تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد:

محمد امامی کاشانی کیست؟

محمد امامی کاشانی از روحانیون شناخته‌شده در انقلاب و جمهوری اسلامی بود که یازدهم اسفند ماه ۱۴۰۲ درگذشت. او سال‌ها امام جمعه موقت تهران بود. برای آشنایی با سابقه سیاسی او این مطلب را تا انتها بخوانید.

محمد امامی کاشانی کیست؟

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: محمد کاشانی از روحانیون شناخته‌شده در ایران و جمهوری اسلامی است. او که نام اصلی‌اش محمدآقا امامی بود به امامی کاشانی مشهور بود. چیزی از خبر کناره‌گیری‌اش از نامزدی انتخابات خبرگان رهبری به علت شرایط جسمانی نمی‌گذشت که او در یازدهم اسفند ماه  ۱۴۰۲ درگذشت. امامی کاشانی از سال‌های پیش از انقلاب از روحانیون منبری مخالف شاه بود که سابقه ممنوع‌المنبری در دوران پهلوی را هم داشت و چندی قبل از انقلاب در قالب جامعه روحنیت مبارز به فعالیت پرداخت. مهم‌ترین مسئولیت او پس از انقلاب، ریاست دیوان عدالت اداری به دستور آیت‌الله خمینی در دهه ۶۰ بود. از دیگر سمت‌های او در ایام تحکیم بنیان حکومت اسلامی پس از سال ۵۷ می‌توان به عضویت وی در هیئت بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و عضویت در شورای  نگهبان اشاره کرد. 

زندگینامه امامی کاشانی

امامی کاشانی دهم مهر ماه سال ۱۳۱۰ در محله کلهر کاشان دیده به دنیا گشود. پدرش معروف به «میرزا ابوترابِ امام جمعه»، امام جمعه کاشان بود. به گفته وی اجدادش اقامه نماز جمعه کاشان را بر عهده داشتند. امامی کاشانی از سال ۱۳۱۷ تحصیلات ابتدایی را آغاز کرد و در سال ۱۳۲۳ وارد حوزه علمیه کاشان شد و ادبیات عرب را نزد آیت‌الله راستی فراگرفت. در سال ۱۳۲۸ با سفارش آیت‌الله یثربی به مدرسه سپهسالار تهران رفت، ولی بیشتر از دو ماه در آنجا نماند سپس با نامه‌ای که پدرش برای آیت‌الله بروجردی نوشته بود به قم رفت و در مدرسه فیضیه با محمدرضا مهدوی کنی هم حجره شد.

امامی کاشانی از شاگردان آیت‌الله خمینی و نزدیکانش بود. او دارای تحصیلات حوزوی و در سن ۲۳ سالگی در کلاس درس خارج سید حسین طباطبایی بروجردی، سید محمد محقق داماد و روح‌الله خمینی شرکت داشت. در سال ۱۳۴۰ در مدارس علمیه تهران مشغول تدریس دروس سطح شد. در سال ۱۳۴۳ سفر کوتاهی به نجف داشت و در دروس سید محسن حکیم و آیت‌الله خویی نیز شرکت کرد. امامی کاشانی فلسفه هم می‌دانست و آن را نزد سید محمد حسین طباطبائی و سید ابوالحسن رفیعی قزوینی فرا گرفت.

محمد امامی کاشانی کیست؟

مخالفت امامی کاشانی با رژیم پهلوی

به گزارش رویداد۲۴ آیت‌الله محمد امامی کاشانی به عنوان یکی از چهره‌های مخالف رژیم پهلوی از سال ۱۳۴۰ فعالیت‌های سیاسی خود را علیه آن آغاز کرد. امامی کاشانی در مساجد تهران از جمله مسجد هدایت علیه حکومت پهلوی سخنرانی می‌کرد و به همین دلیل ممنوع‌المنبر شده بود.


بیشتر بخوانید: شهاب‌الدین حائری شیرازی کیست؟


او در جریان فعالیت علیه حکومت پهلوی در سال ۱۳۵۵ به شهرستان گنبد کاووس تبعید شد. در سال ۱۳۵۶ جزو هسته مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران بود و با صدور حکم و بیانیه از جانب امام خمینی آن را منتشر می‌کرد.

محمد امامی کاشانی کیست؟

فعالیت‌های پس از انقلاب

امامی کاشانی چندی پس از انقلاب، در سال ۱۳۵۸ با همکاری جمعی از جوانان، انجمن اسلامی دانش‌آموزان را راه‌اندازی کرد و  در سال ۱۳۵۹ با تشکیل نخستین دوره مجلس شورای اسلامی، به نمایندگی از مردم کاشان وارد مجلس شد. این نخستین مسئولیت جدی او پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. همچنین نمایندگی ولی فقیه در شهربانی، عضویت در شورای نگهبان و تولیت مدرسه عالی شهید مطهری نیز از دیگر سمت‌های او در سال‌های پس از انقلاب بود. او با تشکیل شورایعالی تبلیغات درصدد هماهنگی بیش‌تر در تبلیغات فرهنگی و دینی فعالیت‌هایی داشت. پس از این فعالیت فرهنگی وارد حوزه قضایی کشور شد و به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری منصوب شد و در دوم اردیبهشت ماه ۱۳۶۸ با حکم سید روح‌الله خمینی به عضویت هیئت بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درآمد.

امام خمینی در سال ۱۳۶۲ امام کاشانی را به عنوان عضو شورای نگهبان منصوب کرد و تا سال ۱۳۷۸ در عضویت این شورا بود. امامی کاشانی از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۹۷ به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان حضور داشت. از دیگر سمت‌های او می‌توان به امام جمعه تهران اشاره کرد. مسئولیتی که چندین سال در آن ماندگار شد و از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۷ این سمت را بر عهده داشت.

امامی کاشانی دستی هم بر نوشتن داشت و کتاب دوجلدی «خط امان» اثر او است. نخستین جلد این کتاب در مورد ادله عقلی و فلسفی اثبات امام زمان است و جلد دوم به نظریات ادیان مسیحی و یهودی درباره مصلح و منجی آخرالزمان می‌پردازد.

محمد امامی کاشانی کیست؟

نزدیکی به هاشمی رفسنجانی

امامی کاشانی از نزدیکان و معتمدان اکبر هاشمی رفسنجانی نیز بود که در سال ۱۳۹۴ در لیست خبرگان رهبری قرار داده شد و به عنوان نفر دوم از تهران بعد از هاشمی رفسنجانی به مجلس خبرگان راه یافت. نماز عید قربان سال ۱۳۹۵ نیز در تهران به امامت وی برگزار شد.


بیشتر بخوانید: سید محمد موسوی بجنوردی کیست؟


اتهامات پالیزدار به امامی کاشانی

در چهاردهم اردیبهشت و هفتم خرداد ۱۳۸۷ عباس پالیزدار در سخنرانی جنجالی خود در دانشگاه بوعلی‌سینای همدان، محمد امامی کاشانی را به «فساد اقتصادی»، «رانت خواری» و در برخی موارد به «فساد اخلاقی» متهم کرد.در این سخنرانی تعدادی از روحانیان بلندپایه از جمله محمد امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران، محمد یزدی، رئیس پیشین قوه قضائیه، عباس واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی و علی اکبر ناطق نوری، رئیس پیشین مجلس ایران را به فساد اقتصادی گسترده متهم کرد. امامی کاشانی یک هفته بعد در واکنش به این سخنان در خطبه‌های نماز جمعه گفت بهتان زنندگان علیه نظام اسلامی گرفتار مکر الهی می‌شوند.

پالیزدار که عضویت هیئت تحقیق و تفحص مجلس هفتم از قوهٔ قضائیه را برعهده داشت، طولی نکشید که به خاطر این سخنانش به اتهام‌های سوء استفاده مالی، افتراء، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و پخش شایعه بازداشت شد و چندی بعد هم روانه زندان شد. 

محمد امامی کاشانی کیست؟

آیت‌الله امامی کاشانی و شهید باکری

محمد امامی کاشانی کیست؟

محمد امامی کاشانی کیست؟

محمد امامی کاشانی کیست؟

محمد امامی کاشانی کیست؟

محمد امامی کاشانی کیست؟

محمد امامی کاشانی کیست؟

محمد امامی کاشانی کیست؟

محمد امامی کاشانی کیست؟

محمد امامی کاشانی کیست؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: امامی کاشانی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان