حمله اقتصادى عربستان به منافع اقتصادى ايران در كشتيرانى
طى ماههاى گذشته روابط ايران و عربستان سعودی شاهد تنشهای بسیاری بوده و در اين میان آلسعود و همپيمانان منطقهای آن مدام در حال حمله اقتصادى به منافع ايران و ايرانيان هستند و انفعال در رفتار تصميمات ايران مشهود است.
رویداد۲۴- طى ماههاى گذشته روابط ايران و عربستان سعودی شاهد تنشهای بسیاری بوده و در اين میان آلسعود و همپيمانان منطقهای آن مدام در حال حمله اقتصادى به منافع ايران و ايرانيان هستند و انفعال در رفتار تصميمات ايران مشهود است.
ماهها قبل کشورهای عربستان و بحرین شرایط بسیار سخت و غیرقابل قبولی را برای شرکتهای کشتیرانی ایرانی ایجاد کردند که بر اساس آن هیچ شناوری با پرچم ایران قادر به تردد در بنادر عربستان و بحرین نیست و حتی شناورهایی با پرچم خارجی که در مسیر خود از بندرهای ایرانی عبور کرده و قصد سرویسدهی در بنادر کشور عربستان و یا بحرین را داشته باشند نیز اجازه پهلوگیری ندارند.
در همین راستا شرکتهای بینالمللی بیمه به کلیه مشتریان خود عواقب تخطی از قوانین جدید وضع شده در کشورهای عربستان و بحرین را گوشزد کرده و در صورت بروز مشکل از خود سلب مسؤولیت کردهاند.
با توجه به این که عربستان و بحرین چنین قوانین خصمانهای را علیه شرکتهای ایرانی وضع کردهاند، ایران نیز میبايست همین رویه را در تقابل با عربستان و شرکتهای وابسته به آن اتخاذ کند و مانع سرویسدهی آنها در بنادر ایران شود.
باید توجه داشت که به دنبال برچیده شدن تحریمهای غرب، ایران به عنوان بازاری جدید با پتانسیل بسیار عالی برای تمامی خطوط کشتیرانی جهانی تبدیل شده است. همچنین اکنون همه خطوط کشتیرانی جهانی سرویسهای خود را به ایران از سر گرفته و یا در حال پیگیری آغاز آن هستند تا از فرصت استفاده کنند.
در همین راستا شرکتهای (UASC) (United Arab Shipping Line) و Bahri که مالکین سعودی دارند، با تعداد زیادی شناور و پرچم عربستان به سرویسدهی در بنادر مختلف خلیج فارس مشغول هستند.
شرکت UASC فعالیت خود را با فرستادن کانتینر به بنادر ایران آغاز کرده تا از بازار روبه رشد آن بهرهمند شود و در آینده شناورهای خود را نیز اعزام میکند.
قابل توجه است که در حال حاضر شناورها و کانتینرهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و یا ملی نفتکش اجازه ورود به آبهای عربستان و بحرین را ندارند. این در حالی است که پیش از وضع تحریمها و قانون تحقیرآمیز ضدایرانی از سوی عربستان و بحرین، در سال گذشته شرکتهای کشتیرانی ایرانی سهم قابل توجهی از بازار دریایی عربستان و بحرین را به خود اختصاص داده بودند.
اگر دولت جمهورى اسلامى ايران تنها دستورالعملهاى متقابل را نسبت به اعمال عربستان انجام دهد، با توجه به سهم بازار بيشتر ايران نسبت به عربستان در واردات و صادرات، قطعا هزينه تمام شده ارسال محصولات به عربستان افزايش خواهد يافت و اثرات منفی آن متوجه سعودیها خواهد بود.
باید در نظر گرفت که اکنون با سهلانگارى و انفعال ايران نسبت به اعمال اقتصادى عربستان، ضربهاى سنگين نسبت به قيمت و زمان حمل محصولات به ايران بر مردم كشور وارد شده است.