کارت سوخت چگونه از قاچاق جلوگیری میکند؟
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه با استفاده از کارت سوخت می توان قاچاق سوخت از قسمت جایگاههای سوخت را مدیریت کرد، گفت: استفاده از کارت سوخت روشن میکند که آیا قاچاق سوخت از طریق سوخت گیری مکرر خودروها از کشور انجام می شود یا از طریق تخلف جایگاهداران از جای دیگری سر در میآورد.
رویداد۲۴ اسدالله قره خانی اشاره به الزام استفاده از کارت سوخت از ۲۰ مرداد ماه بیان کرد: اصل استفاده از کارت سوخت بدون افزایش قیمت و سهیمه بندی یک امر قانونی است و دولت باید زودتر از این به سمت استفاده از کارت سوخت میرفت.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره چرایی استفاده از کارت سوخت بیان کرد: ما امروز با پدیده قاچاق سوخت در کشور مواجه هستیم که مورد اعتراض همگان نیز قرار گرفته است. گاهی نیز در تلویزیون یا فضای مجازی کلیپهایی پخش میشود که خودروها در صف ایستاده اند که از مرزهای شرقی کشور خارج شوند یا اینکه لنجهایی به کنار دریا آمده اند و لوله کشیده و سوخت را میبرند که این مسائل باعث ناراحتی مردم میشود که حق نیز دارند.
وی در ادامه تاکید کرد: در داخل کشور سوخت به صورت یارانهای در اختیار مردم قرار میگیرد، اما بنا نیست که در خارج مرزهای ما نیز افراد از سوخت با یارانه کشور ما استفاده کنند و یا سود کلان آن نیز به جیب افراد قاچاقچی و یا سودجو برود.
قره خانی گفت: یکی از راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت میتواند استفاده از کارت سوخت باشد تا مشخص شود که بنزین و حاملهای انرژی که از کشور خارج میشود مربوط به کدام بخش است توزیع یا تولید؟ که خارج از سیستم انتقال مییابد.
وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص قاچاق سوخت سه پیش فرض وجود دارد یا مربوط به بخش تولید است که خارج از سیستم آن را انتقال میدهند که بنده این امر را بعید میدانم چراکه عمدتا همه پالایشگاههای کشور دولتی هستند. یا در انبارها و مخازن شرکت پالایش و پخش قاچاق اتفاق میافتد و یا در جایگاههای سوخت. در خصوص بنزین و نفت مکانهای دیگری نیز میتواند باشد مثل نیروگاه، کارخانجات، بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی. اما ما میتوانیم حداقل با استفاده از کارت سوخت قاچاق از قسمت جایگاههای سوخت را مدیریت کنیم.
قره خانی در ادامه تصریح کرد: جایگاههای سوخت تقریبا همگی خصوصی سازی شده اند و عدهای فرصت طلب مواد هیدروکربنیک نظیر مازوت را خریداری میکنند و طی فرآیندی این مواد هیدرو کربنیک را به مواد سبکتر تبدیل میکنند و به بنزین و گازوئیل نزدیک میشوند و شبکههای توزیع نیز بعضا بخشی از سوخت خود را به افرادی که این نوع فعالیتها را دارند میدهند و سپس با یکدیگر مخلوط میشوند و سپس اینها را صادر میکنند و حتی این سوخت از مبادی رسمی کشور خارج میشود.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه اظهار کرد: کمیسیون انرژی درباره این موضوع هفته گذشته جلسهای برگزار کرد و از انجمن صادر کنندگان مواد هیدروکربنیک، انجمن صادر کنندگان مواد نفتی، سازمان بازرسی کل کشور، ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و شرکت پالایش و پخش دعوت کرده بود و قرار شد کمیتهای در این زمینه در کمیسیون انرژی تشکیل شود و آنها گزارشات خود را در این زمینه ارسال کنند تا راهکارهای مبارزه با این موضوع را پیدا کنیم. کمیسیون انرژی قرار است با جدیت به این موضوع ورود و جزئیات را بررسی کند.
قره خانی در پایان گفت: یکی از راههای مقابله با قاچاق سوخت همین کارت سوخت است که روشن شود آیا خودروها به صورت مکرر سوخت میزنند و سپس تخلیه میکنند و از مرزهای کشور خارج میکنند و یا اینکه جایگاهداران از دو تانکری که در روز دریافت میکند و حدود ۶۰ هزار لیتر است تنها ۴۰ هزار لیتر آن را فروخته و ۲۰ هزار لیتر دیگر آن از جای دیگری سر در میآورد. استفاده از کارت سوخت حداقل این موضوع را روشن خواهد کرد.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره چرایی استفاده از کارت سوخت بیان کرد: ما امروز با پدیده قاچاق سوخت در کشور مواجه هستیم که مورد اعتراض همگان نیز قرار گرفته است. گاهی نیز در تلویزیون یا فضای مجازی کلیپهایی پخش میشود که خودروها در صف ایستاده اند که از مرزهای شرقی کشور خارج شوند یا اینکه لنجهایی به کنار دریا آمده اند و لوله کشیده و سوخت را میبرند که این مسائل باعث ناراحتی مردم میشود که حق نیز دارند.
وی در ادامه تاکید کرد: در داخل کشور سوخت به صورت یارانهای در اختیار مردم قرار میگیرد، اما بنا نیست که در خارج مرزهای ما نیز افراد از سوخت با یارانه کشور ما استفاده کنند و یا سود کلان آن نیز به جیب افراد قاچاقچی و یا سودجو برود.
قره خانی گفت: یکی از راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت میتواند استفاده از کارت سوخت باشد تا مشخص شود که بنزین و حاملهای انرژی که از کشور خارج میشود مربوط به کدام بخش است توزیع یا تولید؟ که خارج از سیستم انتقال مییابد.
وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص قاچاق سوخت سه پیش فرض وجود دارد یا مربوط به بخش تولید است که خارج از سیستم آن را انتقال میدهند که بنده این امر را بعید میدانم چراکه عمدتا همه پالایشگاههای کشور دولتی هستند. یا در انبارها و مخازن شرکت پالایش و پخش قاچاق اتفاق میافتد و یا در جایگاههای سوخت. در خصوص بنزین و نفت مکانهای دیگری نیز میتواند باشد مثل نیروگاه، کارخانجات، بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی. اما ما میتوانیم حداقل با استفاده از کارت سوخت قاچاق از قسمت جایگاههای سوخت را مدیریت کنیم.
قره خانی در ادامه تصریح کرد: جایگاههای سوخت تقریبا همگی خصوصی سازی شده اند و عدهای فرصت طلب مواد هیدروکربنیک نظیر مازوت را خریداری میکنند و طی فرآیندی این مواد هیدرو کربنیک را به مواد سبکتر تبدیل میکنند و به بنزین و گازوئیل نزدیک میشوند و شبکههای توزیع نیز بعضا بخشی از سوخت خود را به افرادی که این نوع فعالیتها را دارند میدهند و سپس با یکدیگر مخلوط میشوند و سپس اینها را صادر میکنند و حتی این سوخت از مبادی رسمی کشور خارج میشود.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه اظهار کرد: کمیسیون انرژی درباره این موضوع هفته گذشته جلسهای برگزار کرد و از انجمن صادر کنندگان مواد هیدروکربنیک، انجمن صادر کنندگان مواد نفتی، سازمان بازرسی کل کشور، ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و شرکت پالایش و پخش دعوت کرده بود و قرار شد کمیتهای در این زمینه در کمیسیون انرژی تشکیل شود و آنها گزارشات خود را در این زمینه ارسال کنند تا راهکارهای مبارزه با این موضوع را پیدا کنیم. کمیسیون انرژی قرار است با جدیت به این موضوع ورود و جزئیات را بررسی کند.
قره خانی در پایان گفت: یکی از راههای مقابله با قاچاق سوخت همین کارت سوخت است که روشن شود آیا خودروها به صورت مکرر سوخت میزنند و سپس تخلیه میکنند و از مرزهای کشور خارج میکنند و یا اینکه جایگاهداران از دو تانکری که در روز دریافت میکند و حدود ۶۰ هزار لیتر است تنها ۴۰ هزار لیتر آن را فروخته و ۲۰ هزار لیتر دیگر آن از جای دیگری سر در میآورد. استفاده از کارت سوخت حداقل این موضوع را روشن خواهد کرد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط