استفاده قطعهسازان از چماق اشتغال کارگران برای دریافت وامهای کلان
رویداد۲۴ سیزده مرداد که انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور به عنوان متولی صنعت قطعه سازی کشور و با دارا بودن ۸۵۰ هزار شاغل در قالب ۱۰۵۰ شرکت قطعه ساز که اعضای این انجمن است. بدین وسیله به اطلاع میرساند که بحرانهای اقتصادی که در ماههای اخیر دامنگیر کشور گردیده است.
مخربترین و ویرانگرترین تاثیرات را بر پیکره این صنعت گذاشته است که در صورت عدم ورود وزارتهای صمت، اقتصاد و کار به این موضوعات، موجب تعطیلی نیمی از واحدهای تولیدی قطعه در کشور گردیده و متعاقب باعث بیکاری بیش از ۴۵۰ هزار نفر از شاغلین این صنعت خواهد گردید.
همچنین شاپور سامعی نایبرئیس انجمن قطعهسازان در نشست خبری اعضای این انجمن با ابراز اینکه "امروز باید به صنعت قطعهسازی کشور تسلیت بگویم"، اظهارداشت: قطعهسازان روزهای بدی را میگذرانند بهنحوی که ضمن تعدیل نیرو شیفتهای کاری خود را هم کاهش دادهاند.
از سوی دیگر بیگلو، دبیر انجمن قطعهسازان در مردادماه ۹۶ با اعلام اینکه امروز صنعت قطعهسازی در بحران قرار دارد، اظهارداشت: در حال حاضر ۱۴ هزار نفر نیرو در این صنعت تعدیل شده که بهاعتقاد ما ۴۵۰ هزار نفر دیگر هم بیکار خواهند شد. به خودروسازان گفتیم ما از اول شهریور امکان تولید قطعه نداریم و آنها نیز بهتبع کاهش ۸۰ درصدی تولید را پیشِرو دارند که مسئولیت بیکاری این افراد متوجه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.
اما دلیل این ماجرا چیست؟
افزایش رقم بدهی خودروسازان به شرکتهای قطعهسازی، عدم تخصیص ارز کافی به قطعه سازان جهت تأمین مواد اولیه با منشا خارجی، تخصیص دیر هنگام ارز مورد نظر قطعه سازان که عملاً تأمین مواد خارجی را متوقف کرده است، افزایش افسار گسیخته مواد اولیه داخلی (فولاد، آلومینوم، مس، برنج و محصولات پتروشیمی)، فشارهای مضاعف گمرکی، بیمهای و مالیاتی و... از مواردی که است که احتمال بیکاری کارگران قطعه سازیها را فراهم آورده است. از سوی دیگر تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران نیززمینه را برای بیکاری کارگران بیشتر فراهم میکند.
در این میان نیز به نظر میرسد که وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکتهای خودروسازی کشورمان برای مقابله با تحریم صنعت خودروسازی ایران برنامه بلند مدتی را در پیش نگرفته اند و تنها به ذخیره سازی قطعات روی آورده اند. این راهکار درست و منطقی نیست چرا که شاید فقط تا آخر سال جواب دهد و مشخص نیست در سالهای آینده چگونه میخواهیم با تحریم قطعات مقابله کنیم؟
صنعت خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشورمان است و باید برنامهای جامع و کامل برای آن تدوین کرد که فعلاً خبری از آن نیست. تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران بسیار سختگیرانهتر از قبل بوده و خروج شرکتهای خارجی از ایران، جلوگیری از ارسال قطعات به داخل کشور، کاهش شدید تولید و بیکار شدن کارگران از جمله عواقب تحریم صنعت خودروسازی ایران خواهد بود.
*عدهای برای گرفتن وامهای کلان هم کارگران را بهانه میکنند
اما تا بوده اینگونه بوده است که زور کارفرمایان هنگام مقابله با مشکل به کارگران میرسد و تعدیل نیرو اولین راهکار در جهت حل مشکل و پاک کردن صورت مسئله هست.
علی خدایی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار درباره بیکاری قطعه سازان میگوید: همواره کارفرمایان با هر مشکلی که روبرو میشوند، کارگران را بازیچه دست خود میکنند و اولین راهکار آنها تعدیل نیروی کار است.
وی با بیان اینکه هر کسی از هر جایی مطالبهای دارد کارگران را گرو میگیرد گفت:قطعه سازیها مگر راهکارهای قانونی برای گرفتن مطالبات خود ندارد؟ چرا بلافاصله تا اتفاقی میافتد، اخراج کارگر، تهدیدِ همه میشود؟
وی افزود: دولت و وزارت صنعت باید به این قضایا رسیدگی کنند. مگر در این وضعیت امنیت شغلی و معیشتی دغدغههای کارگران کم است که هرکسی به هر دلیلی دنبال منفعتی است. حتی عدهای برای گرفتن وامهای کلان کارگران بهانه میکنند که اگر این وام به ما پرداخت نشود حاضر به ادامه مسیر نیستیم و مجبور به اخراج کارگران هستیم. حتی گاهی برای اینکه بتوانند حرفشان را به کرسی بنشانند، یک تعداد کارگر را به صورت صوری اخراج میکنند تا به خواستههای خود برسند.
این عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه عدهای از کارفرمایان به بهانه شرایط دشوار اقتصادی و تحریمها با کارگران قرارداد کوتاه مدت منعقد میکنند بیان کرد: مگر همین مونتاژکاران و خودرو سازان نبودند که براساس آمار گمرک در سهماهه منتهی به پایان خردادماه سال جاری با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که باید برای کالاهای اساسی اختصاص مییافت، حدود ۷۸۰ میلیون دلار انواع قطعات خودرو را به کشور وارد کردند.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با تأکید بر اینکه انحصار بازار خودرو دست خودروسازهاست و مردم مجبور هستند که خودرو را با هر قیمت و کیفیتی از خودروسازان ایرانی بخرند گفت: چه کسی فکر میکرد که روزی پراید را که از نظر کیفیت مطلوب نیست با قیمت ۴۰ میلیون تومان خریداری کند؟ تنها راه حل مشکل در چنین شرایطی تکیه به توان داخلی است. چرا تحریم هازمینه برای تعطیلی واحدهای تولیدی شده است؟ در حال حاضر هم جوانان خلاقی در کشور هستند که اگر امکاناتی در اختیار آنها قرار گیرد، میتوانند ابتکارات زیادی را خلق کنند.
وی با بیان اینکه وظیفه دولت و خودروسازان حمایت از کارگران گفت: بی کیفیتترین خودروها با قیمت بالا تحویل مردم میدهند. خواسته اصلی فعالان کارگری ورود فوری وزارت صنعت، معدن و تجارت به قضیه گرو قرار دادن امنیت شغلی کارگران بین درگیریهای قطعهسازان و خودروسازهاست.