رویداد۲۴ درگفتوگو با کارشناسان بررسی کرد؛
چرا با کاهش قیمت دلار، قیمت کالاها پائین نمیآید؟/ دلایل مقاومت در برابر کاهش قیمتها
منطق حاکم بر بازار براین اصل است که اصولا قیمتها پس از بالارفتن برای کاهش انعطاف نداشته و به سختی و با روندی کند به سمت قیمتهای قبل میرود بنابراین حداقل ۳ تا ۴ ماه زمان لازم است تا فروشندگان اجناسی را که با قمیت بالا خریداری کردند به فروش رسانده و پس ازآن انتظار کاهش قیمتها را داشت درنتیجه نباید منتظر پایین آمدن قیمتها باشیم.
رویداد۲۴ المیرا بابایی: اگر بنا باشد نامی بر این روزها بگذاریم، احتمالا روزهای گرانیهای بی وقفه بهترین نام برای آن باشد؛ قیمت دلار تا مرز ۲۰ هزار تومان پیش رفت و قیمت همه کالاها به طرز بیسابقهای افزایش رفت و البته با کاهش قیمت دلار، قیبمت کالاها تغییری نکرد! فروشندگان گفتهاند احتمال دارد دوباره قیمت دلار افزایش یابد و آنها مجبور باشند کالای جدید را با قیمت بالا بخرند، بهم همین دلیل باید با همان قیمت قبلی جنس خود را بفروشند.
قاسم انصاری رنانی استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره علت عدم کاهش قیمت اجناس به رویداد۲۴ گفت: از لحاظ روانی افراد برای بالا بردن قیمتها عجله دارند و با کوچکترین خبر گرانی، قیمتها را تغییر میدهند، اما با پایین آمدن نرخ دلار قیمتها به تبع این کاهش روندی نزولی ندارد و فروشندگان همچنان دربرابر تغییر از خود مقاومت نشان میدهند.
استدلال فروشندگان چیست؟
استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفته است: استدلال فروشندگان برای تغییرندادن قیمتها پس از کاهش نرخ دلار معمولا این است که کالا را با قیمت بالا خریداری کردهاند و اگر با قیمت کمتر بفروشند، ضرر میکنند یا اینکه اگر کالا را با قیمت کم بفروشند برای جایگزینی آن با قیمت جدید دچار مشکل خواهند شد و با این دلایل قصد دارند تا اوضاع را به نفع خود پیش ببرند.
به گفته او برخی دیگر از فروشندگان احتمال بازگشت تحریمها در ۱۳ آبان و اعمال فشار اقتصادی آمریکا را دلیل دیگری برای افزایش قیمتهای کالاهای خود میدانند و به همین جهت از لحاظ روانی آمادگی برای کاهش قیمتها را ندارند که عمدتا چنین اطلاعاتی را از فضای مجازی و روزنامهها کسب میکنند.
نباید منتظر پایین آمدن فوری قیمتها باشیم
رئیس موسسه آموزش عالی بصیر ادامه داد: دلیل سوم عدم تغییر قیمت کالاها بعد از کاهش نرخ ارز به جوی که درحوزه کسب وکار حاکم است برمی گردد؛ منطق حاکم بر بازار بر این اصل است که اصولا قیمتها پس از بالارفتن برای کاهش انعطاف نداشته و به سختی و با روندی کند به سمت قیمتهای قبل بازمیگردد؛ بنابراین حداقل ۳ تا ۴ ماه زمان لازم است تا فروشندگان اجناسی را که با قمیت بالا خریداری کردند به فروش رسانده و پس ازآن انتظار کاهش قیمتها را داشت درنتیجه نباید منتظر پایین آمدن فوری قیمتها باشیم.
مقاومت فروشندگان
حسین ابراهیمی رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در گفتوگوی خود با رویداد۲۴ گفته است: وقتی قیمت کالایی از سوی عرضهکنندگان افزایش مییابد برگشت آن به قیمت گذشته با سختی صورت میگیرد؛ علت آن نیز مقاومت فروشندگان برای کاهش قیمتهاست، اما با وجود آنکه قیمت دلار از لحاظ منطقی ارتباط مستقیمی با کالاهای داخلی و مواد خوراکی نداشت، اما آنچه شاهد آن بودیم حاکی از این تاثیرپذیری بود و فضای روانی یا تقاضاهای کاذب باعث شد مردم به سمت خرید سوق پیدا کنند.
تجربیات تلخ گذشته مردم
حسین ابراهیمی میگوید در این شرایط مردم باید خرید کمتری کنند که البته این امر مستلزم ایجاد اعتمادسازی است و به این راحتیها میسرنمیشود چرا که مردم تجربیات تلخی در اقتصاد ایران از سرگذراندهاند و با تکیه برهمین تجارب تلخ، اعتماد به حرفهای مسئولان و اثرگذاری اظهارات آنان بر مردم برای نخریدن موفق نبوده است.
ذهن مردم اندکی آرام شده است
او تاکید کرد: بسیاری از کشورها به خاطر منافع ملی خود زمانی که جنسی گران میشود، خرید نمیکنند یا به اندازه نیاز خرید میکنند تا تولیدکننده مشکل تولید را حل کند و بازار به حالت طبیعی خود برگردد، اما در اقتصاد ما زمانی که قیمت کالایی گران میشود، مردم برعکس تمایل به خرید پیدا میکنند و همین امر مشکل را دو چندان میکند. خوشبختانه با تغییرات صورت گرفته در نرخ دلار تا حدی ذهن مردم آرام شده است و امید میرود که این وضعیت موقتی نباشد و اگر با همین روال ادامه یابد قیمتها به حالت اول بازخواهد گشت.
استدلال فروشندگان چیست؟
استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفته است: استدلال فروشندگان برای تغییرندادن قیمتها پس از کاهش نرخ دلار معمولا این است که کالا را با قیمت بالا خریداری کردهاند و اگر با قیمت کمتر بفروشند، ضرر میکنند یا اینکه اگر کالا را با قیمت کم بفروشند برای جایگزینی آن با قیمت جدید دچار مشکل خواهند شد و با این دلایل قصد دارند تا اوضاع را به نفع خود پیش ببرند.
به گفته او برخی دیگر از فروشندگان احتمال بازگشت تحریمها در ۱۳ آبان و اعمال فشار اقتصادی آمریکا را دلیل دیگری برای افزایش قیمتهای کالاهای خود میدانند و به همین جهت از لحاظ روانی آمادگی برای کاهش قیمتها را ندارند که عمدتا چنین اطلاعاتی را از فضای مجازی و روزنامهها کسب میکنند.
نباید منتظر پایین آمدن فوری قیمتها باشیم
رئیس موسسه آموزش عالی بصیر ادامه داد: دلیل سوم عدم تغییر قیمت کالاها بعد از کاهش نرخ ارز به جوی که درحوزه کسب وکار حاکم است برمی گردد؛ منطق حاکم بر بازار بر این اصل است که اصولا قیمتها پس از بالارفتن برای کاهش انعطاف نداشته و به سختی و با روندی کند به سمت قیمتهای قبل بازمیگردد؛ بنابراین حداقل ۳ تا ۴ ماه زمان لازم است تا فروشندگان اجناسی را که با قمیت بالا خریداری کردند به فروش رسانده و پس ازآن انتظار کاهش قیمتها را داشت درنتیجه نباید منتظر پایین آمدن فوری قیمتها باشیم.
مقاومت فروشندگان
حسین ابراهیمی رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در گفتوگوی خود با رویداد۲۴ گفته است: وقتی قیمت کالایی از سوی عرضهکنندگان افزایش مییابد برگشت آن به قیمت گذشته با سختی صورت میگیرد؛ علت آن نیز مقاومت فروشندگان برای کاهش قیمتهاست، اما با وجود آنکه قیمت دلار از لحاظ منطقی ارتباط مستقیمی با کالاهای داخلی و مواد خوراکی نداشت، اما آنچه شاهد آن بودیم حاکی از این تاثیرپذیری بود و فضای روانی یا تقاضاهای کاذب باعث شد مردم به سمت خرید سوق پیدا کنند.
تجربیات تلخ گذشته مردم
حسین ابراهیمی میگوید در این شرایط مردم باید خرید کمتری کنند که البته این امر مستلزم ایجاد اعتمادسازی است و به این راحتیها میسرنمیشود چرا که مردم تجربیات تلخی در اقتصاد ایران از سرگذراندهاند و با تکیه برهمین تجارب تلخ، اعتماد به حرفهای مسئولان و اثرگذاری اظهارات آنان بر مردم برای نخریدن موفق نبوده است.
ذهن مردم اندکی آرام شده است
او تاکید کرد: بسیاری از کشورها به خاطر منافع ملی خود زمانی که جنسی گران میشود، خرید نمیکنند یا به اندازه نیاز خرید میکنند تا تولیدکننده مشکل تولید را حل کند و بازار به حالت طبیعی خود برگردد، اما در اقتصاد ما زمانی که قیمت کالایی گران میشود، مردم برعکس تمایل به خرید پیدا میکنند و همین امر مشکل را دو چندان میکند. خوشبختانه با تغییرات صورت گرفته در نرخ دلار تا حدی ذهن مردم آرام شده است و امید میرود که این وضعیت موقتی نباشد و اگر با همین روال ادامه یابد قیمتها به حالت اول بازخواهد گشت.