تاریخ انتشار: ۱۸:۵۳ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

بحران آب در ایران/ سخنگو صنعت آب: در مشهد و تهران نیازمند صرفه‌جویی هستیم

تنش‌های آبی در کلانشهر‌ها و کاهش بارش‌ها، شرایط سختی برای منابع آبی کشور ایجاد کرده است. از جمله در خراسان و اصفهان که مسأله صنعت و افزایش جمعیت، تأثیر قابل توجهی بر میزان مصرف داشته است. با توجه به میزان بالا مصرف آب در کشاورزی نیز، توجه‌ها به سمت بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی جلب شده است.

بحران آب در ایران/ سخنگو صنعت آب: در مشهد و تهران نیازمند صرفه‌جویی هستیم

رویداد۲۴ عیسی بزرگ‌زاده، سخنگو صنعت آب کشور، درباره میزان بارش امسال و کمبود‌ها به «انتخاب» گفت: متوسط بارش کشور 114 میلیمتر است که نسبت به بلندمدت باید 152 میلیمتر باشد و 25 درصد عقب هستیم. البته استان‌های مختلف شرایط متفاوت است. برخی کلانشهر‌ها مثل شیراز، کرمان، مشهد، بندرعباس و بوشهر شرایط بدتری از نظر بارش دارند و کمبود‌ها در آن‌ها بیشتر است. برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان و مازندران و گلستان و آذربایجان غربی وضعیت بهتری دارند. تهران حدود 25 درصد کسری بارش از متوسط خود دارد. باید 158 میلیمتر بارش می‌داشتیم. از نظر سد‌ها هم در تهران 13 درصد پرشدگی داریم که نسبت به پارسال 11 درصد وضعیت بهتر است. البته سد‌های طالقان و کرج نسبت به دیگر سد‌ها شرایط مناسب‌تری دارند.

وی در ادامه در رابطه با تنش‌های آبی در کلانشهر‌ها بیان کرد: مردم مشهد به علاوه تهران باید همراهی کنند و نیازمند صرفه‌جویی هستیم. اگر هم وطنان مشهدی و تهرانی بتوانند 10 تا 15 درصد کاهش مصرف داشته باشند، وضعیت بهتر می‌شود. درباره شیراز و اصفهان وضعیت تأمین شرب شرایط بهتری را دارد. البته درباره شیراز طرح آبرسانی در سال قبل اجرا و به بهره‌برداری رسید. به هر حال باید بپذیریم که در چه اقلیمی هستیم و ویژگی این اقلیم اینگونه است که وقتی در جنوب سیستان و بلوچستان سیل داریم، در دیگر مناطق مشکل خشکسالی داریم.


بیشتربخوانید: خشکسالی‌های ایران طولانی‌تر و شدیدتر شده/ آغاز تشدید خشکسالی در ایران از ۳۰ سال قبل


سخنگو صنعت آب کشور، در رابطه با میزان مصرف آب کشاورزی و شرب شهری اظهار داشت: طبق آمار وزارت نیرو 82 میلیارد مترمکعب متوسط برداشت کشاورزی است. در سند امنیت غذایی که تیرماه سال جاری با تلاش و پیگیری همکاران در وزارت جهاد کشاورزی مصوب شده و توسط آقای رئیس جمهور ابلاغ شد، 82 میلیارد باید به 52 میلیارد کاهش پیدا کند. سند امنیت غذایی هنجار امروز است و همه باید کمک کنیم تا این مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی به حدود 30 میلیارد اتفاق بیفتد. در بخش شرب و خدمات باید پروژه‌های مدیریت مصرف را انجام دهیم ولی در هر صورت با توجه به جمعیتی که در ایران گسترده وجود دارد، تأمین پایدار آن‌ها 9 میلیارد آب لازم دارد که در افق نقشه راه به 13.5 میلیارد خواهد رسید.

او افزود: صنعت 3.7 میلیارد مترمکعب در سال مصرف می‌کند. با توجه به افزایش شغل‌های خدماتی و صنعتی، این میزان افزایش خواهد یافت و نیاز‌های صنعتی را به 7.8 در 1420 گسترش خواهیم داد. در فضای سبز باید آب را به سمت مصرف پسآب ببریم و مراقبت از محیط زیست نیز مهم است. در نقشه راه پیش‌بینی شده که سهم محیط زیست که به کمک تسکین فرونشست می‌آید باید 3 برابر شود.

بزرگ‌زاده درباره آینده مصرف آب کشاورزی گفت: همانگونه که عرض کردم برای بهینه‌سازی مصرف آب، رشد افقی کشاورزی خیلی مدنظر سندملی امنیت غذایی نیست؛ بلکه رشد عمودی مدنظر است. یعنی افزایش بهره وری به ازا 1 مترمکعب آب از 1.39 کیلو به 2.6 و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری و استفاده از گلخانه‌ها مدنظر است. افزایش تولید کشاورزی را در پیش رو خواهیم داشت اما افزایش آب را نخواهیم داشت. کشاورزی از نظر تولید موادغذایی رشد خواهد کرد اما از نظر مصرف آب کاهش پیدا خواهد کرد.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خشکسالی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان