تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۴ آبان ۱۴۰۲

طرز تهیه کوفته سماق

ما ایرانی‌ها انواع و اقسام غذاها را داریم که در میان آن‌ها کوفته‌ها بسیار متنوعند. کوفته سماق یکی از خوش‌مزه‌ترین کوفته‌هاییست که می‌توانید در زندگی آن را تجربه کنید.

طرز تهیه کوفته سماق

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: کوفته‌ها در منوی غذایی ما ایرانی‌ها بسیار متنوعند و طرفدار زیاد دارند.

جالب است بدانید بیش‌تر شهر‌های کشورمان کوفته ویژه و مخصوص خود را دارند اگرچه کوفته تبریز که به کوفته تبریزی هم شهرت دارد جایگاه خاص و محبوبیت فراوانی دارد.

به گزارش رویداد۲۴ یکی از انواع کوفته‌هایی که می‌توانید آن را به‌ویژه در این روز‌ها که به سمت سرمای هوا هم پیش می‌رویم درست کنید و از مزه آن سیر نشوید کوفته سماق است.

اگر به دنبال غذای مقوی و مجلسی می‌گردید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که کوفته سماق را حتما امتحان کنید این غذای خوشمزه و لذیذ دارای خواص بی‌شماری نیز است.

به یاد داشته باشید که این غذا را می‌توانید در مهمانی‌هایتان هم درست کنید و خود و اقوام و دوستانتان را از غذا‌های تکراری نجات دهید.

مواد لازم برای تهیه کوفته سماق

گوشت گوسفند: نیم کلیو
برنج: ۱/۲ فنجان
نخود خرد شده: ۱/۲ فنجان
پیاز متوسط: ۲ عدد
تخم مرغ: ۲ عدد
سیر: ۳ حبه
پیازچه خرد شده: ۱/۲ فنجان
جعفری خرد شده: ۱ فنجان
سس گوجه فرنگی: ۱ فنجان
نعناع: ۱ فنجان
ترخون: ۱/۴ فنجان
مرزه خشک: ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه: ۱ قاشق چایخوری
سماق: ۳ قاشق غذاخوری
روغن زیتون: ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه کوفته سماق

طرز تهیه

ابتدا برنج و لپه را خیس کرده و بشویید. بعد از شستن، برنج و لپه را با ۲ لیوان آب برای ۲۰ دقیقه جوشانده و آبکش کنید.

سبزی را کاملا شسته و خرد کنید.

پیاز را رنده کرده و آب آن را کامل بگیرید.


برای این قسمت بهتر است از مخلوط کن استفاده کنید. تخم مرغ، نمک، فلفل و ادویه، سیر خرد شده، پیاز رنده شده، گوشت، برنج و لپه را کاملا با هم مخلوط کنید.

پیاز را نگینی خرد کرده و زردچوبه را اضافه کنید. کم که سرخ شده تمام سماق را اضافه کرده و مقداری تفت دهید.


بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش فسنجان خوشمزه


۶ فنجان آب به قابلمه اضافه کرده و ۱ قاشق نمک را هم اضافه کنید.

از مخلوط درست شده گلوله‌های کوچکی درست کرده و به آرامی درون مایع بریزید تا کامل بپزد. بعد از گذشت ۱ ساعت با درجه حرارت متوسط کوفته شما آماده می‌شود.

چه کنیم کوفته وا نرود؟

باید گوشت چسبندگی داشته باشد تا هنگام پخت وا نرود. با اضافه کردن آرد به مواد کوفته، می‌توانید قوام کوفته را افزایش دهید. می‌توانید از آرد نخودچی، آرد برنج و یا آرد گندم استفاده کنید. در صورت تمایل حتی می‌توانید گندم یا برنج را خودتان بکوبید و له کنید، سپس َآن را با مواد کوفته به خوبی ورز دهید.

نکته دیگر این است که گوشت کوفته نباید زیاد چرب باشد چون اگر این‌گونه باشد خود دلیلی بر وارفتن کوفته خواهد بود.

طرز تهیه کوفته سماق

افزودن پیاز به کوفته، طعم آن را بی نهایت خوشمزه می‌کند. اگر پیاز شما خیلی آبدار باشد باید فکری به حال ان بکنید. یکی از کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید این است که پیاز را درشت رنده کنید تا کمتر له شود و کم‌تر آب بیندازد. اگر دیدید که آب پیاز خیلی زیاد است، آن را خالی کنید. به همین دلیل است که باید پیاز را در ظرفی جدا رنده کنید تا بعد از اینکه آب اضافی آن را خارج کردید، به مواد کوفته اضافه کنید. اگر به هر دلیلی آب پیاز درون کوفته زیاد بود، باید مقدار بیشتری آرد به آن اضافه کنید. پیشنهاد ما این است که به جای اضافه کردن آرد، از ابتدا آب اضافی پیاز را بگیرید. آب دار بودن کوفته، باعث شل شدن آن می‌شود.

بهترین گوشت برای کوفته، گوشتی است که حسابی چرخ شده باشد. بهتر است ۳ بار گوشت را چرخ کنید تا کاملا ریز ویک دست و نرم باشد. هرچه بافت گوشت شما نرم‌تر باشد، کوفته شما بهتر خواهد شد. در غیر این صورت کوفته وا می‌رود.

به گزارش رویداد۲۴ یکی دیگر از رموزی که سبب می‌شد کوفته‌های شما وا نرود این است که آن را در یخچال استراحت دهید. کوفته‌ها را درست کنید و در ظرفی بچینید و دست‌کم آن‌ها را یک ساعت در یخچال قرار دهید تا خود را بگیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان