تاریخ انتشار: ۰۵:۴۹ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳

کیهان: فیلترینگ کافی نیست، فضای مجازی غول چراغ جادو است و باید به آن مسلط شویم

کیهان نوشت: لازم است تدابیر عالمانه‌تری که از شناخت تفصیلی‌تر از فضای مجازی برخاسته است برای تعامل با فضای مجازی بهره گرفت و بسنده کردن به فیلترینگ راهبرد پایداری نیست.

کیهان: فیلترینگ کافی نیست، فضای مجازی غول چراغ جادو است و باید به آن مسلط شویم

رویداد۲۴| کیهان نوشته: «لازم است برای شناخت پیچیدگی‌های فضای مجازی اهتمام لازم صورت گیرد و برای حکمرانی در فضای مجازی بر پایه شناخت تفصیلی از سیاست‌گذاری لازم صورت پذیرد و گر نه به‌جای اینکه فضای مجازی تحت حکمرانی ما قرار گیرد ما تحت حکمرانی فضای مجازی قرار خواهیم گرفت. بسنده کردن به فیلترینگ در مورد این غول چراغ جادو از جهل نسبت به آن برمی‌آید. وقایع بی‌شماری ما را بر آن می‌دارد که به جای هراس از این غول آن را به خدمت درآوریم.»
این روزنامه اصولگرا برای رسیدن به این نتیجه، اما به این نکته اشاره کرده که «جوهره قدرت فضای مجازی در توانایی ایجاد ذهنیت جمعی است. همان چیزی که در علوم اجتماعی به آن برساخت می‌گوییم. برساخت درواقع تصور جمعی ما از واقعیت است که بسیار مهم‌تر از خود واقعیت است. نظام‌های حکمرانی واقع‌گرا برای ارتقای آزادی، عدالت، امنیت، رفاه و امثالهم تلاش می‌کنند لکن فضای مجازی قادر است هر یک از این‌ها را به ضد خود تبدیل کند و در شرایطی که آزادی وجود دارد احساس خفقان، در شرایط عدالت، احساس بی‌عدالتی، در شرایط امنیت، احساس ناامنی، در شرایط رفاه، احساس فلاکت را در مخاطبان خود ایجاد کند. به همین دلیل نظام‌های حکمرانی واقع‌گرا با شکست مواجه می‌شوند درحالی‌که نظام‌های حکمرانی برساخت گرا که علاوه‌بر ذهنیت جمعی (و نه ذهنیت فردی) تمرکز دارند پیروز میدان هستند. این نظام‌ها در ارتقای هر یک از موارد فوق به ذهنیت جمعی مرتبط با آن می‌پردازند.»
روزنامه کیهان همچنین نوشته: «ذهنیت جمعی ایرانیان صرفاً متأثر از فضای مجازی نیست و ظرفیت‌هایی عظیم در قالب سرمایه‌های تمدنی نقش مهمی در تکوین و جهت‌دهی افکار عمومی دارند. مراسم عزاداری برای اباعبدالله (ع) و شهدای کربلا، پیاده‌روی اربعین، حرم حضرت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و سایر بقاع متبرکه و انواع آئین‌های مذهبی ارکان مهمی برای حفظ باور‌های مؤمنین هستند لکن فضای مجازی درعین‌حال که می‌تواند به هر یک از این‌ها افق فراملی ببخشد، قادر است به تحریف و تضییع آن‌ها نیز بپردازد.
با عنایت به‌ضرورت رویکرد برساختی و اهمیت ذهنیت جمعی لازم است تدابیر عالمانه‌تری که از شناخت تفصیلی‌تر از فضای مجازی برخاسته است برای تعامل با فضای مجازی بهره گرفت و بسنده کردن به فیلترینگ و ایجاد شهرک‌های پاک مجازی و رها کردن مردم در زندگی شهری با همه مفسده‌هایی که دارد راهبرد مناسبی برای ایجاد جامعه طیبه پایدار نیست.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما