وزیر راه و شهرسازی:تمام سدها برای ورود هواپیما به ایران شکسته شد/ اولین هواپیما پاییز می آید
سیاست اصلی ما بازپسگیری سهم ایران از بازارهای جهانی است و ما چه در حوزه خرید هواپیماها و چه در سیاستهای کلان این امر را پیگیری میکنیم و به محققشدن آن بسیار امیدواریم.
رویداد۲۴- سیاست اصلی ما بازپسگیری سهم ایران از بازارهای جهانی است و ما چه در حوزه
خرید هواپیماها و چه در سیاستهای کلان این امر را پیگیری میکنیم و به
محققشدن آن بسیار امیدواریم.
وزیر
راه و شهرسازی با بیان این که مجوز جدید صادر شده از سوی خزانهداری
آمریکا تمام سدهای موجود بر سر راه ورود هواپیماهای جدید به ایران را شکست
اظهار کرد: با اجراییشدن این توافق هواپیماهای جدید در پاییز امسال وارد
ناوگان میشوند و تمام شرکتهای ایرانی میتوانند مذاکرات خود را به شکل
مستقیم با طرفهای خارجی ادامه دهند.
عباس آخوندی درباره تعداد دقیق هواپیماهایی که در جریان مجوز جدید اوفک وارد ایران میشوند اظهار کرد: طبق توافق اولیهای که با ایرباس داشتهایم از سال 2016 باید 8 فروند هواپیما به ایران تحویل میشد و مابقی در جریان توافقی 8 ساله وارد ناوگان میشدند. براین اساس ما امیدواریم تا پیش از پایان سال جاری میلادی نخستین هواپیماها به ایرانایر تحویل شود.
او ادامه داد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از مسائل باقیمانده بر سر توافق ایران با ایرباس به پایان رسیده و میتوان اظهار کرد تقریبا در تمام مباحث فنی جمعبندیهای لازم صورت گرفته است. تنها برای برخی مسائل تجاری مذاکراتی باید انجام شود که با ورود نمایندگان ایرباس در این هفته و هفته آینده مسائل مربوط پیگیری میشود و امیدواریم به زودی کار در این حوزه به پایان برسد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که براساس مجوز جدید ورود هواپیماهای ایرباس و بویینگ به ایران بدون مشکل اجرایی خواهد شد، تاکید کرد: نه تنها این مجوز برای توافقهای صورت گرفته میان ایرانایر و این شرکتها قابل اجراست که حتی در این راستا تمام شرکتهای هواپیمایی ایرانی مجوز آن را خواهند داشت که مذاکرات خود را نهایی کرده و برای ورود هواپیماهای جدید اقدام کنند.
آخوندی با اشاره به این که اجرای این توافقها پس از حدود 40 سال به ایران اجازه خرید مستقیم از بویینگ و ایرباس را میدهد اظهار کرد: این موضوع به معنای آن خواهد بود که ما میتوانیم پس از حدود 4 دهه بار دیگر سهم خود را از بازار جهانی پس بگیریم. ایرانایر در سال 1345 بخشی از بازار جهانی را در اختیار داشت و حالا زمان آن رسیده که ما سهم خود را از بازار 400 میلیون نفری مسافران هوایی در منطقه پس بگیریم.
وی با بیان این که بیتدبیریهای 10 سال گذشته باعث شد ایران آسمان خود را به کشورهای خارجی واگذار کند عنوان کرد: قطعا در فضای رقابتی موجود رقبای ما تمام تلاش خود را میکنند که این بازار از دستشان خارج نشود. از اینرو در کنار مسائل تجاری و فنی یکی از دلایل طولانیشدن مذاکرات با شرکتهای تولیدکننده هواپیما سنگاندازی رقبای منطقهیی ما بود.
آخوندی ادامه داد: در این موضوع لابیهای اسراییلی به عنوان بزرگترین دشمن ما در منطقه نیز تلاش بسیاری کردند تا این توافقات اجرایی نشود اما خوشبختانه ما با پیگیریهایی که داشتیم توانستیم بسیاری از این سدها را بشکنیم و نسبت به ورود هواپیماهای جدید اقدام کنیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره آخرین خبرها از مذاکره ایران با شرکت میتسوبیشی ژاپن برای خرید هواپیماهای جدید نیز گفت: یکی از ایرلاینهای ایرانی مذاکرات خود را با این شرکت ژاپنی آغاز کرده که در این راستا قدمهای مثبتی نیز برداشته شده است. با توجه به صدور مجوزهای لازم از سوی آمریکا به نظر میرسد ورود این هواپیماها به کشور نیز در صورت نهاییشدن مذاکرات با مشکل خاصی مواجه نشود.
او همچنین درباره نرخ بلیت هواپیماهای جدید نیز اظهار کرد: خوشبختانه با اجراییشدن سیاست رقابتی در بازار ایران ما میبینیم که در شرایط غیر پیک قیمتها حتی از گذشته پایینتر هم خواهند بود. با ورود هواپیماهای جدید نیز شرکتها براساس همین فضای رقابتی عمل خواهند کرد که به نظر میرسد در آن حقوق مردم و مسافران به طور کامل اجرایی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: سیاست اصلی ما بازپسگیری سهم ایران از بازارهای جهانی است و ما چه در حوزه خرید هواپیماها و چه در سیاستهای کلان این امر را پیگیری میکنیم و به محققشدن آن بسیار امیدواریم.
عباس آخوندی درباره تعداد دقیق هواپیماهایی که در جریان مجوز جدید اوفک وارد ایران میشوند اظهار کرد: طبق توافق اولیهای که با ایرباس داشتهایم از سال 2016 باید 8 فروند هواپیما به ایران تحویل میشد و مابقی در جریان توافقی 8 ساله وارد ناوگان میشدند. براین اساس ما امیدواریم تا پیش از پایان سال جاری میلادی نخستین هواپیماها به ایرانایر تحویل شود.
او ادامه داد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از مسائل باقیمانده بر سر توافق ایران با ایرباس به پایان رسیده و میتوان اظهار کرد تقریبا در تمام مباحث فنی جمعبندیهای لازم صورت گرفته است. تنها برای برخی مسائل تجاری مذاکراتی باید انجام شود که با ورود نمایندگان ایرباس در این هفته و هفته آینده مسائل مربوط پیگیری میشود و امیدواریم به زودی کار در این حوزه به پایان برسد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که براساس مجوز جدید ورود هواپیماهای ایرباس و بویینگ به ایران بدون مشکل اجرایی خواهد شد، تاکید کرد: نه تنها این مجوز برای توافقهای صورت گرفته میان ایرانایر و این شرکتها قابل اجراست که حتی در این راستا تمام شرکتهای هواپیمایی ایرانی مجوز آن را خواهند داشت که مذاکرات خود را نهایی کرده و برای ورود هواپیماهای جدید اقدام کنند.
آخوندی با اشاره به این که اجرای این توافقها پس از حدود 40 سال به ایران اجازه خرید مستقیم از بویینگ و ایرباس را میدهد اظهار کرد: این موضوع به معنای آن خواهد بود که ما میتوانیم پس از حدود 4 دهه بار دیگر سهم خود را از بازار جهانی پس بگیریم. ایرانایر در سال 1345 بخشی از بازار جهانی را در اختیار داشت و حالا زمان آن رسیده که ما سهم خود را از بازار 400 میلیون نفری مسافران هوایی در منطقه پس بگیریم.
وی با بیان این که بیتدبیریهای 10 سال گذشته باعث شد ایران آسمان خود را به کشورهای خارجی واگذار کند عنوان کرد: قطعا در فضای رقابتی موجود رقبای ما تمام تلاش خود را میکنند که این بازار از دستشان خارج نشود. از اینرو در کنار مسائل تجاری و فنی یکی از دلایل طولانیشدن مذاکرات با شرکتهای تولیدکننده هواپیما سنگاندازی رقبای منطقهیی ما بود.
آخوندی ادامه داد: در این موضوع لابیهای اسراییلی به عنوان بزرگترین دشمن ما در منطقه نیز تلاش بسیاری کردند تا این توافقات اجرایی نشود اما خوشبختانه ما با پیگیریهایی که داشتیم توانستیم بسیاری از این سدها را بشکنیم و نسبت به ورود هواپیماهای جدید اقدام کنیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره آخرین خبرها از مذاکره ایران با شرکت میتسوبیشی ژاپن برای خرید هواپیماهای جدید نیز گفت: یکی از ایرلاینهای ایرانی مذاکرات خود را با این شرکت ژاپنی آغاز کرده که در این راستا قدمهای مثبتی نیز برداشته شده است. با توجه به صدور مجوزهای لازم از سوی آمریکا به نظر میرسد ورود این هواپیماها به کشور نیز در صورت نهاییشدن مذاکرات با مشکل خاصی مواجه نشود.
او همچنین درباره نرخ بلیت هواپیماهای جدید نیز اظهار کرد: خوشبختانه با اجراییشدن سیاست رقابتی در بازار ایران ما میبینیم که در شرایط غیر پیک قیمتها حتی از گذشته پایینتر هم خواهند بود. با ورود هواپیماهای جدید نیز شرکتها براساس همین فضای رقابتی عمل خواهند کرد که به نظر میرسد در آن حقوق مردم و مسافران به طور کامل اجرایی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: سیاست اصلی ما بازپسگیری سهم ایران از بازارهای جهانی است و ما چه در حوزه خرید هواپیماها و چه در سیاستهای کلان این امر را پیگیری میکنیم و به محققشدن آن بسیار امیدواریم.
منبع: ایسنا