تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵
محمد هاشمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اخبار دولت برای رسانه ملی دست چندم است/ می‎خواهند نشان دهند دولت ناکارآمد است

رئیس اسبق صداوسیما درباره انتشار اخبار دولت در رسانه ملی معتقد است که صداوسیما این اخبار را دست چندم می‌بیند و آن را برای آخرین اخبار مناسب می‌داند.
رویداد۲۴- رئیس اسبق صداوسیما درباره انتشار اخبار دولت در رسانه ملی معتقد است که صداوسیما این اخبار را دست چندم می‌بیند و آن را برای آخرین اخبار مناسب می‌داند.

نشست چهارشنبه وزیران نفت اوپک در وین با توافق بر سر کاهش تولید نفت به پایان رسید. بر اساس این توافق همه اعضا باید به سمت کاهش تولید حرکت کنند اما ایران از این موضوع مستثنی شد و می‌تواند تا سقف معینی،‌ تولید نفت خود را افزایش دهد.

انتشار خبر این موفقیت بزرگ در اوپک را نه‌تنها رسانه‌های داخلی بلکه خارجی‌ها هم نتوانستند، ندید بگیرند اما صداوسیما یا رسانه ملی این خبر را بسیار کم‌اهمیت دید، بطوریکه رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب ‏کشور در مشهد در انتقادی نسبت به آن بیان کرد: «این توفیق، نشانه قدرت ملت و دولت ایران است درحالی‌که این موفقیت‌ بزرگ در برخی رسانه‌ها و ‏رادیو و تلویزیون بیان نمی‌شود.‏»

محمد هاشمی، رئیس اسبق صداوسیما درباره دلیل شیوه‌ای که رسانه ملی این روزها برگزیده و انتقاد رییس جمهور در گفت‎وگو با  رویداد۲۴ گفت: قضاوت دراین‌باره مشکل است، اما باید گفت که ادعای رئیس‌جمهور کاملاً درست است زیرا خدمات دولت و اقداماتی که صورت می‌گیرد در حد مناسب گزارش داده نمی‌شود.

وی در این رابطه اضافه کرد: اساس کار این‌گونه است که اخبار در سرویس‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در این رابطه باید گفت که اخبار مربوط به دولت روحانی ظاهراً از اولویت برخوردار نیست.

هاشمی تأکید کرد: رسانه ملی اخبار مربوط به دولت را معمولاً دست چندم می‌بیند. اصطلاحی در صداوسیما وجود دارد که می‌گویند «بعد از خبر آب‌وهوا» یعنی اخباری که اولویت ندارد را چنین مطرح می‌کنند که برای آخرین‌ها گذارده شود، الان مشاهده می‌شود که صداوسیما درباره خبر دولت «بعد از خبر آب‌وهوا» را زیاد در نظر می‌گیرد.

رئیس اسبق صداوسیما در ادامه یادآور شد: رسانه ملی در انعکاس اخبار مثبت بسیار ضعیف است، اما اخبار منفی را به‌اندازه همان «ضعف» پررنگ نشان می‌دهد. این نگاه منفی سبب نمایش کاهش توان و ناکارآمدی نظام می‌شود زیرا مردم بین دولت و نظام تفکیک قائل نیستند.

وی در رابطه با حضور رئیس صداوسیما در جلسات هیئت دولت و اصرار بر کمرنگ نشان دادن دستاوردهای آن، بیان کرد: حضور رئیس صداوسیما در جلسه هیئت دولت، دلیل نمی‌شود که اخبار مثبت را برجسته کند یا نکند. اگر رئیس صداوسیما در جلسه هیئت دولت حاضر می‌شود بر اساس آئین‌نامه است. وی هم ازجمله کسانی به شمار می‌رود که باید در این جلسه شرکت کند از قدیم هم برای آگاهی و هماهنگی اخبار چنین رفتار می‌شد.

هاشمی افزود: متأسفانه این روزها مشاهده می‌شود که تمام سرویس‌های خبری، شبکه‌های مختلف یا برنامه مناظره‌ها زمینه منفی علیه دولت دارند و همان‌طور که اشاره کردم نتیجه این رفتار مأیوس کردن مردم از نظام است. چنین حرکتی مناسب رسانه ملی نیست.

رئیس اسبق صداوسیما درباره ضعف در تیم اطلاع‌رسانی دولت نیز ابراز کرد: تیم اطلاع‌رسانی دولت ابزارهایی مانند روزنامه یا خبرگزاری و بعضاً سایت در اختیار دارد ولی هیچ‌یک از این موارد، نمی‌تواند جایگزین رسانه ملی شود.

وی اظهار داشت: وظیفه رسانه ملی اطلاع‌رسانی صحیح به مردم است. نباید در جهت امیدوار کردن مردم به‌نظام خبر دروغ انتشار داد، نیاز است تا ماوقع را به‌درستی انعکاس داده شود. در اخبار صداوسیما این کار بر اساس وظایف رسانه ملی انجام نمی‌شود. تیم رسانه‌ای دولت ممکن است ضعف‌هایی داشته باشد اما ضعف آن‌ها باعث نمی‌شود که کوتاهی صورت گیرد.

هاشمی گفت: بسیاری از مراسم‌های مربوط به گزارش عملکرد دولت، خبرنگار صداوسیما هم حضور دارد آن‌ها اخبار را به‌صورت مستقیم می‌گیرند در چنین وضعیتی اگر رسانه ملی به وظیفه خود درست عمل کند نیازی به تیم رسانه‌ای دولت نیست اما گزارشی مراسم به شیوه‌ای عجیب پخش می‌شود.

رئیس اسبق صداوسیما بیان کرد: هرروز برنامه صبح‌ها بعد از خبر رادیو را گوش می‌دهم، تهیه‌کنندگان آن معمولاً به دنبال حوادث منفی هستند و آن را بسیار پررنگ و در بوق و کرنا می‌کنند و به‌گونه‌ای پرداخته می‌شود که برای بازپس‌گیری حق مردم به کندوکاو می‌پردازند، اما وقتی شنونده به آن گوش می‌کند نسبت به دولت و نظام در کل مأیوس می‌شود و نتیجه می‌گیرد که دولت ناکارآمدی بر سر کار است. بر این اساس به نظر می رسد که به واقع این هدف در صدا‎وسیما دتبال می‎شود.

وی در ادامه افزود: صداوسیما فی النفسه باید اطلاع‌رسانی کند و درباره انتشار خبر قوای سه‌گانه رفتاری یکسان داشته باشد، اما مشاهده می‌شود اخبار دولت با عینک منفی مورد پردازش قرار می‌گیرد.

هاشمی پیشنهاد خود را درباره بهبود این وضعیت چنین بیان کرد: رسانه ملی به‌خوبی معنا خبر مثبت و منفی را متوجه می‌شود بنابراین درک درستی از نتیجه کار خود درباره اخبار دارد، پس تنها می‌توان از مدیران آن درخواست کرد که واقع‌بینانه به اخبار بپردازند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان