تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

کارت بنزین جایگاه‌داران در کدام استان‌ها حذف شد؟

جایگاه‌های سوخت در استان‌ها می‌توانند تا سقف ۳۰ لیتر بنزین ارائه دهند.

کارت بنزین جایگاه‌داران در کدام استان‌ها حذف شد؟
رویداد۲۴ اعمال محدودیت ارائه بنزین در برخی از استان‌ها با در نظر گرفتن میزان مصرف ناعادلانه به‌نظر می‌رسد.

به نقل از همشهری آنلاین، بیش از یک سال است که اعمال محدودیت دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر در برخی استان‌های کشور در حال اجراست، اما برخی از نمایندگان مجلس به تازگی به انتقاد از این طرح برخاسته اند و خواهان اعلام هدف‌گذاری برای اجرای این طرح هستند. طرحی که ابتدا به ساکن به‌صورت آزمایشی در شهر‌های مرزی و در استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان و سپس در کرمانشاه و کردستان و سپس به شهرستان‌های کوچک برخی استان‌ها تعمیم داده شد.

این طرح هنوز در شهر‌های بزرگ و پرجمعیتی، چون تهران، مشهد، اصفهان، کرج، آذربایجان، شیراز، تبریز و … با وجود مصرف بالای سوخت انجام نشده و در شهرستان‌های کوچک و کم‌جمعیت که مصرف سوخت پایینی دارند، در حال اجراست.

به‌عنوان مثال ۹ شهریور امسال، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان اعلام کرد که در این استان همچون سایر استان‌های کشور، کاهش سقف مصرف بنزین اجرایی شده و شخصی سوار‌ها در طول ۲۴ ساعت با یک کارت سوخت تنها ۳۰ لیتر می‌توانند بنزین مصرف کنند.

کورش بالادست، مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گیلان با اشاره به اعمال محدودیت‌ها در مصرف بنزین در هر نوبت سوخت‌گیری، اظهار کرد: این طرح به‌منظور بهینه مصرف بنزین در دستور کار قرارگرفته و علاوه بر گیلان در بسیاری از استان‌های کشور در حال اجرا است.

به گفته او، هر کارت بنزین در روز می‌تواند ۳۰ لیتر سوخت‌گیری کند، اما این محدودیت در کارت جایگاه داران در هر بار سوخت‌گیری ۳۰ لیتر بوده و پس از دو دقیقه مجدداً شرایط برای سوخت‌گیری ۳۰ لیتر بعدی فراهم می‌شود.

بالادست ادامه داد: هنوز اطلاعات بیشتری از اجرای این تصمیم ملی در دست نیست منتها دلیل اصلی آن پیشگیری از انحراف در مصرف بنزین و توزیع عادلانه آن در کل کشور است.

رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه داران در خصوص محدودیت ارائه بنزین در برخی جایگاه‌های سوخت در برخی استان‌ها تا سقف ۳۰ لیتر، اظهار کرد: وزیر اقتصاد و معاون وزیر نفت در گفتگو‌های خود مصرف بهینه بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت را دو عامل مهم این کار عنوان کرده‌اند، اما ما به‌عنوان صنف جایگاه‌داران هیچ‌کدام از این دلایل را منطقی و متقن نمی‌دانیم.

همایون صالحی افزود: برداشتن محدودیت‌های اعمال شده در دوره پساکرونا موجب شد که مصرف سوخت در یک بازه زمانی بالا برود. البته علت اصلی بالا رفتن مصرف سوخت در یک نگاه منطقی، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور و محدودیت آن است که سال به سال وضعیت بدتر می‌شود، همچنین عدم ساماندهی و ارتقای کیفیت در بخش خودرو‌های داخلی به این موضوع دامن می‌زند.

به گفته رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه‌داران، اعمال محدودیت دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر برای جلوگیری از قاچاق سوخت هم منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی ادامه داد: البته اخبار منتشر شده در خصوص قاچاق سوخت مانند کشف ۲۰ کیلومتر خط لوله انتقال سوخت قاچاق در هرمزگان و کشف ۲۸ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در خلیج فارس هم نمایانگر این موضوع است که این نوع قاچاق آن هم در سطحی این چنین گسترده، قطعا کار رانندگان خودرو‌های سنگین یا رانندگان کارت‌هایی که سهمیه ۶۰ لیتری دارند نیست. تعبیه چنین سیستم عظیمی و جانمایی خط لوله و قاچاق میلیون لیتری فرآورده‌های سوختی کار قاچاقچیان بین‌المللی صاحب کشتی و باند و روابط مافیایی بسیار وسیع است.

صالحی ادامه داد: بنابراین برخی دلایلی که برای اعمال محدودیت دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر گفته می‌شود قانع‌کننده نیست.

به گفته رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه داران، محدودیت‌های اعمال شده در برخی استان‌هاست و هنوز در همه استان‌ها اجرا نشده است. وی افزود: البته در استان‌ها نیز در نواحی برخی از شهر‌ها اعمال شده. به‌عنوان مثال در شهر کرمانشاه محدودیتی وجود ندارد، اما در شهرستان‌های کوچک‌تر این استان این محدودیت‌ها در حال اعمال است. در برخی شهرستان‌های کوچک کردستان، آذربایجان غربی، اردبیل، قم، زنجان، گیلان و مازندران هم این طرح در حال اجراست.

صالحی آمار دقیقی از شهر‌هایی که این طرح در آن‌ها در حال اجراست ارائه نکرد و گفت: دولت هم آمار دقیقی ارائه نکرده است. در واقع مبنای اجرا مشخص نیست، جای تعجب است در یک استان که مصرف سوخت بنزین ۳۰ درصد بالا رفته طرح اجرا نشده، اما در یک استانی که مصرف سوخت بنزین آن ۱۳درصد افزایش یافته اجرا شده است.

اوایل شهریور ماه امسال، معاون وزیر نفت از کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین سه هزار تومانی در کارت‌های سوخت شخصی خبر داد و گفت: سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه در سراسر کشور کاهش یافت.

رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه‌داران در این باره گفت: کاهش سهمیه بنزین آزاد در حالی است که بیشتر مردم از کارت آزاد جایگاه‌داران استفاده می‌کنند، شاید حدود ۵ یا ۶درصد مردم از کارت خود برای مصرف بنزین آزاد استفاده کنند. این در حالی است که در مناطقی که طرح محدودیت ارائه بنزین در حال اجراست کارت جایگاه‌داران هم محدود شده و اینطور نیست که هر نازل یک کارت سوخت داشته باشد و از متصدیان جایگاه سوخت خواسته شده که کارت‌های سوخت خود را در مواقع خاص استفاده کنند. همچنین ظرفیت برداشت از این کارت‌ها هم ۳۰ لیتر شده است.

وی ادامه داد: حذف شدن کارت جایگاه‌ها موجب شده تا مردم به دردسر بیفتند، به‌خصوص مسافرانی که بین شهر‌ها حرکت می‌کنند اگر در شهر خودشان شاهد اعمال این محدودیت باشند بعضا باید خود را به شهر‌های دیگر که این محدودیت اعمال نمی‌شود برسانند تا از سهمیه خود استفاده کنند در حالی که می‌توانستند در شهر مبدا به اندازه نیاز از سهمیه بنزین خود استفاده کنند. در مواردی آن‌ها تصور می‌کنند که جایگاه‌داران مقصر اصلی این موضوع هستند و گاهی این تنش‌ها منجر به زد و خورد هم می‌شود.

گفتنی است، اگر سهمیه آزاد ۱۵۰ لیتر در طول یک ماه استفاده نشود برخلاف سهمیه ۶۰ لیتری (که تا ۹ ماه ذخیره می‌شود) برای ماه‌های بعدی ذخیره نمی‌شود.

رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه‌داران با اشاره به ورود برخی نمایندگان و انتقاد آن به اجرای این طرح گفت: ما یک سال است که به تمام ارگان‌ها و دستگاه‌های مربوطه نامه‌نگاری می‌کنیم که این طرح در مدیریت مصرف سوخت کلان کشور و کاهش آن همچنین قاچاق کشور تاثیری نخواهد داشت، اما برخی نمایندگان به‌تازگی در این خصوص اعتراض کرده‌اند. در حالی که با گرفتن آمار در شهرستان‌هایی که این طرح اجرا می‌شود می‌توان میزان اثرگذاری طرح را سنجید. باید این موضوع بررسی شود در شهر‌هایی که این طرح اجرا شد میزان مصرف شهر‌های اطراف را تا چه میزان افزایش داد.

این طرح در حالی در برخی شهرستان‌ها در حال اجرا شدن است که اطلاع‌رسانی درستی در خصوص آن از سوی دولت انجام نشده است. اما باید دید مسئولان نتیجه اجرای این طرح را در نهایت چه اعلام می‌کنند؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سهمیه بنزین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سعید رنجبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
0
0
سلام ، یکی از شهرهایی که این محدودیت اجرا شده شهرستان میناب هست . بنده معلم مدرسه هستم و مجبور هر روز مسیر رفت و برگشت 30 کیلومتر رو با موتورسیکلت طی کنم .با توجه به قدیمی بودن موتورسیکلت ، کارت سوخت تعلق نگرفت ، پمپ بنزنین هم کارت سوخت رو دربست به قاچاقچیان می ده و ما باید بنزین رو لیتری 20هزارتومن بزنیم . یعنی روزی 40 هزار تومن هزینه ی بنزین . واقعا دست مسئولین درد نکنه با این طرح های احمقانه شون .
نظرات شما