توشه سفر وزیر اقتصاد آلمان به ایران چه بود؟
پدرام سلطانی در پاسخ به این سوال که رهاورد سفر گابریل زیگمار برای اقتصاد ایران چه بود؟ گفت: برای پاسخ به این سوال لازم است نگاهی به وضعیت کنونی آلمان به لحاظ اقتصادی و تجاری داشته باشیم. آلمان یکی از اقتصادهای بزرگ دنیاست و بر اساس رتبهبندی، این کشور در زمره چهار کشور اول دارای بزرگترین اقتصادهای جهان قرار میگیرد. به عبارت دیگر، تمام ویژگیهایی که از نظر اعتبار و اندازه اقتصادی کشور آلمان وجود دارد، اهمیت این کشور را در فعالیتها و تعاملات اقتصادی نشان میدهد و طبیعی است برای ایران نیز با این ویژگیهایی که آلمان دارد، گسترش روابط تجاری میتواند فرصتهای خیلی خوبی را در همکاریهای بین دو کشور بروز و ظهور دهد.
او افزود: اما باید برای استفاده از آن برنامه داشت و به بهترین شکل تلاش کرد تا از آنها حداکثر استفاده را داشته باشیم. در عین حال باید به این نکته همواره توجه کنیم که آلمان و کالاهای آلمانی، در دنیا به کیفیت شهره هستند و صنایع آلمانی در تکنولوژی و فناوری، در دنیا جایگاه بسیار معتبر و شناختهشدهای دارند.
سلطانی بیان کرد: به بیان دیگر، کالاهای آلمانی جزو کیفیتهای برتر دنیا هستند و همینطور، طبیعتاً اهمیت اقتصاد آلمان این فرصت و امکان را میتواند به ایران بدهد که در کنار ویژگیهایی که اقتصاد پرپتانسیل ایران دارد از امکانات تامین مالی و همینطور سرمایهگذاری آلمانیها در ایران بهره ببریم.
نایبرئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران درباره 10 سند و موافقتنامه همکاری اقتصادی که بین ایران و آلمان به امضا رسیده است و سیگنالی که به اقتصاد ایران و فعالان اقتصادی میدهد، گفت: به هر حال مدت طولانی از آخرین کمیسیون اقتصادی دو کشور گذشته است و اینکه مجدداً بعد از این مدت، دوباره این کمیسیون برگزار شده، نشانگر این است که علاقهمندی آلمانیها به گسترش و بازیابی روابط تجاری با ایران نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است.
او افزود: در خلال یک سال اخیر، هیاتهای متعددی از آلمان به ایران آمدند که اتفاقاً بیشترین تعداد هیات تجاری و اقتصادی وارده به ایران را در ماههای گذشته پس از برجام، نشان میدهد. همین امر نشانگر علاقهمندی بخش خصوصی آلمان به کار با ایران است و هم ظرفیت آنها را برای همکاری با بخش خصوصی ایران نشان میدهد.
سلطانی در ادامه بیان کرد: نکته قابل توجه این است که در رفت و آمدهای این شرکتها به ایران و در جریان ملاقات و مذاکره با فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان این کشور به صراحت اعلام میکردند که در کار با ایران، صرفاً به دنبال فروش کالا نیستند بلکه میخواهند سرمایهگذاریهای جدید در اقتصاد ایران داشته و کارهای ماندگار و وسیعی در اقتصاد ایران انجام دهند. این خود یک نکته شایسته توجه است که چرخش در سیاستهای همکاری اقتصادی با ایران را نشان میدهد.
او در پاسخ به این سوال که آیا 10 سند همکاری، به نفع بخش خصوصی ایران تمام میشود؟ گفت: البته اطلاعات کمیسیون مشترک ایران و آلمان و چگونگی توافقنامههای امضاشده را باید از مسوولان وزارت امور اقتصادی و دارایی سوال کنید تا عمیقتر باشد.
سلطانی افزود: البته برگزاری این کمیسیون مشترک به جهت اظهارنظر آقای زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد این کشور قبل از سفر به ایران، کمی تحتالشعاع قرار گرفت و به نظر هم میرسد که اخبار مربوط به آن در محاق رفته و در سایه آن اظهارنظر و مسائل سیاسی حاشیهای آن، اطلاعات دقیقی منتشر نشد و مفاد این توافقنامهها، انعکاس لازم را پیدا نکرده است تا فعالان اقتصادی بتوانند اطلاعات دقیقتری از وضعیت این توافقنامهها و سندهای همکاری داشته باشند.
نایبرئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در ادامه بیان کرد: در مورد بخش خصوصی نیز به نظر نمیرسد که اتفاق تازهای افتاده باشد، این در حالی است که تفاهم اولیه برای رفع مشکلات تجاری بین دو کشور صورت گرفته است. ضمن اینکه یکی از درخواستهای بخش خصوصی این است که روابط بانکی و پولی و مالی با کشورهای اروپایی روال عادی خود را پیدا کند.
او گفت: البته آغاز فعالیت بانکهای آلمانی با ایران و به راه افتادن پوشش بیمهای هرمس به صادرات کالاهای آلمانی به ایران در کنار سرمایهگذاری آلمانیها در کشورمان و احتمالاً به روز کردن موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، احتمالاً مورد پیگیری قرار گرفته باشد. فکر میکنم این موارد در جریان مذاکرات مقدماتی از سوی مقامات دولتی دو کشور مطرح شده و در مذاکرات مورد بحث قرار گرفته است، ولی نتایج این مذاکرات و جمعبندی موارد مرتبط با آن باید از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر شود.
سلطانی در پاسخ به این سوال که سطح همکاری و تجاری آلمانیها با ایران در شرایط حاضر چطور است؟ گفت: روابط تجاری بین ایران و آلمان در ماههای گذشته در مقایسه با دورههای مشابه، افزایش نشان میدهد و تردیدی نیست که این افزایش حجم تجارت ادامه خواهد یافت. به خصوص اینکه توانمندی اقتصاد آلمان برای کار با ایران بسیار بالاست و ظرفیت و نیاز کشور ما نیز به همان اندازه، وسعت زیادی دارد به همین منظور تکنولوژی و فناوری که در تجهیزات آلمانی وجود دارد، بسیار بالاست و صنعتگران ایرانی هم دقیقاً به همین ماشینآلات نیاز دارند ضمن اینکه رغبت آنها به خرید ماشینآلات آلمانی به دلیل سابقه درخشانی که از محصولات این کشورها دارند، زمینه را برای توسعه همکاریها در این بخش فراهم میکند.
او در ادامه بیان کرد: این در شرایطی است که چندین شرکت بزرگ آلمانی نیز در ماههای گذشته رسماً اعلام کردهاند که برای سرمایهگذاری در ایران برنامهریزی کردهاند و طبیعتاً این سرمایهگذاریها هم در پی خود، توسعه روابط را خواهد داشت. همانطور که شرکتهایی همچون زیمنس نیز دفاتر خود در ایران را طی ماههای اخیر گسترش دادهاند و آمادگی سرمایهگذاریهای قابل توجهی در ایران دارند. همه اینها به توسعه روابط تجاری ایران با آلمان و تعمیق همکاریهای مشترک کمک میکند.