تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

ریزپرنده چیست؟+ مشخصات فنی

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های ریزپرنده ها خواهیم پرداخت.

مشخصات ریزپرنده

رویداد۲۴  حسین فلاحی: به طور کلی مفهوم توسعه هواپیماهای مدرن شامل حداکثر وزن ناخالص، کسر محموله و حداکثر سرعت هواپیما بوده است. با این حال، در طول دهه گذشته، علاقه قابل توجهی به کوچک سازی هواپیماها برای ایجاد کلاسی از وسایل نقلیه بسیار کوچک و هدایت شونده از راه دور با وزن ناخالص در حد ده ها گرم و ابعادی در حدود ده ها سانتی متر وجود داشته است. اینها در مجموع به عنوان وسایل نقلیه میکرو هوایی یا ریزپرنده نامیده می شوند. در سال‌های اخیر، وسایل نقلیه هوایی میکرویا ریزپرنده توجه بیشتری را به دلیل پتانسیل‌ کاربردهای نظامی به خود جلب کرده‌اند.

اصطلاح وسیله نقلیه هوایی میکرو یا ریزپرنده به نوع جدیدی از هواپیماهای کنترل از راه دو اطلاق می شود که به طور قابل توجهی کوچکتر از هواپیماهای مشابه (پهپاد) است که با استفاده از فناوری پیشرفته کار می کنند. ابعاد هدف برای ریزپرنده ها امروزه تقریباً پانزده سانتیمتر (شش اینچ) است. 

تاریخچه ریزپرنده 

در اوایل دهه ۱۹۹۰، یک پروژه تحقیقاتی در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس به طور نظری امکان سنجی میکروربات های ساخته شده با استفاده از تکنیک های میکرولیتوگرافی برای مصارف نظامی مانند جمع آوری اطلاعات و سنجش یا اختلال در انواع محرک های محیطی (الکتریکی، مکانیکی و شیمیایی) را بررسی کرد. اندازه کوچک این سیستم ها تشخیص آنها را دشوار می کرد و هدف این بود که با استقرار تعداد زیادی میکروربات، احتمال موفقیت ماموریت را افزایش داد.


بیشتر بخوانید: بمب الکترومغناطیسی چیست و چطور عمل می‌کند؟


در طول این تحقیق، طراحی مفهومی یک وسیله نقلیه بال دوار با استفاده از کوچکترین موتورهای الکترومغناطیسی موجود تجاری (حدود 1.5 گرم در جرم)، با تیغه های روتور مختلف، باتری های لایه نازک و دوربین های ویدئویی کوچک، سنسورهای صوتی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تراشه های ارتباطی چهار پیکربندی مختلف وسیله نقلیه پرنده نیز شامل بال ثابت، بال چرخشی، کشتی هوایی کوچک، و یک دستگاه غیرفعال، خودگردان  نیز مورد بررسی قرار گرفت.

مشخصات ریزپرنده

این وسیله مفهومی بال ثابت دارای جرم کلی ۴ گرم، با ۱ گرم سنسور و سرعت کروز ۹۰۰ سانتی متر بر ثانیه بود. خودروی مفهومی بال دوار دارای پیکربندی روتور ضد چرخش با جرم حسگر ۱ گرم، سرعت کروز ۲۰۰ سانتی متر بر ثانیه و استقامت ۵ دقیقه بود. این ریزهوایی مفهومی دارای جرم کلی ۱.۸ گرم بود، دارای یک پوشش تقریباً شفاف پر از هیدروژن بود و دارای سرعت حرکت ۲۰۰ سانتی‌متر بر ثانیه بود. دستگاه چرخش خودکار مفهومی دارای جرم کلی ۰.۳ گرم، با مساحت بال ۱.۵ × ۵ سانتی متر بود. این وسایل طوری طراحی شده بودند که پس از استقرار توسط یک وسیله نقلیه مادر رادار، برای حداکثر زمان ممکن در آسمان باقی بمانند.

طراحی ریزپرنده مینیاتوری ریز پرنده

در اواخر سال ۱۹۹۲، شرکت RAND کارگاهی را برای آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته (ARPA) در مورد "انقلاب‌های آینده فناوری محور در عملیات نظامی" برگزار کرد. هدف از این کارگاه شناسایی فناوری‌های پیشرفته‌ای بود که می‌توانند عملیات نظامی آینده را متحول کنند. کاربرد‌های شناسایی شده شامل «مگس روی دیوار» یا یک وسیله نقلیه مینیاتوری به اندازه مگس حامل حسگرها، ناوبری، پردازش و قابلیت‌های ارتباطی بود. طراحی وسیله نقلیه قابلیت حرکت با پرواز، خزیدن یا پریدن را داشت. یکی دیگر از برنامه‌های کاربردی شامل افزودن یک "ستینگر" به وسیله نقلیه برای از کار انداختن سیستم‌های دشمن در نظر گرفته شده بود.

برای طراحی مفهومی، جرم وسیله نقلیه به ترتیب ۱ گرم، با اندازه حدود ۱ سانتی متر انتخاب شد. توان مورد نیاز برای شناور شدن و پرواز رو به جلو حدود ۳۰ میلی‌وات بر گرم و ۴۵ میلی‌وات بر گرم تخمین زده شد. در مقایسه، نیاز به نیروی معلق در حشرات بزرگ از حدود ۹ میلی‌وات بر گرم تا ۱۹ میلی‌وات بر گرم و برای مرغ مگس‌خوار، ۱۹ میلی‌وات بر گرم تا ۲۶ میلی‌وات بر گرم است. بر اساس استفاده از یک باتری لیتیوم پلیمری با لایه نازک ۵۳۰ J، این زمان تخمینی شناور ۴.۹ ساعت و زمان پرواز ۳.۳ ساعت برای ۸۰ کیلومتر محاسبه شد.

مشخصات ریزپرنده

در اواخر دهه ۱۹۹۰، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (دارپا) درخواست تولیدی را برای ریزپرنده‌هایی منتشر کرد که ابعادی بیشتر از ۱۵ سانتی‌متر، جرمی حدود ۱۰۰ گرم (با بار ۲۰ گرمی) و استقامت ماموریت تا حدود ۱ ساعت داشتند. این وسایل نقلیه به عنوان ربات‌های قابل حمل انسان در نظر گرفته شده بودند که می‌توانستند به سمت هدف پرواز کنند و اطلاعات ویدیویی و صوتی را به اپراتور مبدا ارسال کنند.   پاسخ به این درخواست شامل تولید چندین ریزپرنده بال ثابت مانند میکرواستار توسط لاکهید مارتین، عنکبوت سیاه توسط ارووایرونمنت و ریزپرنده‌های بال چرخشی لوماوتوسط شرکت Lutronix بود. به طور کلی مشخص شد که ریزپرنده‌های بال ثابت از نظر سرعت کروز، برد و استقامت بهتر ازریزپرنده‌های بال دوار بودند. با این حال، مزیت اصلی ریزپرنده‌های بال چرخشی قابلیت شناور و سرعت کم آنهاست که برای نظارت در داخل ساختمان یا مناطق محدود بسیار مفید است.

طراحی نانو ریزپرنده

بعدها دارپا مشخصات برنامه نانوریزپرنده را منتشر کرد. هدف از این برنامه توسعه وسیله ای حتی کوچکتر از مشخصات ریزپرنده بود. جرم ناخالص نانو ریزپرنده 10 گرم با بار 2 گرم مشخص شد. وسایلی که برای فاز 1 این برنامه انتخاب شدند شامل یک هلیکوپتر کواکسیال، یک وسیله نقلیه با بال با الهام از مرغ مگس خوار، یک وسیله نقلیه بال دار با الهام از سیکادا و یک وسیله نقلیه بال دوار تک پره بودند.

مشخصات ریزپرنده

سرانجام وسیله نقلیه مبتنی بر مرغ مگس خوار برای توسعه بیشتر در فاز 2 برنامه انتخاب شد. نمونه نهایی قادر به پرواز پایدار و قابل کنترل در داخل و خارج از ساختمان مجهز به دوربین آنبورد و فیرینگ بدنه بود که آن را شبیه یک مرغ مگس خوار واقعی می کرد.

مشخصات کلی ریزپرنده ها

حداکثر ابعاد: 15.24 سانتی متر

جرم برخاستن: 100 گرم

برد: تا 10 کیلومتر

استقامت: 60 دقیقه

وزن محموله: 20 گرم

حداکثر سرعت پرواز: 15 متر بر ثانیه

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
2
8
یعنی با این ریزپرنده انفجار در اصفهان رخ داد؟؟؟!!
وطن خواه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
6
13
بعضی کشورهاوقتی هواپیمای پیشرفته را نمیتوانند ردیابی کنند برای توجیح بی کفایتی خود می‌گویند ریز پرنده بوده
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان