آخوندی با اشاره به افسانه ای شدن بزرگراه تهران شمال، افزود: همه شما میدانید كه آزاد راه تهران و شمال به یك افسانه تبدیل شده بود. همه می گفتند این می ماند و انشاءاله امام زمان آمد تمام می شود، الان شما ببینید قطعه اول این آزاد راه هر سیصد مترش به یك كارگاه تبدیل شده و 110 كارگاه فعال در این آزاد راه كار میكند،این داستان به خدا اتفاقی نیست این ها تلاش و مدیریت می خواهد.
وی ادامه داد: آزاد راه اصفهان شیراز سال ها متوقف بود، شما پیشرفتش را الان ببینید. آزاد راه كمربند جنوبی تهران كه این همه كامیون وارد تهران می شد و مشكل ایجاد می كرد، ما قطعه اولش را در همین بهار افتتاح می كنیم. در حال حاضر 16 آزاد راه همزمان در حال كار است،كسانی كه در وزارتخانه كار كرده اند می دادند كه در این وزارت خانه هیچ گاه بیشتر از 2 آزاد راه همزمان با هم پیگیری نمی شدند. در این آزاد راه ها بیش از 15 هزار نفر همزمان كار می كنند،آقای مهندس سعیدی می گفتند من به اندازه تمام قالب سازهای ایران كار ارجاع كردم و دیگر ظرفیت خالی وجود ندارد، آزاد راه قزوین به گیلان و دیگر بزرگراه ها را ببیند كه در این شرایط خشكسالی مالی در چه حالی در حال پیگیری است.
در آینده شاهد خواهیم بود كه در 2 ماه چند هواپیما وارد ایران می شود، اگر برخی از دوستان از من گله دارند عیب ندارد اما انصاف دهید كه این بزرگترین اقدام هواپیمایی ایران است.
آخوندی با اشاره به این موضوع كه «شما می دانید كه آن دست هایی كه تلاش میكند كه كارگاه ها را فعال نگه دارد قطعا وزارتخانه ما هم یكی از آن دست ها است،ما 8 هزار كیلومتر راه روستایی جدید ایجاد كردیم، باور كنید كه اتفاقاتی كه در حوزه جاده رخ داده است بسیار بزرگ است.»، گفت: بحث جلب سرمایه گذاری ما به حوزه ریل و آزاد راه ختم نمی شودم.
وی تشریح كرد: من چند رقم در حوزه هوایی میگویم،ما بیش زا 60 فرودگاه داریم كه فقط 9 فرودگاه فعال هستند،ما برای آنكه بتوانیم از صنعت هوانوردی استفاده كنیم نیاز به نوسازی كل ناوگان داریم، ما فرودگاه امام را با بخش خصوصی قرار داد بستیم، كه ترمینال سلام با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال انجام است. نگاه وزارت خانه اكتفا به بودجه دولتی نیست ما می دانیم كه با این بودجه دولتی نمی شود كار كرد. در حوزه صنعت هوایی،مدت هاست كه در این كشور در زیر ساخت ها سرمایه گذاری نشده است و سرمایه گذاری در زیر ساخت ها بسیار گران قیمت است، ما 16 ایستگاه راداری با 14 رادار داریم كه همه آنها عمرشان را كرده اند، من سه رادار سفارش كرده ام كه اولینش هم وارد ایران شد.
وزیر راه با یادآوری نقص های زیر ساختی، گفت: باورتان می شود باند فرودگاه مهرآباد بیش از 40 سال مرمت نشده است؟ من چه كنم در شرایطی مسئولیت را گرفتم كه این مسائل در وضعیت سختی قرار گرفته است. من به آقای شهریاری نماینده زاهدان می گویم كه شما می دانید چه طرح مهمی در زاهدان اجرا كردیم. شما كه مستحضر هستید كه چه توسعه بزرگی در بندر چابهار انجام دادیم و 50 درصد زیر ساخت خط ریل چابهار به زاهدان را انجام داده ایم. من مطمئن هستم كه دوستان این كاری كه ما انجام دادیم تاریخی ترین كاری است كه در حوزه صنعت ناوگان هوایی انجام شده است.
آخوندی كه در لفافه نسبت به شلوغی مجلس گلایه كرد، ادامه داد: اگر دوستان بنشینند چند نكته در مورد هواپیما ها بگویم، ما 245 هواپیما داشتیم 100 فروندش زمین گیر است شما كه فرودگاه می روید بببیند كه چگونه فرودگاه های ایران به گورستان هواپیماها تبدیل شده است. شما كه از مشكلات گله دارید خب راهكار چیست؟ جز این كه این ناوگان را نوسازی كنیم؟ من وقتی می گفتم كه هواپیما ها را بدون اتكا به بودجه دولت نوسازی می كنم ، دوستان دولت هم باورشان نمی شد. شما می بینید كه در ایران بیش از 100 هواپیما نو را با ایرباس قرار داد بستیم.
در این هنگام همهمه در مجلس به حدی رسید كه حتی رئیس مجلس نیز شاكی شد و از نمایندگان خواست كه در صندلی خود بنشینند و حتی تهدید كرد كه خود نمایندگان بنشینند تا اسم نبرد.
وزیر راه بعد از تذكر رئیس مجلس به نمایندگان ادامه داد: دوستان از روز اولی كه وارد این بحث شدیم بحث من این بود كه من می فهمیدم ناوگان را بخواهیم نوسازی كنیم بیش از 200 میلیارد دلار باید سرمایه گذاری كنیم مدلی كه ما طراحی كردیم اجاره به شرط تملیك بود. در هر جلسه ای من این را می گفتم همه به سخره می گرفتند كه مگر می شود كشوری كه سال ها تحریم بوده است و قرار داد مستقیم با بویینگ و ایرباس نداشته است بدون اتكا دولت این كار بكند؟
وی افزود: امروز شما می یبیند كه این كار با حذف تمام واسطه ها با افتخار انجام دادیم، نماینده بوئینگ و ایرباس به ایران آمدند و مذاكره كردند. این یك كار بزرگی است. نه اینكه من در این كار دخالت داشتم، ولی باور كنید این كار آینده صنعت هوانوردی ایران را زیر و رو می كند. شما كه می خواهید با باقی ایرلاین ها رقابت كنید، چگونه؟ باید برنامه ای داشته باشید و این برنامه باید در قد و قواره ایران باشد. اولین هواپیما وارد شد و بعدی هم هفته دیگه وارد می شود. در آینده شاهد خواهیم بود كه در 2 ماه چند هواپیما وارد ایران می شود، اگر برخی از دوستان از من گله دارند عیب ندارد اما انصاف دهید كه این بزرگترین اقدام هواپیمایی ایران است.
آخوندی با بیان این جمله كه «من بابت حواشی این را میگویم.»، تشریح كرد:این قرار داد به صورت مستقیم و با حذف تمام واسطه ها انجام شد از روز اول به تمام مدیران بوئینگ و ایرباس و ای تی آر گفتم در این قرار داد هیچ كس حتی دفتر رئیس جمهور هم حق ندارد مذاكره كند، فقط و فقط مذاكره را شركت انجام می دهد، ما در این مذاكره هیچ واسطه نمی خواهیم روز اول به آنها گفتم كه اگر می خواهید این كار را انجام دهیم باید سوگندنامه بنویسید كه از هیچ واسطه استفاده نكنید و از همه آنها اقرار نامه كتبی و امضا گرفتم كه هیچ واسطه ای در كار نبوده است و اگر جز این معلوم شد ما بتوانیم شكایت كنیم.
وزیر راه با قسم خوردن دفاعیاتش را ادامه داد و گفت: باور كنید خدایی و قیامتی هست این نمی شود كه ما بدون هر مدركی بخواهیم كسی را متهم كنیم. در این قرار دادها شما می توانید همه را بررسی كنید و اگر در هر جایی یك واسطه در حد كوچكترین موضوعی بود بود هر چه خواستید به ما بگویید. دوستان عزیز من برای ایران جنگیده ام، من در جبهه بودیم،نمیخواهم تظاهر كنم اما دلیلی ندارد كه ما به خاطر دو روز دنیا و به خاطر دو شاهی پول حیثیت مان را هزینه كنیم. اگر شما می بینید تمام صنعت هوانوردی از ما حمایت میكنند به این دلیل است كه آنها قدر این را می دانند.
منبع : خبرآنلاین