سرمایهای که از جیب مردم رفت/ چرا خریداران از خودروهای گازسوز استقبال نمیکنند؟
رویداد۲۴ ندا جعفری: آمارها از کاهش شدید تولید خودروهای دوگانه سوز در کشور خبر میدهند، ایرانخودرو با تولید ۵ هزار و ۹۹۷ دستگاه از انواع محصولات خود طی ۴ ماهه ابتدای سال ۹۸ گذشت، به تنهایی بار تولید دوگانه سوزها را به دوش میکشد. دیگر خودروساز کشور، یعنی سایپا که پیشتر با تولید تیبا دوگانه سوز در سایت کاشان در این بخش فعال بود، اما در هیچ تیبای دوگانه سوزی را طی مدت یاد شده در خطوط خود تولید نکرده است.
سهم ایران خودرو از محصولات دوگانه سوز تا تیرماه سالجاری ۱۶هزار و ۸۶۴ دستگاه و سهم سایپا ۳ هزار و ۲۴۶ دستگاه بود. مقایسه آمار تولید سال جاری با سال ۹۷ گویای حرکت منفی ۷۰ درصدی تولید خودروی دوگانه سوز در خطوط تولید دو خودروساز بزرگ کشور است.
بدین ترتیب در شرایطی که سایپا تولید تنها محصول دوگانه سوز خود را در چهار ماهه سال جاری به صفر رسانده، ایران خودرو سه محصول پژو ۴۰۵، سمند و پژو پارس دوگانه سوز را تولید میکند. در میان این سه محصول، پژو ۴۰۵ تولیدی در سایت ایران خودروی خراسان توانسته ۳/ ۵۸درصد دوگانهسوزهای تولیدی تا پایان تیرماه امسال را به خود اختصاص دهد. سایت خراسان ایران خودرو توانسته در مدت یادشده ۳ هزار و ۵۰۱ دستگاه پژوی ۴۰۵ دوگانهسوز تولید کند.
دو محصول دیگر ایران خودرو یعنی سمند و پژو پارس به ترتیب ۵/ ۲۴ و ۱/ ۱۷درصد از تولید خودروهای دوگانه سوز را به خود اختصاص دادهاند.
امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ درباره کاهش تیراژ دوگانه سوزها میگوید: ۷ سال پیش سیاستها در راستای دوگانه سوز کردن خودروها بود و خودروسازان و قطعه سازان سرمایههای خود را به این مسیر آوردند. سرمایههای زیادی به این سمت آمد، اما به مرور با ثابت ماندن بهای بنزین، از نظر اقتصادی تولید خودروی گازسوز چندان سودی به همراه نداشت.
کاکایی میگوید: در این میان با توجه به قیمت خودروهای دوگانه سوز که در بازار گرانتر از خودروهای بنزینی به فروش میرود استقبال مردم نیز به مرور کاسته شد ضمن آنکه فضای مفید صندوق عقب خودروها نیز به کپسول گاز اختصاص پیدا میکرد و این موضوع نقطه ضعف این خودروها محسوب شد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه میدهد: رانندگان خودروهای دوگانه سوز از توان پایین موتور این خودروها و عملکرد و کشش آن ناراضی بودند و مردم این خودروها را نخریدند و تولید آن نیز افت کرد. این اتفاق بر سر خودروهای دیزلی نیز آمد و خودروهای دیزلی و هیبریدی و برقی نیز با همین مشکل روبرو شدند هر چند این خودروها آماده فروش در بازار شدند، اما ارزش آفرینی ندارند و مردم برای خرید به این خودروها توجهی نمیکنند. در این میان ایستگاههایی برای خودروهای گازسوز در سراسر کشور طراحی و آماده شد و همه هزینه آن نیز از جیب مردم رفت، اما امروز با مشکل جدی مواجه شدهاند و ارزش آفرینی و سود ندارند.
او میگوید: در صورتی که تفاوت قیمت بنزین و گاز زیاد بود، شاید خودروهای گازسوز جایی در جادههای کشور زیاد بود، اما امروز تفاوت قیمت ۱۰ درصدی چندان فرقی برای انتخاب نوع خودرو ندارد و اگر این تفاوت ۷۰ تا ۸۰ درصد برسد و این تفاوت معنادار شود این خودروها نیز جایی در بین مردم پیدا کنند.