لاین اطلاعات کاربران را در اختیار کسی قرار نمیدهد/ استیکرهای بومی ایرانی در راه است
رویداد 24 : جون لیم، مدیر برنامه ریزی و سیاست گذاری شرکت لاین در گفتوگو با خبرنگار ایلنا ضمن تشریح پیشینه راه اندازی اپلیکیشن لاین، توضیحاتی نیز در زمینه نحوه خدمات رسانی این اپلیکیشن به کاربران ارائه کرد.
وی با اشاره به اینکه اپلیکیشن لاین خدمات خود را از سال ۲۰۱۱ و در پی زلزلهای که در ژاپن اتفاق افتاد، آغاز کرده است، گفت: درست قبل از زلزله شرکت لاین به یک اپلیکیشن پیام رسان فکر میکرد و زلزله باعث شد که این اپلیکیشن سریع وارد بازار شود زیرا زمانی که برخی افراد در صدد ارتباط با دوستان و خانوادههایشان بودند و امکان دسترسی کاهش یافته بود، لاین ایده اصلی راه اندازی این اپلیکیشن را ارائه کرد.
لیم با بیان اینکه لاین یکی از شرکتهای تابع navor است که در کشورهای کره جنوبی و ژاپن فعال است، تصریح کرد: این شرکت در ژاپن بدنیا آمد اسم آن از صف کشیدن افراد برای برقراری تماس تلفنی گرفته شده است.
وی با بیان اینکه بیشترین استفاده کنندگان از این اپلیکیشن در ژاپن است، اظهار داشت: لاین در بیش از ۲۳۰ کشور فعال است و ایران هم با جمعیت ۸۰ میلیونی بازار خوبی برای این اپلیکیشن است و تاکنون نیز توانسته بخشی از جمعیت ایرانی را به سمت خودش جذب کند و ما میخواهیم روی این جمعیت کار کنیم.
مدیر برنامه ریزی و سیاست گذاری شرکت لاین با اشاره به تفاوت لاین با دیگر اپلیکیشنهای رایج در ایران گفت: تفاوت ما با دیگر اپلیکیشنها مثل تلگرام این است که این اپلیکیشنها پیام رسان هستند ولی لاین یک پلتفرم و یک شبکه اجتماعی است که فقط برای استفاده از پیام نیست یعنی میتوان با این اپلیکیشن تماس تلفنی برقرار کرد و همچنین تماس ویدئویی و صدا داشت، تایم لاین و استیکرهای خاص خودش را دارد و در واقع چند اپلیکیشن را در خود جای داده است.
وی خاطرنشان کرد: البته مقایسه لاین با اپلیکیشنی مثل تلگرام صحیح نیست ما نمیخواهیم فیچر جدیدی به فیچرهایمان استفاده کنیم و نقطه قوت ما این است که اپلیکیشنی هستیم که شما به جای اینکه کارهایتان را در جاهای مختلف انجام دهید در یک پلتفرم میتوانید انجام دهید و نسبت به محصولات مشابه سرعت و کیفیت بالاتری برای فایلهایی که فرستاده میشود، داریم و این نقطه قوتی است که میخواهیم روی آن مانور بدهیم.
لیم با اشاره به اینکه لاین بزرگترین انبار استیکرها را دارد و سرعت آن نیز حائز اهمیت است، یادآور شد: جدید بودن چیزی نیست که ما بخواهیم روی آن تمرکز کنیم ما روی کیفیت آنچه در گذشته هم داشتهایم، کار میکنیم بطور مثال لاین این قابلیت را دارد که در تایم لاین چیزی شیر میشود در تب کناری چت میکنیم لذا میتوان چند کار را بصورت همزمان انجام داد.
وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون درخواستی از جانب مسئولین ایران مبنی انتقال سرور به ایران جهت کنترل کاربران داشتهاند، گفت: ما در مرحلهای هستیم که نه به سمت دولت رفتهایم و نه دولت به سمت ما آمده است و اینکه از ما در خواست شود که سرور لاین به ایران منتقل شود تا امکان دسترسی برای مسئولان فراهم شود، منتفی است. ضمن اینکه ما هیچگاه اطلاعات استفاده کنندگان را در اختیار کسی قرار نمیدهیم.
مدیر برنامه ریزی و سیاست گذاری شرکت لاین ادامه داد: هنوز تقاضایی مشابه آنچه که مسئولان ایران از تلگرام خواستهاند از لاین نخواستهاند ضمن اینکه ما اکنون در حال مطالعه و شناخت کاربران و بازار ایران هستیم.
وی در ارزیابی بازار لاین در ایران اظهار داشت: ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران بسیار بالاست و افراد به موبایلشان وابستهاند و از شبکههای اجتماعی نیز زیاد استفاده میکنند و چنانچه ۳G گسترش بیشتری داشته باشد تصورمان این است که آدمهای بیشتری در موبایلهایشان به اینترنت دسترسی داشته باشند.
لیم گفت: ما همیشه برای به روزرسانی سرویس این نکته را در نظر داریم ما زود به زود فیچرهایمان را آپدیت میکنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه لاین در سه ماهه سوم ۲۰۱۵، ۲۵۰ میلیون دلار درآمد داشته است، گفت: منبع اصلی درآمدزایی لاین از استیکرها، بازی و B۲B است.
لیم در خصوص همگامی استیکرهای لاین با فرهنگ ایران اظهار داشت: لاین در ۲۳۰ کشور کاربر دارد و ما سعی کردهایم که با فرهنگ کشورها همسو باشیم و یکی از برنامههای ما در مورد ایران این است که استیکرهای بومی شده ارائه دهیم.
وی با متفاوت خواند خدمات قابل ارائه اپلیکیشن لاین افزود: همه استیکرها مرور میشوند تا از نظر طراحی با استانداردهای ایرانی و فرهنگ هر کشوری همخوانی داشته باشند.