تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۱۱ دی ۱۳۹۴

واهه آرمن از کتاب جدیدش می‌گوید

واهه آرمن درباره مجموعه شعر جدیدش می‌گوید: من همیشه به موضوع جنگ پرداخته‌ام، چون بخشی از زندگی ما با صلح‌های کوتاه‌مدت و جنگ‌های بلندمدت همراه بوده است.

این شاعر   درباره پررنگ بودن مضمون جنگ در مجموعه شعر «اسب‌ها در خواب شاعران را سواری می‌دهند» گفت: البته در این اثر بیش‌تر به این موضوع پرداخته شده است. این کتاب دو بخش دارد؛ بخش اول «شاعری در سنگر» و بخش دوم «سربازی در کتابخانه» نام دارد.

او درباره نگاه این دو بخش بیان کرد: نمی‌خواهم بگویم شعر صلح و جنگ سروده‌ام، البته شاید به نوعی به این شکل باشد. در واقع این شعرها زندگی نسلی است که عده‌ای که شاعرمسلک هستند و حال و هوای شعر و هنر در وجودشان بوده، مجبور شده‌اند در جبهه‌های جنگ روزگار بگذرانند. از دیگر سو برعکس عده‌ای که حال و هوای دیگری داشتند، به جبهه نرفتند و زندگی‌شان را در کتابخانه‌ها گذراندند.

آرمن درباره این‌که آیا در کتاب جدیدش تغییر زبان دیده می‌شود گفت: درباره تغییر زبان در اثر جدیدم مخاطبان باید نظر بدهند. تغییر نه تنها در این مجموعه بلکه در هر مجموعه‌ای که جدید بنویسم صورت می‌گیرد، زیرا هر کدام را با یک دیدگاه خاص نوشته و جمع‌آوری کرده‌ام. به همین دلیل این مجموعه متفاوت از دفترهای قبلم بود. صاحب‌نظرانی هم که صحبت‌های‌شان برای من مهم است همین نظر را دارند.

شاعر مجموعه «پس از عبور درناها» متذکر شد: شاعر کار خودش را می‌کند و شعرش را می‌نویسد. من زمانی که مجموعه را به ناشر می‌سپارم، دوست ندارم خودم درباره شعرهایم حرف بزنم، تبلیغ و تعریف کنم و دلیل بیاورم که شعر من خوب است؛ کاری که متاسفانه بسیاری این روزها انجام می‌دهند.

او همچنین افزود: من کتاب نوشته‌ام و این کتاب یا هر کتاب دیگری مخاطبان جدی خودش را دارد. مخاطبان و منتقدان جدی من این کار را بخوانند، نظر بدهند و من از نظرشان استفاده کنم. این کار اثر من را پربارتر می‌کند.

مجموعه شعر «اسب‌ها در خواب شاعران را سواری می‌دهند» سروده واهه آرمن در 119 صفحه، شامل دو دفتر با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 9000 تومان در نشر چشمه منتشر شده است.

شعر پشت جلد کتاب:

از این شادی و

این پای‌کوبی‌ها

می‌ترسم مادر

مثل یک شوخی

که خنده‌دار نیست

مثل شادی و

خنده کودکان

در هواپیمای در حال سقوط

منبع: ایسنا
برچسب ها: شاعر
نظرات شما
پیشخوان