تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۲۷ دی ۱۳۹۴
واکنش حق‌شناس به رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان

یادمان باشد امروز همه سوار یک کشتی هستیم

اتفاقی که توسط شورای نگهبان در انتخابات می‌افتد، خلاف آن‌چیزی است که رهبری...
رویداد۲۴- خبرهای رد صلاحیت اصلاح‌طلبان در انتخابات از سوی شورای نگهبان، حالا بازتاب‌های گسترده‌ای داشته است، آن هم در روزی که مردم هنوز در شادمانی از رفع تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام به سر می‌برند. محمدجواد حق‌شناس عضو حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار رویداد۲۴، می‌گوید: اتفاقی که توسط شورای نگهبان در انتخابات می‌افتد، خلاف آن‌چیزی است که رهبری بزرگوار در دیدار با مردم قم مطرح کردند و درخواست کردند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند پای صندوق‌های رأی بیایند. این روند قطعاً با آن سیاست مغایر است.

با این حال حق‌شناس می‌گوید قرار است امروز (یکشنبه) ساعت ۱۸ شورای عالی اصلاح‌طلبان با حضور همه اعضا تشکیل خواهد شد و در این مورد تصمیم جمعی گرفته می‌شود و قطعاً ما از این اتفاق نه تنها ناامید نمی‌شویم بلکه تلاشمان جدی‌تر خواهد بود که بتوانیم با مذاکره و گفت‌وگو و یا اعتراض قانونی فضای رقابتی که امروز بیش از قبل مورد نیاز جامعه است در انتخابات حفظ کنیم.


نظر شما در مورد رفع تحریم‌ها چیست؟
امروز زمان و روزی شایسته برای مردم ایران و برای دولتی است که با رأی قاطع مردم در ۲۴ خرداد ۹۲ روی کار آمد. این دولت توانست نتیجه نزدیک ۳۰ ماه تلاش، ممارست و پیگیری برای دفاع از حقوق ملت ایران را ببیند که باید این مسئله را در تاریخ دیپلماسی کشور و تاریخ روابط بین‌الملل در خاورمیانه باید به عنوان رویدادی ماندگار ثبت کنند. این مسئله باعث خوشحالی مردم شد و لبخند را بر لب ملت نشاند.

امروز همزمان با خبر رفع تحریم‌ها، اخباری از رد صلاحیت‌ها به گوش می‌رسد که بسیاری از چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب، صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان تأیید نشده است، عملکرد شورای نگهبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به نظر می‌رسد شورای محترم نگهبان که انتظار می‌رفت به گونه‌ای دیگر رفتار کند. همین‌طور که در ۹۲ حداقل این مسئله را احساس کرد که نوع برخورد حذفی، از سوی مردم پذیرفته نشد. شورای نگهبان در آن سال با رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در تلاش بود رضایت اقلیت خاص را جلب کند که آن‌ها بخواهند به اهدافشان برسند؛ اما این اتفاق نیفتاد و جامعه هوشمندانه و با بزرگواری توانست از این مسئله گذر کند و در رد صلاحیت متوقف نشد و در نهایت یکی از حماسه‌های بزرگ با انتخاب آقای روحانی در ۲۴ خرداد رخ داد.

فکر می‌کنید شورای نگهبان چگونه باید رفتار کند؟
شاید انتظار بی‌جایی نبود که نهاد نظارتی حداقل برای حفظ جایگاه رفیع این نهاد در قانون اساسی و به حرمت آراء قابل توجه به قانون اساسی به عنوان سند حقوقی در جامعه ایرانی به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کرد. در قانون اساسی، به نهاد شورای نگهبان به عنوان نهاد نظارتی توجه ویژه شده است. انتظار می‌رفت که اعضای محترم بیش از دیگران حرمت این نهاد را حفظ کنند. چون امروز قطعاً برای ما بسیار سخت خواهد بود که ببینیم این نهاد روز به روز لاغرتر شود و علت اصلی این رنجوری رفتاری است که اعضای محترم این نهاد با آن دارند. سخت‌تر شدن شرایط برای دلسوزان جامعه و کسانی که دل در گرو این کشور را دارند، موضع مناسبی نیست.

این عملکرد چه پیامدهایی به دنبال دارد؟
قطعاً ما به عنوان کسانی که از قبل از پیروزی انقلاب و در تمام صحنه‌های این انقلاب به عنوان فرزند انقلاب حضور داشتیم. این نگرانی را همچنان با خودمان داریم که حاصل دستاورد خون شهدا و انقلابی که امام امت زحمات زیادی برای آن کشید، هدر نرود.
ما بزرگانی چون شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید رجایی و باهنر را تقدیم کردیم. صد هزار شهید در جنگ به پای این انقلاب گذاشتیم. این نوع رفتار امروز چه تصویری را برای نسل سوم و چهارم انقلاب به دنبال دارد؟ کسانی که امروز در شورای نگهبان نشسته‌اند آیا جایگاهی را قائل هستند و حرمت می‌گذارند که چه تصویری برای نسل‌های بعدی انقلاب بر جای می‌ماند.

آیا از رد صلاحیت خودتان ناراحت هستید؟
یادمان باشد که همه ما امروز سوار بر یک کشتی هستیم و اگر اتفاقی بیفتد قطعاً بزرگان و سکان‌داران کشتی بیش از همه آسیب خواهند دید. ما برای حضور در مجلس، کارگرانی برای حرکت این کشتی محسوب می‌شویم. من شادمانی مردم به خاطر رفع تحریم‌ها را در اولویت می‌دانم اما متأسفانه پیش‌بینی می‌کنم که اتفاقی که توسط شورای نگهبان در انتخابات می‌افتد، خلاف آن‌چیزی است که رهبری بزرگوار در دیدار با مردم قم مطرح کردند و درخواست کردند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند پای صندوق‌های رأی بیایند. این روند قطعاً با آن سیاست مغایر است.

موضع اصلاح‌طلبان در مورد رد صلاحیت‌ها چیست؟ آیا قرار است تصمیمی در این مورد گرفته شود؟
قرار است امروز ساعت ۱۸ شورای عالی اصلاح‌طلبان با حضور همه اعضا تشکیل خواهد شد و در این مورد تصمیم جمعی گرفته می‌شود و قطعاً ما از این اتفاق نه تنها ناامید نمی‌شویم بلکه تلاشمان جدی‌تر خواهد بود که بتوانیم با مذاکره و گفت‌وگو و یا اعتراض قانونی فضای رقابتی که امروز بیش از قبل مورد نیاز جامعه است در انتخابات حفظ کنیم.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان