تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ درباره رویکرد میلی رسانه ملی

ضرورت تغییر قانون نظارت بر صداوسیما

رسانه‎ای که مدیرش در جلسات هیئت دولت شرکت می‎کند و از حجم عظیم مشکلات آگاهی یافته و در جریان دستاوردهای عظیم دولت قرار می‎گیرد اما صداوسیمایش را بر علیه همین دولت، بسیج می‎کند. رسانه‎ای که رئیس جمهور و دولت را نبیند چگونه مردم و ملت را خواهد دید؟
رویداد۲۴- اگر بخواهیم تعدادی از بی‎خاصیت‎ترین و ناکارآمدترین نهادهای موجود در کشور را نام ببریم شاید در رتبه‎های نخستین این لیست، نام «شورای نظارت بر صداوسیما» قرار بگیرد. شورایی که نه خود می‎داند دقیقا در کجای گود قرار دارد و نه دیگران می دانند. شورایی که اگر «نظارت» هم می‎کند بیشتر به «مشاهده» همانند است چراکه نه تذکراتش برای صداوسیما و مدیران آن، اثرگذار است و نه مشاهداتش.

سران قوا هم اگر به شخصه در جلسات این شورا  شرکت کنند و مصوبه‎ای داشته باشند به دلیل ساختار ناکارآمد این شورا، این مصوبات اجرایی نخواهد شد؛ چه برسد به حضور نمایندگان قوا در این شورا.

آنچه مسلم است در کشور ما، هر نهادی که خود را فاقد ناظر و حسابرس بداند سر به طغیان می‎گذارد و به مانند جزیره‎ای مستقل عمل می‎کند. صداوسیمای جمهوری اسلامی، یکی از این نهادها است که با بودجه عمومی کشور تغذیه می‎شود ولی رویه حرکتی آن را منافع جناحی و میلی مشخص می‎کند و نه منافع ملی و فراجناحی.

به واسطه اختیار فراوان مدیران صداوسیما، هر ایده و نظری که مدنظر آنها باشد؛ ولو اینکه تامین‎کننده منافع جناحی خاص باشد به آن تریبون می‎دهند و با هر ایده و نظری که مخالف باشند؛ ولو اینکه تامین‎کننده منافع ملی باشد آن را سلب تریبون می‎کنند و حتی ممکن است به سرکوب آن بپردازند.

اگر پژوهش مختصری صورت پذیرد مشخص می‎شود عملکرد صداوسیما در طی سال‎های گذشته تاکنون، نسبت به احزاب و گروه‎ها، دولت‎ها و مجلس‎ها و موضوعات اتفاق افتاده، چقدر یک جانبه و در مسیر تامین اهداف و امیال جناح خاصی در کشور بوده است.

تخریب شبانه‎روزی دولت اصلاحات و مقامات مسوول آن توسط صداوسیما، هجمه همه جانبه به مجلس ششم شورای‎اسلامی، قدیس‎سازی از احمدی‎نژاد و دولت پاکدست!!! او، قرار دادن تریبون در اختیار فعالان سیاسی جناح اصولگرا، عملکرد جانب‎دارانه در شرایط حساس کشور و مواردی از این قبیل را می‎توان به عنوان اسناد متقن عملکرد جانب‎دارانه و جناحی صداوسیما برشمرد.

اقدامات صداوسیما در قبال عملکرد دولت یازدهم هم جای بسی تامل دارد. از بی‎انصافی نسبت به بیان اقدامات دولت گرفته تا وارونه‎نمایی دستاوردها، همه و همه ناشی از مدیریت میلی صداوسیما است تا جایی که رئیس‎جمهور هم بارها و بارها از اینگونه اقدامات صداوسیما شکایت کرده است.

می‎شود اصلی‎ترین دلیل روی آوردن مخاطبان ایرانی به شبکه‎های ماهواره‎ای را عملکرد جناحی و غیرمسوولانه صداوسیما برشمرد. رسانه‎ای که آنقدر در اطراف خود حصار امن می‎بیند که می‎تواند سخنان رئیس جمهور را سانسور کند و یا در اثنای سخنرانی، آن را قطع کند چرا که رئیس‎جمهور برگزیده ملت، از جناح سیاسی مدیران سازمان صداوسیما نیست.

رسانه‎ای که مدیرش در جلسات هیئت دولت شرکت می‎کند و از حجم عظیم مشکلات آگاهی یافته و در جریان دستاوردهای عظیم دولت قرار می‎گیرد اما صداوسیمایش را بر علیه همین دولت، بسیج می‎کند. رسانه‎ای که رئیس جمهور و دولت را نبیند چگونه مردم و ملت را خواهد دید؟ به همین دلیل است که رفتار صداوسیما نسبت به مردم، در ایام انتخابات و راهپیمایی و در غیر این مواقع، یکصد و هشتاد درجه متفاوت است و این موضوع، خود زمینه‎ساز بی‎اعتمادی مردم به این رسانه می‎شود.

شاید تنها راهکاری که به ذهن متبادر شود این باشد که مجلس شورای اسلامی در موضوع قانون نظارت بر صداوسیما و قانون پاسخگویی مدیران این رسانه و اقدام مقتضی در برخورد با تخلفات این رسانه، ورود جدی کند چراکه رویه فعلی، موجب شده و می‎شود که این رسانه غیرپاسخگو، از دولت و رئیس‎جمهوری که خسارات فراوان به بار آورده است «قدیس» بسازد و از دولت و رئیس‎جمهوری که مشغول ترمیم خرابی‎ها و نابخردی‎ها است «ناکارآمد». اتفاقی که در مورد مجلس‎های مختلف هم افتاده است و رویه فعلی صداوسیما نسبت به مجلس کنونی هم چنین خواهد بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان