق می‌پردازد. او پیش از این خبرنگار رویترز بوده و برای نیویورک تایمز، الجزیره، نیوزویک، تلگراف و عرب نیوز مطلب نوشته است.
برگرفته از رشته‌توئیت حسین قتیب

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما