تاریخ انتشار: ۱۸:۴۳ - ۲۳ تير ۱۳۹۹

نیاز‌های فناورانه ایران خودرو برای توسعه همکاری با دانشگاه اعلام شد

نخستین نشست از سلسله نشست‌های مجازی تخصصی دانشگاه و صنعت خودرو، با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و گروه صنعتی ایران خودرو و با هدف ارتباط بیشتر این دو حوزه برگزار شد.

رویداد۲۴  در نشست مذکور که به صورت برخط و با حضور بیش از ۲۲۰ نفر از استادان و پژوهشگران برتر دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های تخصصی زیر مجموعه وزارت علوم برگزار شد، ضمن بررسی چالش‌های موجود در زمینه برقراری و تعامل اثربخش میان صنعت و دانشگاه، به صورت تخصصی نیاز‌های آینده این حوزه، سیستم‌ها و قطعات مورد نیازدر صنعت خودرو، بررسی روش‌های همکاری با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و برقراری امکانات و زیر ساخت‌های موجود در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.

کیانوش پور مجیب، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو با اشاره به دورنمای ایران خودرو و جایگاه این شرکت در صنعت خودرو، نیاز این خودروساز به انتقال فن آوری‌های به روز را مهم ارزیابی کرد و گفت: صنعت خودرو از حوزه‌های بسیار متنوع و پیچیده‌ای است که نیازمند همکاری مشترک میان دانشگاه و خودروساز است.
بیشتر بخوانید: اجرای ۱۲۱ پروژه برای ارتقای کیفی محصولات ایران خودرو در سال جهش تولید
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو عنوان کرد: برای تولید یک خودرو هزاران قطعه از زنجیره تامین وارد خطوط تولید شده که باید ضمن پشت سر گذاشتن آزمون‌های مختلفی کیفی و فنی، رضایتمندی مشتری نهایی را سبب شود.

وی لازمه رسیدن به این هدف را دستیابی به سطح بالای تکنولوژی در تمام حوزه‌های صنعت خودرو دانست.
پورمجیب گفت: شرایط تحریمی حاکم بر کشور این نیازمندی را چندین برابر افزایش داده است و به همین دلیل ایران خودرو توسعه همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی در تمامی حوزه‌های تخصصی را در دستور کارخود قرار داده است و امیدواریم با کمک هم با پروژه سازی و تیم سازی مشترک و تخصیص منابع مالی مناسب، نهایتا از خروجی‌های آن در صنعت خودرو استفاده کنیم و محصولاتی با کیفیت و مورد انتظار جامعه را به بازار عرضه کنیم.

وی افزود: در صورت تعریف سیستم و مکانیزم مناسب میان این دانشگاه و صنعت می‌توانیم اثرات این تعامل را در ارتقای محصولات و داخلی سازی قطعات مورد نیاز شاهد باشیم.
 
در ادامه این نشست، سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز ضمن استقبال از ایجاد ارتباط میان وزارت عتف و گروه صنعتی ایران خودرو عنوان کرد: همواره کار اجرایی در حوزه صنعت بسیار پیچیده و سخت است و خوشبختانه گروه صنعتی ایران خودرو در سال‌های اخیر توانسته به عنوان نمونه موفق در حوزه صنعت کشور، نظریه‌ها و پروژه‌های تئوری را به مرحله اجرا درآورد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: عملکرد این شرکت در توسعه دانش الکترونیک، مواد، دینامیک خودرو، پلیمر، طراحی و مکانیک خودرو می‌تواند به عنوان الگویی موفق برای دانشگاهیان کشور باشد و به نظر می‌رسد استادان و دانشگاهیان ما می‌توانند با تعریف مکانیزم‌های اثربخش و استفاده از تجربه مدیران ایران خودرو به تبادل اطلاعات و عملیاتی شدن فرآیند انتقال دانش در شرایط کنونی صنعت خودرو کمک کنند.

سیف با بیان تعریف مکانیزم‌های همکاری ظهار داشت: برای حصول نتیجه ضروری است همه دانشگاهیان با سعه صدر و پیگیری مسائل در این حوزه، تعاملی اثربخش با صنعت خودرو داشته باشند.

وی افزود: برای ارتقای همکاری‌ها، دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها نباید منتظر انعقاد قرارداد‌ها و تفاهم نامه‌ها باشند، بلکه وزارت علوم و تحقیقات در این زمینه روش‌های و مکانیز‌های متعدد گوناگونی دارد که با استفاده از آن می‌توان با خودروسازان همکاری کرد.

در ادامه این نشست آنلاین، استادان مدعو به صورت برخط با مدیران ایران خودرو در زمینه‌های مختلف به بحث و گفتگو پرداختند و نیاز‌های فناورانه شرکت ایران خودرو در زمینه‌های مختلف از سوی مدیران این شرکت و استادان به شرح زیر عنوان شد: استفاده از مواد سبک‌تر برای بخش‌هایی، چون داشبورد، به کارگیری فناوری‌های جدید برای افزایش ظرفیت برودتی داخلی سازی به روز رسانی فرآیند تولید قطعات پلاستیکی با ضخامت کمتر و استحکام مناسب در جهت کاهش وزن خودرو تولید شیشه برای سقف‌های پانوراما، به روز رسانی فرآیند تولید فناوری تولید قطعات پلاستیکی دکوراتیو در سطح خارجی خودرو به کارگیری آیینه‌های جانبی هوشمند در خودرو فناوری طراحی و تولید نوار‌های آب بندی با حداقل سرمایه گذاری Hot Stamping، فرم دهی آسان ورق‌ها با استحکام بالای ۱۲۰۰ مگاپاسکال با گرم کردن و رساندن به دمای خمیر شدن فولاد چسب‌های سازه‌ای با استحکام بسیار بالا که به جای نقطه جوش یا با ترکیب نقطه جوش در اتصالات بدنه خودرو استفاده می‌شود استفاده از جوش لیزر برای اتصال قطعات بدنه که علاوه بر دقت و یک نواختی باعث کاهش وزت ناشی از حذف فلنج‌ها می‌شود.
 
منبع: ایکوپرس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما