تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ درباره تخلیه شهر استراتژیک فلوجه از تکفیری‌ها

آزادی فلوجه آغازِ پایان «داعش» در عراق است؟

نگاه واقع‌بینانه به شرایط نشان می‌دهد که اگرچه آزادسازی فلوجه، مسیر مقابله با تروریست‌ها را برای عراقی‌ها هموار‌تر کرده است، امّا؛ مشکلات مهمی مانند کارشکنی‌های عربستان و متحدانش و امکان تجدید قوای داعشی‌ها (به ویژه با توجه به فرار فرماندهای اصلی داعش از فلوجه) وجود دارد.
رویداد۲۴،شهربانو جمعه‌پور- آخرین اخبار منتشره از عراق، حاکی از آزادسازی شهر فلوجه به دست نیروهای ارتش این کشور است. 
 
ارتش عراق، از حدود ۴ هفته قبل، عملیات آزادسازی این شهر را از دست داعش آغاز کرد که در ‌‌نهایت به آزادسازی شهر فلوجه منجر شد. 

این شهر، تنها حدود ۶۰ کیلومتر با بغداد فاصله دارد، در مسیر منتهی به موصل واقع شده است و در کنار رودخانه فرات قرار دارد. 

فلوجه، با رمادی به عنوان مرکز استان الانبار مرتبط است، با شهرهای موصل و نینوا ارتباط جاده‌ای دارد و در فاصله اندکی با شهر بغداد واقع شده است. 

به واسطه تمامی دلایلی که گفته شد، فلوجه از اهمیت ویژه‌ای در استراتژی‌های آزادسازی ارتش عراق برخوردار بوده است. 

حضور نیروهای طرفدار صدام و نیروهای تکفیری در فلوجه، عمق مخالفت با دولت عراق در این شهر و وجود نگرش‌های ضدشیعی و ضد ایرانی در فلوجه از پیچیدگی‌های این شهر به شمار می‌رود. 

به عقیده برخی کار‌شناسان به دلیل پیچیدگی‌های موجود در فلوجه و اهمیت این شهر، عملیات آزادسازی آن، از آزادسازی موصل که مرکز اصلی داعش در عراق به شمار می‌رود، دشوار‌تر بوده است. 

با توجه به دشواری‌های آزادسازی فلوجه که ارتش عراق بر آن‌ها غلبه کرده، به نظر می‌رسد که توانایی ارتش و مردم عراق برای مقابله با داعش به اثبات رسیده است. 

به این ترتیب، آزادسازی دیگر مناطق عراق که در اشغال داعش بوده، تسهیل شده است. از سویی دیگر، آزادسازی فلوجه، کاهش اعتماد به نفس تروریست‌ها را به دنبال خواهد داشت که این موضوع نیر بر پیروزی کامل نیروهای عراقی بر تروریسم موثر خواهد بود. 

سید هادی سید افقی، کار‌شناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به رویداد۲۴، تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی که نیروهای عراقی برای آزادسازی فلوجه با آن روبرو بودند، گروگان‌گیری مردم عادی توسط داعشی‌ها در این شهر و وجود میادین مین و تله‌های انفجاری بود. 

از سویی دیگر، جنجال‌آفرینی عربستان در رابطه با آزادسازی فلوجه نیز قابل تأمل است. در این ارتباط، عربستان سعودی و کشورهای متحد آن در منطقه، تمامی توان خود را به منظور ناکام کردن عملیات آزادسازی فلوجه به کار گرفتند. 

مثلاً؛ این کشور‌ها اعلام می‌کردند که فلوجه شهری سنی نشین است و نباید نیروهای داوطلب مردمی که عموما شیعه هستند، به سمت آن حرکت کنند. 

بدیهی است، زمانیکه مسائل مهینی مطرح است و برخی مناطق در اشغال نیروهای تروریست است، مطرح کردن تفاوت‌های مذهبی محلی از اعراب ندارد و تنها با هدف تفرقه‌افکنی انجام می‌شود. 

با توجه به مشکلاتی که نیروهای عراقی، در زمینه آزادسازی فلوجه با آن روبرو بودند، به نظر می‌رسد که استفاده از دقت بالای مهندسی در استراتژی‌های نظامی، اهمیت زیادی داشته است. 

از دیدگاه افقهی، علاوه بر دقت مهندسی بالای ارتش عراق در عملیات آزادسازی فلوجه، انگیزه‌های قوی میهنی عراقی‌ها برای آزادسازی این شهر نیز اهمیت داشته است. 

به گفته وی، بسیاری از داعشی‌هایی که در فلوجه حضور داشتند، غیرعراقی بودند و توان مقابله با احساسات میهنی مردم عراق را نداشتند. 

از سویی دیگر، تعداد نیروهایی که برای آزادسازی فلوجه به کار گرفته شد، به مراتب از تعداد داعشی‌هایی که در فلوجه حضور داشتند، بیشتر بود و این موضوع نیز یکی دیگر از دلایل برتری نیروهای عراقی محسوب می‌شد که در ‌‌نهایت به شکست داعشی‌ها منجر شد. 

افقهی ضمن اشاره به پیروزی تاریخی در عراق، به برخی مشکلاتی که ممکن است در کمین نیروهای عراقی باشد، اشاره و تصریح کرد: احتمالاً هسته‌های مخفی تروریسم در اطراف شهر فلوجه وجود دارد و باید دید که ارتش عراق از چه استراتژی‌ای برای برخورد با آن‌ها استفاده خواهد کرد. 

وی همچنین توضیح داد: هنوز برخی مناطق پیرامونی شهر فلوجه به صورت کامل از حضور داعشی‌ها پاکسازی نشده است. 

به گفته افقهی، شنودهای انجام شده توسط ارتش عراق، نشان می‌دهد که اکثر فرماندهان اصلی داعش، قبل از ورود نیروهای عراقی به فلوجه، فرار کرده‌اند. 

این کار‌شناس مسائل غرب آسیا در ادامه توضیح داد که احتمالاً تروریست‌هایی که از فلوجه فرار کرده‌اند، با توجه به مناطق امنی که در موصل دارند، سعی می‌کنند خود را به سمت شمال فلوجه و شرقاط برسانند. 

به طور کلی، با توجه به فضای موجود در عراق که بر اثر موفقیت ارتش برای آزادسازی فلوجه به وجود آمده است، به علاوه اظهارات مقامات عراقی که حاکی از برنامه مدون نظامی این کشور در زمینه مقابله با داعش است، به نظر می‌رسد که پیروزی همه‌جانبه بر تروریسم در این کشور دور از دسترس نیست. 

البته، نگاه واقع‌بینانه به شرایط نشان می‌دهد که اگرچه آزادسازی فلوجه، مسیر مقابله با تروریست‌ها را برای عراقی‌ها هموار‌تر کرده است، امّا؛ مشکلات مهمی مانند کارشکنی‌های عربستان و متحدانش و امکان تجدید قوای داعشی‌ها (به ویژه با توجه به فرار فرماندهای اصلی داعش از فلوجه) وجود دارد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان