معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران:
کمتر از 9 ماه به الکترونیک شدن آزادراههای کشور باقی مانده
سرمایهگذار برای الکترونیک کردن آزادراههای کشور و سیستم یپارچه پرداخت عوارض جذب شده و قرارداد آن دو هفته پیش به امضای وزیر راه رسیده که حدود 9 ماه طول میکشد تا اجرایی شود.
رویداد۲۴ صبح امروز معاون وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در جمع خبرنگاران به تشریح پروژههای قابل افتتاح شرکت ساخت و توسعه پرداخت.
به گزارش خبرنگار پولنیوز، مثل همیشه سوال خیلی از خبرنگاران درباره پروژههایی بود که سالهای سال است که در دست اقدام قرار گرفتهاند و وعده بهرهبرداری از آنها هر سال به تعویق میافتد. یکی از این پروژهها آزاد راه تهران شمال بود که خیرالله خادمی برای جلوگیری کردن از تکرار مکررات نموداری را روبروی دوربینهای رسانهها گرفت و توضیح داد: فشار تکمیل آزادراه تهران شمال بر روی ماست اما واقعیت این است که پیشرفت فیزیکی این پروژه تا قبل از سال 90 به 30 درصد هم نرسیده بود و حالا با شیب تندی از 90 درصد رد شده است. همه تلاش ما بر این است که سال 97 سال بهرهبرداری از این پروژه باشد. در این گزارش، خلاصه ای از همه آنچه در این نشست گذشت را با هم مرور می کنیم.
* پروژه راهآهن خواف – هرات به عنوان اولین راهآهن خط ریلی ایران به سمت کشور افغانستان با طول 530 کیلومتر تا پایان سال به بهرهبرداری خواهد رسید.
*در سال گذشته دو مرکز استان همدان و کرمانشاه به طول ۴۴۰ کیلومتر به شبکه ریلی متصل شد و امسال به مرکز استان دیگر شامل استانهای آذربایجان غربی، گیلان و حدفاصل آذربایجان شرقی تا بستانآباد به شبکه ریلی متصل خواهند شد.
*در سال جاری با وجود کاهش اعتبارات، شرکت زیرساخت ۷۸ درصد از بودجه خود را تحویل گرفته است که باز هم تنها ۱۵۴ میلیارد تومان آن نقدی بوده و بخش قابل توجهی از طریق اسناد خزانه دو ساله به شرکت ساخت تحویل شده است.
* یکی از چالش هایی که آزادراه ها با آن مواجه هستند، تهیه و تهیه قیر است. تخصیص قیر رایگان برای پیشروی پروژه های برتر سازمان، یکی از مصوبههای خوب مجلس بود که باعث شده بود در سالهای اخیر عددهای خوبی به ما پرداخت شود اما امروز قیر 3 برابر شده و از یک میلیون و 200 هزار تومان به 3 میلیون و 100 هزار تومان افزایش پیدا کرده. طبیعی است که در این شرایط ماده ضروری برای پیمانکار سختتر تهیه شده و روند پیشروی پروژههای کوچکتر را کندتر کند.
*عمده مطالبات پیمانکاران مربوط به راه های روستایی است که نزدیک به 3 هزار میلیارد از کل مطالبات را تشکیل میدهد. امروز عددهایی که به ما داده میشود بسیار ناچیز است اما در هر صورت به دنبال تقلیل بدهی ها و تسویه با پیمانکاران هستیم.
* 279 هزار کیلومتر مسیر جاده ای در کشور داریم که به شرکت ساخت تکلیف شده است تا در مجموع 41 هزار کیلومتر راه جدید احداث کند.
* در دولت های یازدهم و دوازدهم بیش از 18 هزار کیلومتر جاده احداث شد که 13 هزار کیلومتر آن راه روستایی بوده است، 54 کیلومتر آزادراه نیز در 5 سال گذشته احداث کردیم که بخش عمده آن به اتمام رسیده و زیر بار ترافیک رفته است.
* 2 هزار و 400 کیلومئتر بزرگراه در 5 سال گذشته و هزار و 340 کیلومتر راه اصلی و هزار و 165 کیلومتر مسیر ریلی احداث شده است که مجموع زیرساخت های حمل و نقلی ساخته شده در 5 سال گذشته 5 هزار و 440 کیلومتر اعم از آزادراه، بزرگراه، راه اصلی، راه روستایی و خط آهن است.
* در هفته دولت سال جاری هزار و 856 کیلومتر انواع راه ها بهره برداری می شود که شامل 98 کیلومتر راه آهن، راه آهن ارومیه –مراغه، 300 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و هزار و 460 کیلومتر راه روستایی است. هزینه احداث این زیرساخت های حمل و نقلی هزار و 765 میلیارد تومان برآورد شده است.
* آزادراه همت ــ کرج نیز با پانزده کیلومتر طول دارد به دلیل نیاز به تملک واحدهای مسکونی موجود در مسیر منابع اعتباری نقد میخواهدکه همین موضوع پیشروی آن را کند کرده است.
* طبق برآوردهای فعلی شرمت زیر ساخت و توسعه بیش از پنج هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است. البته برخی منابع دیگر خبر از 18 هزار میلیارد تومان بدهی میدهند.
* در حال حاضر، هزار و 74 پروژه اجرایی در دست شرکت است که با وجود بحرانهای اخیر پروژههایی که اعتبار کافی دارند و پیمانکار بزرگی آنها را دست گرفته به حیات خود ادامه خواهند داد. اما ممکن است برخی پروژه ها که بودجه بسیار کمی دارند،متوقف شوند.
* اکثر فاینانس ها توسط چینی ها تامین می شود و خروج آمریکا از برجام خیلی نمیتواند برای راه سازی کشور مشکل ایجاد کند. خاصیت خوبی که قراردادهای ریلی ما دارند این است که بیش از 80 درصد آن ساخت داخل است و تجهیزات وارداتی بسیار کم و چندان حیاطی نیست. همچنین شرایط تحریم الان، شرایط بهتری از تحریمهای سابق دارد.
* آزادراه حرم تا حرم پروژه بزرگی است که بیش از 1000 کیلومتر دارد. قم تا گرمسار این آزاد راه به بهرهبرداری رسیده و در حال ارائه خدمات است. قطعه گرمسار به سمنان فعال است که میتوانیم نیمه اول سال آینده 40 کیلومتر را به بهرهبرداری برسانیم.
* تمام آزادراهها قرار است که به زودی الکترونیکی شود که برای توسعه بخش زیرساخت کشور این اتفاق ضروری و اجتناب ناپذیر است. سرمایهگذار برای الکترونیک کردن آزادراههای کشور و سیستم یپارچه پرداخت عوارض جذب شده و قرارداد آن دو هفته پیش به امضای وزیر راه رسیده که حدود 9 ماه طول میکشد تا اجرایی شود.
به گزارش خبرنگار پولنیوز، مثل همیشه سوال خیلی از خبرنگاران درباره پروژههایی بود که سالهای سال است که در دست اقدام قرار گرفتهاند و وعده بهرهبرداری از آنها هر سال به تعویق میافتد. یکی از این پروژهها آزاد راه تهران شمال بود که خیرالله خادمی برای جلوگیری کردن از تکرار مکررات نموداری را روبروی دوربینهای رسانهها گرفت و توضیح داد: فشار تکمیل آزادراه تهران شمال بر روی ماست اما واقعیت این است که پیشرفت فیزیکی این پروژه تا قبل از سال 90 به 30 درصد هم نرسیده بود و حالا با شیب تندی از 90 درصد رد شده است. همه تلاش ما بر این است که سال 97 سال بهرهبرداری از این پروژه باشد. در این گزارش، خلاصه ای از همه آنچه در این نشست گذشت را با هم مرور می کنیم.
* پروژه راهآهن خواف – هرات به عنوان اولین راهآهن خط ریلی ایران به سمت کشور افغانستان با طول 530 کیلومتر تا پایان سال به بهرهبرداری خواهد رسید.
*در سال گذشته دو مرکز استان همدان و کرمانشاه به طول ۴۴۰ کیلومتر به شبکه ریلی متصل شد و امسال به مرکز استان دیگر شامل استانهای آذربایجان غربی، گیلان و حدفاصل آذربایجان شرقی تا بستانآباد به شبکه ریلی متصل خواهند شد.
*در سال جاری با وجود کاهش اعتبارات، شرکت زیرساخت ۷۸ درصد از بودجه خود را تحویل گرفته است که باز هم تنها ۱۵۴ میلیارد تومان آن نقدی بوده و بخش قابل توجهی از طریق اسناد خزانه دو ساله به شرکت ساخت تحویل شده است.
* یکی از چالش هایی که آزادراه ها با آن مواجه هستند، تهیه و تهیه قیر است. تخصیص قیر رایگان برای پیشروی پروژه های برتر سازمان، یکی از مصوبههای خوب مجلس بود که باعث شده بود در سالهای اخیر عددهای خوبی به ما پرداخت شود اما امروز قیر 3 برابر شده و از یک میلیون و 200 هزار تومان به 3 میلیون و 100 هزار تومان افزایش پیدا کرده. طبیعی است که در این شرایط ماده ضروری برای پیمانکار سختتر تهیه شده و روند پیشروی پروژههای کوچکتر را کندتر کند.
*عمده مطالبات پیمانکاران مربوط به راه های روستایی است که نزدیک به 3 هزار میلیارد از کل مطالبات را تشکیل میدهد. امروز عددهایی که به ما داده میشود بسیار ناچیز است اما در هر صورت به دنبال تقلیل بدهی ها و تسویه با پیمانکاران هستیم.
* 279 هزار کیلومتر مسیر جاده ای در کشور داریم که به شرکت ساخت تکلیف شده است تا در مجموع 41 هزار کیلومتر راه جدید احداث کند.
* در دولت های یازدهم و دوازدهم بیش از 18 هزار کیلومتر جاده احداث شد که 13 هزار کیلومتر آن راه روستایی بوده است، 54 کیلومتر آزادراه نیز در 5 سال گذشته احداث کردیم که بخش عمده آن به اتمام رسیده و زیر بار ترافیک رفته است.
* 2 هزار و 400 کیلومئتر بزرگراه در 5 سال گذشته و هزار و 340 کیلومتر راه اصلی و هزار و 165 کیلومتر مسیر ریلی احداث شده است که مجموع زیرساخت های حمل و نقلی ساخته شده در 5 سال گذشته 5 هزار و 440 کیلومتر اعم از آزادراه، بزرگراه، راه اصلی، راه روستایی و خط آهن است.
* در هفته دولت سال جاری هزار و 856 کیلومتر انواع راه ها بهره برداری می شود که شامل 98 کیلومتر راه آهن، راه آهن ارومیه –مراغه، 300 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و هزار و 460 کیلومتر راه روستایی است. هزینه احداث این زیرساخت های حمل و نقلی هزار و 765 میلیارد تومان برآورد شده است.
* آزادراه همت ــ کرج نیز با پانزده کیلومتر طول دارد به دلیل نیاز به تملک واحدهای مسکونی موجود در مسیر منابع اعتباری نقد میخواهدکه همین موضوع پیشروی آن را کند کرده است.
* طبق برآوردهای فعلی شرمت زیر ساخت و توسعه بیش از پنج هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است. البته برخی منابع دیگر خبر از 18 هزار میلیارد تومان بدهی میدهند.
* در حال حاضر، هزار و 74 پروژه اجرایی در دست شرکت است که با وجود بحرانهای اخیر پروژههایی که اعتبار کافی دارند و پیمانکار بزرگی آنها را دست گرفته به حیات خود ادامه خواهند داد. اما ممکن است برخی پروژه ها که بودجه بسیار کمی دارند،متوقف شوند.
* اکثر فاینانس ها توسط چینی ها تامین می شود و خروج آمریکا از برجام خیلی نمیتواند برای راه سازی کشور مشکل ایجاد کند. خاصیت خوبی که قراردادهای ریلی ما دارند این است که بیش از 80 درصد آن ساخت داخل است و تجهیزات وارداتی بسیار کم و چندان حیاطی نیست. همچنین شرایط تحریم الان، شرایط بهتری از تحریمهای سابق دارد.
* آزادراه حرم تا حرم پروژه بزرگی است که بیش از 1000 کیلومتر دارد. قم تا گرمسار این آزاد راه به بهرهبرداری رسیده و در حال ارائه خدمات است. قطعه گرمسار به سمنان فعال است که میتوانیم نیمه اول سال آینده 40 کیلومتر را به بهرهبرداری برسانیم.
* تمام آزادراهها قرار است که به زودی الکترونیکی شود که برای توسعه بخش زیرساخت کشور این اتفاق ضروری و اجتناب ناپذیر است. سرمایهگذار برای الکترونیک کردن آزادراههای کشور و سیستم یپارچه پرداخت عوارض جذب شده و قرارداد آن دو هفته پیش به امضای وزیر راه رسیده که حدود 9 ماه طول میکشد تا اجرایی شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط