تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

طرز تهیه شیرینی ساق عروس

شیرینی ساق عروس یکی از شیرینی‌های خوش‌مزه و شیک خانگی است که داخل آن را با مغز گردو پر می‌کنند و برای پذیرایی در نوروز بسیار مناسب است.

طرز تهیه شیرینی ساق عروس

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: با نزدیک شدن به ایام نوروز پخت انواع شیرینی‌های خوشمزه خانگی رونق می‌گیرد. شیرینی‌های خانگی مخصوص نوروز معمولا خشک، ریز و بسیار متنوع و رنگارنگ هستند. شیرینی ساق عروس یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانی است که اصالت آن به استان مازندران بر می‌گردد. این شیرینی بسیار خوشمزه، خوشبو و معطر است و برای پذیرایی در ایام نوروز گزینه مناسبی است.

به گزارش رویداد۲۴ ساق عروس شباهت زیادی به شیرینی کانولی ایتالیایی دارد، با این تفاوت که داخل ساق عروس را با مغز گردو و شکم کانولی را با خامه پر می‌کنند. در این مطلب طرز تهیه شیرینی ساق عروس در منزل با روشی بسیار آسان همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی ساق عروس

آرد سفید شیرینی: ۲۰۰ گرم
روغن جامد نباتی: ۱۰۰ گرم
پودر قند: ۴۰ گرم
پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری
مغز گردو: به میزان لازم
گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
پودر قند و پودر پسته برای تزیین: به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی ساق عروس

طرز تهیه شیرینی ساق عروس

۱ ـ ابتدا آرد و پودر هل را با هم مخلوط و یک‌بار الک کنید.

۲ ـ روغن را آب کنید و وقتی هم‌دمای محیط شد، داخل کاسه بریزید و پودر قند را به آن اضافه کنید و با همزن برقی به مدت ۳ دقیقه هم بزنید.

۳ ـ گلاب را به مخلوط اضافه کنید و همزن را کنار بگذارید. حالا نیمی از آرد را به مواد اضافه کنید و با قاشق یا لیسک هم بزنید. بقیه آرد را هم کم کم به مواد اضافه کنید و با دست هم بزنید تا خمیر یک‌دستی شکل بگیرد که به دست نمی‌چسبد. اگر در این مرحله خمیر حالت چسبندگی داشت، کمی دیگر آرد به آن اضافه کنید.


بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی لیمویی


۴ ـ خمیر آماده را داخل کیسه فریزر بگذارید و به مدت دو ساعت داخل یخچال قرار بدهید تا استراحت کند. بعد از گذشت این مدت زمان خمیر را از یخچال خارج کنید و کمی دیگر ورز بدهید. حالا گلوله‌های کوچکی از خمیر بردارید و کف دستتان صاف کنید؛ سپس یک تکه مغز گردو را وسط خمیر بگذارید و با کمک انگشت اشاره و شصت خمیر را دور مغز گردو بپیچید و کف دو دستتان بغلتانید تا سر و ته خمیر کمی تیز شود.

۵ ـ داخل سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و ساق عروس‌های آماده را با فاصله روی سینی فر بچینید و سینی را در فر ۱۷۰ درجه سانتیگراد که از پیشگرم کرده‌اید، به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بگذارید تا بپزد. پس از این‌که شیرینی را از فر خارج کردید، اجازه بدهید کاملا خنک شود؛ سپس ساق عروس‌ها را داخل پودر قند بغلتانید و با پودر پسته تزیین کنید.

طرز تهیه شیرینی ساق عروس

نکات مهم

۱ ـ کوشش کنید گلوله‌های خمیر بیش‌تر از ده گرم نباشند. در غیر این صورت ساق عروس داخل فر پف می‌کند و بیش از حد بزرگ می‌شود که ظاهر زیبایی نخواهد داشت.

۲ ـ هنگام درست کردن خمیر ساق عروس هرگز آرد را یک‌باره به مواد اضافه نکنید. آرد را کم کم اضافه کنید و تا جایی بریزید که خمیر حالت چسبندگی نداشته باشد. با توجه به کیفیت آرد‌های متفاوت در بازار ممکن است این مقدار آرد کم و گاه زیاد باشد؛ بنابراین آرد را مرحله به مرحله به خمیر اضافه کنید.

۳ ـ این مقدار خمیر حدود ۳۰ عدد شیرینی ساق عروس به شما می‌دهد.

۴ ـ دمای مناسب پخت این شیرینی برای فر برقی ۱۵۰ درجه سانتیگراد است.

۵ ـ این شیرینی را می‌توانید داخل ظرف در بسته و در جای خشک و خنک نگه‌داری کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان