سید حسن رسولی در گفتوگو با رویداد۲۴:
«روحانی» در ایجاد دگرگونیهای اساسی عزم جدی دارد
یک فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: از مجموعه گفتههای آقای دکتر روحانی و تغییرات اساسی که در نحوه سازماندهی و ستاد انتخاباتی خود انجام داد، میتوان نتیجه گرفت که عزم جدی در روی دادن تغییرات و دگرگونی اساسی چه در حوزه نظری و چه در حوزه عملی در دولت دوم او وجود دارد.
رویداد۲۴- یک فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: از مجموعه گفتههای آقای دکتر روحانی و تغییرات اساسی که در نحوه سازماندهی و ستاد انتخاباتی خود انجام داد، میتوان نتیجه گرفت که عزم جدی در روی دادن تغییرات و دگرگونی اساسی چه در حوزه نظری و چه در حوزه عملی در دولت دوم او وجود دارد.
سخنرانیهای این روزهای حسن روحانی، رئیسجمهور کشورمان نشان از این دارد که او عزم خود را جزم کرده تا با جدیتی بیش از دوره اول ریاست جمهوری، اداره کشور را در دست گیرد.
حسن روحانی در مراسم افطاری که با معاونان، استانداران و روسای سازمانهای دولت برگزارشده بود مطرح کرد که «مردم ایران نهتنها آزادی بیان میخواهند، بلکه درحرکت اجتماعی، انتخاب شغل و مسائل فرهنگی نیز باید آزادی داشته باشند، چراکه این شعار انقلاب است.»
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر این نکته تأکید کرده است که «ملت ایران پذیرفته تنها یک رهبر و قانون اساسی در کشور وجود دارد، ما نمیپذیریم که هرکسی در هر شهری ادعای رهبری مردم را داشته باشد و بخواهد با قانون و سلیقه خود بازندگی مردم بازی کند؛ چراکه معتقدیم آرامش مردم در صورتی امکانپذیر است که هرروز قانون را عوض نکرده و زندگی مردم را تغییر ندهیم.»
سید حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاحطلب، از اعضای هیئتمدیره بنیاد امید ایرانیان و بنیاد باران، در گفتوگو با رویداد۲۴ در رابطه پیام لحن جدی و صریح روحانی پس از انتخابات گفت: آقای روحانی هم از حیث مسئولیتی که مطابق قانون اساسی بر عهده دارد که پس از رهبری، دومین مقام کشور محسوب میشود و هم ازاینجهت که مهمترین قوه از قوای سهگانه کشور را اداره میکند بدون شک همانند سایر روسای جمهور سابق در پی آن خواهد بود که همواره مسیری را در پیش گیرد تا هم در اداره کشور موفقتر جلوه گری کند و هم در تاریخ آینده ایران نام دولت او تحت عنوان یک کابینه فعال و غیر منفعل ثبت و ضبط شود.
رسولی در همین رابطه اظهار داشت: به نظر میرسد هم مسائل ملی اقتضا میکند که دولت در عین تعامل با منتقدین با عزم و اراده جدی کشورداری کند و هم مصالح شخصی آقای رئیسجمهور و مسئولیت سنگینی که ۲۴ میلیون نفر از رأیدهندگان و تمامی آحاد ملت ایران بر دوش او قرار دادهاند، لازم میسازد تا دستیابی به اهداف با جدیت دنبال شود.
وی در ادامه تأکید کرد: از مجموعه گفتههای آقای دکتر روحانی و تغییرات اساسی که در نحوه سازماندهی و ستاد انتخاباتی خود انجام داد، میتوان نتیجه گرفت که عزم جدی در روی دادن تغییرات و دگرگونی اساسی چه در حوزه نظری و چه در حوزه عملی در دولت دوم او وجود دارد و بدون شک او در دومین دور ریاست جمهوری خود تلاش خواهد کرد تا باقیمانده وعدههای دادهشده دوره اول و آن بخشی که در دوره دوم در حوزههای اقتصادی، سیاست خارجی و داخلی مطرح شد را جامه عمل بپوشاند که در این صورت او از جایگاه بالاتری بهعنوان رئیسجمهور کشور برخوردار میشود.
این عضو هیئت بنیاد امید ایرانیان در این رابطه که روحانی چگونه موفق خواهد شد، توضیح داد: حسن روحانی که در تشکیل دولت یازدهم چندان سختگیر نبود و آن انسجامی که در یک دولت کارآمد باید حاکم باشد، وجود نداشت در دولت دوازدهم که حمایت مجلس شورای اسلامی را هم با خود دارد، متفاوت از قبل ظاهر خواهد شد.
رسولی در ادامه اضافه کرد: آقای روحانی در انتخابات سال 92 کمتر از 51 درصد، آرا واجدین شرایط را کسب کرد و خوشبختانه در انتخابات 29 اردیبهشت سال 96 این نرخ برخلاف برخی از ادوار گذشته که رئیسجمهور در دوره دوم با افت رأی همراه میشود به 57 درصد افزایش یافت؛ بنابراین از منظر افزایش رأی که با خود اعتبار و مقبولیت بیشتری میآورد، چهارساله دوم اداره کشور را بهتر میتواند به سرانجام برساند.
عضو بنیاد باران در این رابطه اظهار داشت: بر این اساس مردمی که به آقای رئیسجمهور رأی دادند و حتی کسانی که رأیشان روحانی نبود بنا بر شناخت و تجارب چهارساله اول او در مقام ریاست جمهوری و آشناییها با نقاط قوت و ضعف همکارانش در دولت توقع میرود تا در دوره دوم ریاست جمهوری درخشانتر بروز و ظهور پیدا کند که این انتظار بهحقی است.
این فعال سیاسی در ادامه افزود: تحقق این مهم که مطالبه ملی محسوب میشود در گروی تأمین شرایط گوناگونی است که یکی از این عوامل نوسازی دولت در ستاد یعنی هیئتوزیران و در حوزه مدیریتهای محلی (استانداران، فرمانداران، مدیران کل، مدیران عامل شرکتهای دولتی) بهگونهای که مجموعه همکاران برخلاف دوره اول تبعیت پذیری نظری و عملی بیشتری از نظریه آقای روحانی، گفتمان و برنامههای عملیاتی وی داشته باشند.
وی تصریح کرد: در دوره اول ریاست جمهوری، آقای روحانی به دلیل آنکه با مجلسی روبرو شد که اکثریت آن همراه نبودند و به یاد داریم که در معرفی و نهایی کردن ترکیب کابینه همچنین در تعیین مدیران استانی و شهرستانی با موانع جدی مواجه شد، بنابراین حد مورد قبولی از انسجام مدیریتی برای دوره اول به دست نیامد. اکنونکه اکثریت مجلس دهم با دولت تدبیر و امید همراه است این انتظار بهحق محسوب میشود که مجموعه مدیریتی کشور در مرکز و مناطق از یکنواختی و همگرایی بیشتری با آقای رئیسجمهور برخوردار باشد.
این عضو بنیاد امید ایرانیان در ادامه یادآور شد: درصورتیکه چنین شود، آقای رئیسجمهور بهتر خواهد توانست با یک دولت متحد و یکپارچه سیاستهای عمومی نظام و دولت را در تمامی جغرافیایی کشور بدون مداخله مراجع غیر مرتبط، مراکز ذینفوذ، شخصیتهای بانفوذ محلی و برخی از ائمه جمعه که بهدوراز وظایف ذاتی خویش به مداخلههای زیانآور در تحقق و اجرا سیاستهای عمومی دولت مشغول هستند، کارها را به سرانجام برساند.
رسولی در این خصوص تأکید کرد: البته این اظهارنظر به معنای حذف مدیران غیرهمسو ازنظر فکری با آقای رئیسجمهور نیست. در دولتهای گذشته شاهد بودیم مدیرانی که از خاستگاههای فکری سیاسی متفاوتی با دولتها برخوردار بودند، بر اساس تعهد اخلاقی، وجدان کاری و مدیریتی همواره پیگیری و تحقق سیاستهای عمومی دولت را بر تحقق خواستههای خویش ترجیح میدادند.
عضو بنیاد باران در این رابطه به دولت خاتمی اشاره کرد و توضیح داد: در دولت آقای خاتمی بهعنوان استاندار در استان لرستان و در استان بزرگ خراسان مشغول به خدمت بودم، تعداد قابلتوجهی از همکاران ما در مجموعه مدیریتی استان دارای تفکر اصولگرایی بودند اما در عهد و پیمانی که باهم و با دولت بسته بودیم، وفادار باقی ماندند و پیش از هر چیز خود را مأمور و مسئول اجرای جهتگیری کلی دولت در موارد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی میدیدند که درنتیجه آن بهشدت از تفرقه ممانعت به عمل میآوردند.
این فعال سیاسی اصلاحطلب افزود: متأسفانه در دولت اول آقای رئیسجمهور نهتنها در مناطق و استانها بلکه حتی در ستاد دولت بهصورت آشکار شاهد تکخوانیهایی از بین همکاران ایشان بودیم که این برای دستیابی به اهداف تعیینشده، مانع ایجاد کرد.