تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۶ نظر

امیرحسین ثابتی کیست؟

امیرحسین ثابتی پیش از اینکه نامش به عنوان نفر دوم لیست منتخبان مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه تهران قرار بگیرد. در نزاع درون اصولگرایی از سوی نزدیکان قالیباف به عنوان نواصولگرای سوپر انقلابی معرفی شده بود و در قطب مخالف قالیباف در نزاع‌های درون جناح راست قرار داشت.

امیرحسین ثابتی مجری برنامه جهان‌آرا کیست؟

رویداد۲۴ مریم وحیدیان: امیرحسین ثابتی توانست به عنوان نفر دوم در لیست منتخبان تهران به مجلس دوازدهم راه یابد. این درحالی است که حتی چهره‌های مشهوری همچون محمدباقر قالیباف در رتبه‌های پایین‌تری در رقابت انتخاباتی قرار گرفتند. امیرحسین ثابتی را خیلی‌ها به عنوان مجری برنامه جهان‌آرا می‌شناسند و خیلی دیگر او را از جریان خالص‌سازی دانشگاه‌ها و اخراج اساتید به یاد دارند. ثابتی چندی پیش بود که به عنوان استاد در دانشگاه شریف استخدام شد و همین خبر که با اخراج اساتید برجسته دانشگاه‌ها همراه شده بود حاشیه‌های فراروانی به دنبال داشت. 

ماجرای استخدام ثابتی در دانشگاه شریف چه بود؟

خبر اخراج تعدادی از استادید دانشگاه‌‎ها وقتی با استخدام افرادی چون امیرحسین ثابتی مجری برنامه جهان‌آرا و عباس موزون مجری صداوسیما به عنوان استاد دانشگاه شریف همراه شد، این شایبه را تقویت کرد که خالص سازی دانشگاه قرار نیست برخلاف معیارهای علمی استادی در دانشگاه‌ها جناح‌بندی‌ها و سیاست را اصل قرار می‌دهد. چرا که آن‌ها چهره‌هایی بودند که در سیاست و دعواهای جناحی بیشتر نامشان شنیده می‌شد تا جامعه علمی کشور. اغلب اساتیدی که از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند، در اعتراضات سال گذشته از مطالبه‌گری دانشجویان معترض حمایت کرده بودند. محسن برهانی، استاد دانشگاه تهران، علی شریفی‌زارچی، استاد دانشگاه صنعتی شریف، حمیده خادمی و آمنه عالی و مهدی خویی اساتید دانشگاه علامه طباطبایی و... تنها بخشی از نام‌های اساتید اخراجی طی ماه‌های گذشته است.

نمونه این اتفاقات را در پی اعتراضات سال ۸۸ نیز شاهد بودیم. به نظر می‌رسد که دولت اصولگرای ابراهیم رئیسی نیز پا جای پای دولت احمدی‌نژاد گذاشته و سعی کرده است، گوی تصفیه عقیدتی اساتید دانشگاه‌ها را از وی برباید. اگرچه خالص سازی دانشگاه‌ها پیش از این‌ها نیز وجود داشته است. جالب اینکه روزنامه کیهان از استادی امیرحسین ثابتی در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان صاحبنظران کشور حمایت کرده و از اخراج‌ها در اسرائیل به عنوان توجیهی برای محدودسازی آزادی بیان نام برده است. در این گزارش سعی می‌کنیم سابقه سیاسی امیرحسین ثابتی مجری برنامه جهان‌آرا را بررسی کنیم.

امیرحسین ثابتی مجری برنامه جهان‌آرا کیست؟

نام امیرحسین ثابتی نه از خلال جامعه علمی و مقالات بلکه از برنامه پرحاشیه‌اش در شبکه افق تحت عنوان «جهان‌آرا» به گوش مردم رسید. برنامه‌ای که بارها به دلیل اتفاقات عجیبی که در آن افتاده است، در صدر اخبار قرار گرفته است. جالب اینکه حتی روزنامه اصولگرای فرهیختگان نیز از آن انتقاد کرده است. وقتی که امیرحسین حاجی نصیری میهمان برنامه جهان‌آرا نسبت به علی دایی سخنان توهین آمیزی را بر زبان آورده بود.


بیشتر بخوانید: حمایت حسین شریعتمداری از اخراج اساتید دانشگاه و تدریس امیرحسین ثابتی در دانشگاه شریف


 فرهیختگان در واکنش به این سخنان نوشته بود: «این فقط لات و لوت‌های شیک‌وپیک کرده ایران‌اینترنشنال که از قطبی شدن جامعه نفع می‌برند. اگر آنالیز ذی‌نفعان را درمورد کسانی که به سر قطب دیگر ماجرا چسبیده‌اند هم انجام بدهیم، به کسانی بر می‌خوریم که ذیل عناوین مقدس و محترمی مثل مقاومت و ولایت‌پذیری ، روی دیگر سکه ایران‌اینترنشنال و همه لات ‌و لوت‌های این قبیله هستند.»

توهین امیرحسین ثابتی به علی دایی

روزی که علی دایی در مراسم قرعه کشی جام جهانی ۲۰۲۲ شرکت کرد، بسیاری از رسانه‌ها نام او را به عنوان افتخار و ستاره فوتبال ایران در تیتر اول خود جای دادند. با اینحال در پی اعتراضات که علی دایی سخنانی انتقادی را در صفحات مجازی خود مطرح کرده بود و از معترضان حمایت کرده بود، حمله به او از سوی رسانه‌های دست راستی و صداوسیما آغاز شد. امیرحسین ثابتی که از رانت مجری‌گری برای برنامه‌های صداوسیما برخوردار بود، در یکی از برنامه‌هایش از امیرحسین حاجی نصیری یکی از جانبازان مدافع حرم دعوت کرد. حاجی نصیری درباره علی دایی گفته بود: «خدا به او قد بلندی داده بود و هر کسی سانتری می‌کشید به سرش می‌خورد و داخل گل جای می‌گرفت. آن‌ها قهرمانان ما نیستند. به مزاح می‌گویم که قوه قضاییه و نهادهای امنیتی آن‌ها را ممنوع‌الخروج نکنند. بگذارید آن‌ها بروند کشور تطهیر شود.»

البته امیرحسین ثابتی شخصا نیز چند بار توییت‌هایی را درباره علی دایی نوشته است. او در صفحه شخصی‌اش نوشته بود: «کریمی و دایی ستاره‌های فوتبال نسل‌های قبل بودند و هیچوقت نتوانستند در جام جهانی به موفقیتی برسند. و حتی یکبار از گروه صعود کنند. لذا یک تحلیل جدی این است که جنگ روانی این روزهایشان علیه تیم ملی اقدامی حسودانه برای موفق نشدن نسل جدید فوتبال ایران جهت حفظ چهره نوستالژیک خودشان است.»

به گزارش رویداد۲۴ مجری برنامه جهان‌آرا همچنین در جای دیگری در واکنش به پلمپ شدن مغازه دایی نوشته بود: «علی دایی اگر برای مبارزه با جمهوری اسلامی سه روز رستورانش رو تعطیل کرده، چرا از اینکه جمهوری اسلامی رستورانش را پلمپ می‌کنه ناراحته؟ مرد باش و تا روز سقوط جمهوری اسلامی کاسبی نکن! اگر واقعا اینقدر سقوط نزدیکه، هزینه بده. اگر هم نیست، بیش از این خودت رو مسخره نکن!»

امیرحسین ثابتی مجری برنامه جهان‌آرا کیست؟

 ثابتی و رانت حضور در جام جهانی قطر

استادی دانشگاه شریف به عنوان یک نیروی مدعو تنها مزیتی نیست که امیرحسین ثابتی چهره منتسب به جریان موسوم به ارزشی تندرو بعد از ساخت برنامه‌های پرحاشیه جهان‌آرا نصیبش شده است. او پیشتر نیز نامش به عنوان یکی از اعضای لیست اعزامی خبرنگاران به جام جهانی قطر مطرح شده بود و خودش نیز حضور خود در قطر را تایید کرده بود. این درحالی بود که در لیست منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی که به لیست خبرنگاران اعزامی معروف بود، نام او ذکر نشده بود و معلوم نبود قرار است از چه طریقی هزینه سفر او برای تماشای فوتبال تامین شود.

امیرحسین ثابتی درباره حضورش در قطر به جای خبرنگاران ورزشی توییتی زده و گفته «بی‌بی‌سی گزارش مفصلی علیه بنده و چند خبرنگار دیگر در قطر کار کرده که چرا ما به اینجا آمدیم؟ آیا ماموریت رسانه‌ای مساله عجیبی است؟ خیر! BBC ناراحت است که چرا این‌بار رسانه‌ها به جای انفعال، فعالانه عمل کردند و فضا برای جولان خبرنگاران ضدانقلاب فراهم نشد. این تازه اول ماجراست.»

او در ادامه نوشته «دوران اینکه بگویید جام جهانی یک اتفاق ورزشی است و باید فقط خبرنگار ورزشی برود یا مثل دوره قبل سلبریتی‌ها بروند فقط فوتبال ببینند و برگردند تمام شده. در این جنگ رسانه‌ای تمام‌عیار که همه چیز را اتفاقا سیاسی کرده‌اید، پاسخ درخور خواهید دید کمااینکه تیرتان در قطر هم کمانه کرد.»

او که خودش را یکی از چهره‌های مهم جنگ رسانه‌ای سیاسی علیه حکومت می‌نامد، بارها از تریبون‌های مهمی برخوردار بوده است که برنامه جهان‌آرا فقط یکی از آن‌ها است.

خاستگاه سیاسی امیرحسین ثابتی

بعد از روی کار آمدن دولت اصولگرای ابراهیم رئیسی از یک سو و ریاست قالیباف در سوی دیگر طیف به نظر می‌رسید که قدرت به صورت یکپارچه به دست اصولگرایان افتاده است. با اینحال درگیری‌های بعدی بین انقلابیون از دو سر طیف معتدل و تندرو بالا گرفت و در نهایت کار به جایی رسید که مجتبی توانگر لیستی از کسانی که دست به برچسب زنی و اتهام‌افکنی علیه قالیباف زده بودند منتشر کرد. حتی قالیباف به کنایه سوابق سیاسی و انقلابی این افراد را زیر سوال برده و گفته بود: «بعضی‌ها را نگاه می‌کنیم، هر چه نگاه می‌اندازیم که چه کرده؟ هیچ نکرده. ولی از همه هم طلبکار است. هر کسی هم که یک دیکته‌ای نوشته، ممکن است غلطی هم نوشته، ایراد می‌گیرد که «آقا چرا یک غلط داری؟» خب، تو که هیچ غلطی نکرده‌ای و عمر خودت را تباه کرده‌ای! حداقل تو حق نداری به اسم انقلاب حرف بزنیی.»

مجتبی توانگر، نماینده تهران و از نزدیکان محمدباقر قالیباف در مجلس در یادداشتی که در «ایسنا» منتشر شده است از افرادی، چون محمدصادق کوشکی و امیرحسین ثابتی به عنوان چهره‌های این جریان نوظهور نام برده که به گفته‌اش درحوادث اخیر کشور نقش برجسته‌ای داشته‌اند.

او در بخشی از یادداشتش به سعید جلیلی هم اشاره‌ای کرده و گفته است: «امیرحسین ثابتی، محمدصادق کوشکی و سایر همفکران‌شان در این جریان که دیگران را متهم به سکوت می‌کنند خوب است به سایت رسمی آقای سعید جلیلی مراجعه کنند و از او سوال کنند که چرا تنها موضع‌گیری رسمی‌اش مربوط به ۲۷ مهر یعنی یک ماه پس از شروع آشوب‌هاست.» در واقع به نظر می‌رسد این طیف نزدیک به جریان سعید جلیلی و طیف جبهه پایداری پیشتر نیز پروژه سیاسی تخریب علیه قالیباف و اطرافیانش را رقم زده بودند و در جریان اعتراضات آن‌ها را متهم به سکوت کرده بودند. این بود که نزدیکان قالیباف به آن‌ها عنوان جریان نوظهور سوپر انقلابی را داده بودند. این درحالی است که در پی انتشار خبر استادی امیرحسن ثابتی در دانشگاه صنعتی شریف روزنامه اعتماد گزارشی درباره پشت پرده‌ خالص‌سازی دانشگاه‌ها انتشار داده و از نقش جبهه پایداری سخن گفته است. به استناد این گزارش جبهه پایداری به دنبال آن است که سازمان سنجش را از ذیل وزارت علوم خارج کرده و به عنوان زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند. در واقع حضور دو مجری صداوسیما از جمله امیرحسین ثابتی و عباس موزون به این حواشی دامن زده است. محسن رنانی در نامه‌ای به جذب مخفی ۱۵۰۰ عضو هیات علمی همسو در دانشگاه‌ها اشاره کرده که اگر صحت داشته باشد به این معنی خواهد بود که همان سوپر انقلابی‌ها با همراهی برخی دیگر از چهره‌های احتمالاً پشت پرده با جدیت تمام دست به نوعی انقلاب فرهنگی در دانشگاه زده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاهیر ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
1
36
رویداد عزیز گزارشی در مورد سوابق تحصیلی این بابا کار کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
شهر که خلو بشه ایمرحسین ثابتی ابوعطا میخونه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
57
10
یک موی این آقا به همه اساتید وطن فروش وابسته می ارزه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
یه گاگول رانت خوار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
این پشمالو که همه وجودش پر پشمه!!!!! یعنی چند می ارزه!!!!! درضمن وطن فروش این موجود و رفقای این هیولا هستند که کشور و تو باتلاق تحریم فرو بردن و مردم و به خاک سیاه نشوندن!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
3
30
ما که این صفحه رو باز میکنیم نیامدیم مطالب این آقا رو بخونیم چون اصلا برامون مهم نیست . اینجاییم چون میخوایم نظرات مون بنویسیم ، اون شما پخش نمی کنین. خیلی محافظه کار شدین!!!
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
41
5
خدا استاد ثابتی رو حفظ کنه...
درجه یک و زحمت کش...
#استاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
خاک تو سرت کنن استاااااااااااااد
تررررررر
بینام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
0
6
تواین کشور همه باید آزاد باشند هر چی دلشان خواست بگویند به عیر از حزب اللهی ها به اسم علم وخالص سازی واصلاحات دیکتاتوری میکنند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
0
9
شرافتاً حیف از وقت عزیز خودتون و ما نیست که با پرداختن به لات و لوت های عرزشی حرومش کنید ؟!
امیدوار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
0
9
وقتی این آدمو میبینم یاد سریال کیف انگلیسی میفتم. اول با هزار آرزو و وعده میرن مجلس.بعد یه مدت که می‌فهمن کاری نمیتونن انجام بدن تو لجن سیاست غرق میشن.تازه حساب کار دستشون میاد.کلا به نظر من کسی که کاربلد و متخصص باشه شورای نگهبان تایید صلاحیتش نمیکنه چون میدونه موی دماغ میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
12
1
من یکی از شاگردان ثابتی در دانشگاه شریف بودم. قبل از شروع ترم تصور خوبی ازش نداشتم ولی واقعا کلاسهایش فوق العاده بود. بسیار جذاب حرف میزد و روی تاریخ هم مسلط بود.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
0
9
این بچه تازه به دوران رسیده چه چیز انقلابی دارد،،آدم فروشی و زیر آب زدن و.............بیشتر بهش میاد،،،یکی کمکش کنه خفه نشه ،،زیر پرچم این و اون یه قدی بزرگ شده،،،اما جمعیت حداکثری اون رو عددی نمی بینند،،خدا زودتر افرادی رو برسون که ما رو از دست این آدما نجات بدند ،،،خاک بر سر اونایی.............که انتخاب بلد نیستند ،،این جزء بدبختی ها ی مملکت ماست ،،،خود کرده را تدبیر نیست ،،،باید منتظر طوفان ماند.
ناشناس
|
Luxembourg
|
۰۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
2
با دین چهره نورانی استاد ثابتی! ناخود آگاه به یاد آهنگ "آدم فروش" شادمهر افتادم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
5
0
نسل جدید وجوان انقلابی ان شاالله منشا اثر وخدمات برای مردم وانقلاب خواهد بود استاد امیر حسین ثابتی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان